Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

10/01/22
SKO Jaaroverzicht 2021

De Nederlander keek in 2021 gemiddeld 154 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 34 minuten); dit is 6 minuten minder dan in 2020. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2021 naar 17,2%, wat overeenkomt met 27 minuten per dag. In 2020 was dit nog 24 minuten per dag. De TV schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was in 2021 200 minuten (3 uur en 20 minuten). Dit is 6 minuten minder dan in 2020.

De in coronatijd relatief goed bekeken nieuws- en actualiteitenprogramma’s zorgden in het jaar 2020 voor de hoge kijktijd. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten (o.a. Netflix, Videoland en Disney+).

De kijkcijfers in het SKO jaaroverzicht gaan over het kijkgedrag naar televisiezenders tijdens uitzending (live) en uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzenddag, tenzij anders vermeld.

SKO Jaarrapport

Op dinsdag 18 januari verschijnt het SKO Jaarrapport. Het jaarrapport bevat uitgebreidere TV kijkcijferresultaten over 2021, waaronder cijfers op doelgroepniveau. Je vind de pdf van het Jaarrapport hier.

Vernieuwing kijkonderzoek

In 2022 zal het kijkonderzoek binnen het kader van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) worden vernieuwd. Hierdoor zullen we nog meer inzicht krijgen in het kijkgedrag van het Nederlandse publiek. Onder andere op het gebied van andere schermen dan de televisie en het kijken naar video on demand diensten. Dit jaaroverzicht en het jaarrapport 2021 zullen dan ook de laatste jaarpublicaties zijn in de huidige opzet. Er zal volgend jaar wel worden geprobeerd om een zo goed mogelijke vergelijking met de 2021 cijfers mogelijk te maken.

Je vind de pdf van het volledige Jaarpersbericht 2021 met de marktaandelen van de zenders, de meest bekeken programma’s en de online TV & videocijfers hier.

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

24/03/20

SKO publicatie: Corona houdt Nederland thuis aan de buis

Covid 19 Nieuws

Sinds 15 maart zijn in Nederland maatregelen van kracht om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Veel mensen werken vanuit huis, scholen en kinderdagverblijven

Topics: Kijkcijfers

19/07/16

TV in Nederland eerste helft 2016

Onderzoek

Internettoegang via het TV-toestel in 37% van de Nederlandse huishoudens. 87% van de huishoudens heeft digitale TV en in bijna twee op de drie huishoudens

Topics: Kijkcijfers, Online Video

31/08/23

TV-Reclamemarkt maakt pas op de plaats in eerste helft 2023

Nieuws Persberichten

Bestedingen TV-reclame dalen met 4,3% naar € 441 miljoen De TV-reclamemarkt maakt de eerste helft van dit jaar pas op de plaats en komt uit

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport

Spotplanner/Traffic specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

Campaign Manager/ TV planner

De Campaign Manager/ TV planner vormt met Commercial traffic & AVS het Sales Operations team.

Client Service Coördinator

Ben jij de administratieve topper die ervoor zorgt dat onze Client Leads kunnen schitteren in

10 oktober

Webinar | Ster in 2024

Op dinsdag 10 oktober kijkt Ster graag samen met je vooruit naar het reclamejaar 2024.

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

16 november

MARKETING EN EFFIE LIVE

Marketing en Effie Live (voorheen 24Festival) is de afgelopen jaren uitgegroeid tot het jaarlijkse moment

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met