Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/01/23
SKO Jaaroverzicht 2022

De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 18 minuten); dit is 16 minuten minder dan in 2021. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2022 naar 21,5%, wat overeenkomt met 30 minuten per dag. In 2021 was dit 27 minuten per dag.

De TV Schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht, bedroeg in 2022 181 minuten (3 uur en 1 minuut). Dit is 19 minuten minder dan in 2021. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het kijken naar bijvoorbeeld video on demand diensten (o.a. Netflix, Videoland en Disney+).

De kijkcijfers van SKO zijn gebaseerd enkel op het kijkgedrag gemeten via alle tv-toestellen in het huishouden. Het kijken via een smartphone, tablet, laptop en PC zit niet in deze cijfers. Het herstel van de daling in kijktijd was in 2020 en 2021 met name ingegeven door corona en de bijbehorende maatregelen: men was meer aan huis gebonden en keek meer televisie. We zien nu weer de autonome daling van voor corona.

Eind januari verschijnt het volledige SKO Jaarrapport. Het jaarrapport bevat uitgebreidere TV kijkcijferresultaten over 2022, waaronder cijfers op doelgroepniveau.

Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder

Marktaandelen zenders

De publieke omroepen behaalden in 2022 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 38,0%. De zenders van RTL Nederland behaalden een marktaandeel van 24,4% en de Talpa TV zenders 16,0%. In het avondtijdvak (18:00-24:00 uur) behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 39,0%, de zenders van RTL Nederland 28,5% en de Talpa TV zenders 18,1%. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, gedurende de dag was dit 26,0% en in de avond was dit 25,3%.

De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 70,0% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2022 voor de gehele dag uitgekomen op 2,9%.

 

Grafiek 2: Marktaandelen 2021 en 2022, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
Tabel 1.1: Kijkcijfers per zender en zendergroep, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder

Noot
1 Per 24 mei 2022 wijzigde de zendernaam van Spike naar Paramount Network.

Tabel 1.2: Kijkcijfers per zender en zendergroep, avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder

Noot
1 Per 24 mei 2022 wijzigde de zendernaam van Spike naar Paramount Network.

Meest bekeken programma’s in 2022

De top-25 meest bekeken programma’s in 2022 wordt aangevoerd door de kwartfinale WK voetbal Nederland-Argentinië op 9 december 2022 met gemiddeld 5.629.000 kijkers. Dit programma realiseerde ook het hoogste totaal aantal kijkers met een bereik van 8.553.000 personen van 6 jaar en ouder.


Tabel 2: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)

De top-25 meest bekeken programma’s in 2022 excl. sportprogramma’s wordt aangevoerd door de eerste uitzending van Wie Is de Mol op 1 januari met gemiddeld 3.996.000 kijkers.

Tabel 3: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur), excl. SPORT

De kwartfinale WK voetbal Nederland-Argentinië op 9 december 2022 realiseerde ook het hoogste totaal aantal kijkers met een bereik van 8.553.000 personen van 6 jaar en ouder.

Tabel 4: Top-10 meest gekeken programma’s obv totaal aantal kijkers, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)

Meest uitgesteld bekeken programma’s in 2022

Wie is de Mol van 1 januari 2022 is het meest uitgesteld bekeken programma van 2022 met gemiddeld 2.094.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na de uitzenddag. Het programma met het hoogste aandeel kijktijd dat uitgesteld gekeken is in verhouding tot de totale kijktijd van dat programma, is het Sinterklaasjournaal van 11 november 2022 met 69%.

Tabel 5: Top-10 meest uitgesteld bekeken programma’s (0-6 dagen na uitzenddag), 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)

Bereik SKO Light zenders

De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 70% van de Nederlandse bevolking.

Tabel 6: Gemiddeld maandbereik SKO Light zenders, 6 jaar en ouder

Noot
1 ESPN UHD is per 3 januari 2022 toegevoegd aan de SKO Light meting.
2 Euronews is per 28 februari 2022 toegevoegd aan de SKO Light meting.
3 Pebble TV stopte per 2 mei 2022 met uitzenden.
4 RTV-7 is per 27 juni 2022 toegevoegd aan de SKO Light meting.
5 Love Nature is per 1 augustus 2022 toegevoegd aan de SKO Light meting.

Bron: Stichting KijkOnderzoek

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

07/02/23

Screenforce start 3e editie van masterclass TV Masters

Kennis Persberichten

Na twee succesvolle edities van TV Masters start op 23 maart 2023 een nieuwe masterclass. Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant. Wil jij

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

14/07/22

Aftellen naar nieuwe kijkonderzoek begonnen

Persberichten

Na een periode van intensieve panelopbouw door het onderzoeksbureau Kantar, is SKO verheugd te kunnen melden dat het aftellen is begonnen: de nieuwe, verrijkte kijkcijfers

Topics: Kijkcijfers

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

Manager Regulatory Compliance Discovery

Discovery is een begrip in de media-entertainmentindustrie. Vanuit onze Amsterdamse vestiging werken we met passie

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

16 maart

TV Jaarrapport 2022 | Screenforce

Donderdag 16 maart presenteert Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Met hoeveel procent is de

23 maart

TV Masters | Screenforce

Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant organiseert Screenforce voor de derde keer TV Masters.

25 april

The Future of Brands conferentie – 25 en 26 april

Vlak voor de feestdagen zijn de thema’s bekend gemaakt van de The Future of Brands

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en