Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

10/01/22
SKO Jaaroverzicht 2021

De Nederlander keek in 2021 gemiddeld 154 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 34 minuten); dit is 6 minuten minder dan in 2020. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2021 naar 17,2%, wat overeenkomt met 27 minuten per dag. In 2020 was dit nog 24 minuten per dag. De TV schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was in 2021 200 minuten (3 uur en 20 minuten). Dit is 6 minuten minder dan in 2020.

De in coronatijd relatief goed bekeken nieuws- en actualiteitenprogramma’s zorgden in het jaar 2020 voor de hoge kijktijd. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten (o.a. Netflix, Videoland en Disney+).

De kijkcijfers in het SKO jaaroverzicht gaan over het kijkgedrag naar televisiezenders tijdens uitzending (live) en uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzenddag, tenzij anders vermeld.

SKO Jaarrapport

Op dinsdag 18 januari verschijnt het SKO Jaarrapport. Het jaarrapport bevat uitgebreidere TV kijkcijferresultaten over 2021, waaronder cijfers op doelgroepniveau. Je vind de pdf van het Jaarrapport hier.

Vernieuwing kijkonderzoek

In 2022 zal het kijkonderzoek binnen het kader van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) worden vernieuwd. Hierdoor zullen we nog meer inzicht krijgen in het kijkgedrag van het Nederlandse publiek. Onder andere op het gebied van andere schermen dan de televisie en het kijken naar video on demand diensten. Dit jaaroverzicht en het jaarrapport 2021 zullen dan ook de laatste jaarpublicaties zijn in de huidige opzet. Er zal volgend jaar wel worden geprobeerd om een zo goed mogelijke vergelijking met de 2021 cijfers mogelijk te maken.

Je vind de pdf van het volledige Jaarpersbericht 2021 met de marktaandelen van de zenders, de meest bekeken programma’s en de online TV & videocijfers hier.

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

20/09/21

SKO publicatie 10 jaar uitgesteld kijken: van live naar later

Kennis Nieuws

Het kijkgedrag is in ontwikkeling. De Nederlandse kijker komt verder los van het lineaire schema en kijkt vaker programma’s wanneer het hen uitkomt. SKO heeft

Topics: Kijkcijfers

30/08/21

Recordgroei TV-reclamemarkt in eerste helft 2021

Nieuws

De TV-reclamemarkt laat een krachtig herstel zien in de eerste helft van het jaar. De markt voor spot- en non-spotbestedingen is uitgekomen op € 406

Topics: Kijkcijfers, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport

Algemeen directeur en Directeur Onderzoek

Nationaal Media Onderzoek (NMO) zoekt twee directeuren Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft als doel

Communicatieadviseur B2B

Misschien ken je Ad Alliance nog niet, maar onze merken ongetwijfeld wel. Ad Alliance is

Media Analist

Talpa Media Solutions zet de doelstelling van de adverteerder altijd centraal, want alleen op die

19 mei

MWG50

Op donderdag 19 mei is het tijd voor een groot feest, want MWG is 50

24 mei

The state of the attention economy

Op dinsdag 24 mei organiseren Screenforce en haar Belgische zusterorganisatie VIA Association of AV-Media de

31 mei

Digital Industry Meetup Influencer Marketing

Sommige influencers gaan binnenkort onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media vallen en

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en