Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

10/01/22
SKO Jaaroverzicht 2021

De Nederlander keek in 2021 gemiddeld 154 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 34 minuten); dit is 6 minuten minder dan in 2020. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2021 naar 17,2%, wat overeenkomt met 27 minuten per dag. In 2020 was dit nog 24 minuten per dag. De TV schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was in 2021 200 minuten (3 uur en 20 minuten). Dit is 6 minuten minder dan in 2020.

De in coronatijd relatief goed bekeken nieuws- en actualiteitenprogramma’s zorgden in het jaar 2020 voor de hoge kijktijd. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten (o.a. Netflix, Videoland en Disney+).

De kijkcijfers in het SKO jaaroverzicht gaan over het kijkgedrag naar televisiezenders tijdens uitzending (live) en uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzenddag, tenzij anders vermeld.

SKO Jaarrapport

Op dinsdag 18 januari verschijnt het SKO Jaarrapport. Het jaarrapport bevat uitgebreidere TV kijkcijferresultaten over 2021, waaronder cijfers op doelgroepniveau. Je vind de pdf van het Jaarrapport hier.

Vernieuwing kijkonderzoek

In 2022 zal het kijkonderzoek binnen het kader van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) worden vernieuwd. Hierdoor zullen we nog meer inzicht krijgen in het kijkgedrag van het Nederlandse publiek. Onder andere op het gebied van andere schermen dan de televisie en het kijken naar video on demand diensten. Dit jaaroverzicht en het jaarrapport 2021 zullen dan ook de laatste jaarpublicaties zijn in de huidige opzet. Er zal volgend jaar wel worden geprobeerd om een zo goed mogelijke vergelijking met de 2021 cijfers mogelijk te maken.

Je vind de pdf van het volledige Jaarpersbericht 2021 met de marktaandelen van de zenders, de meest bekeken programma’s en de online TV & videocijfers hier.

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/07/22

Aftellen naar nieuwe kijkonderzoek begonnen

Persberichten

Na een periode van intensieve panelopbouw door het onderzoeksbureau Kantar, is SKO verheugd te kunnen melden dat het aftellen is begonnen: de nieuwe, verrijkte kijkcijfers

Topics: Kijkcijfers

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

20/09/21

SKO publicatie 10 jaar uitgesteld kijken: van live naar later

Kennis Nieuws

Het kijkgedrag is in ontwikkeling. De Nederlandse kijker komt verder los van het lineaire schema en kijkt vaker programma’s wanneer het hen uitkomt. SKO heeft

Topics: Kijkcijfers

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en