Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/01/23
SKO Jaaroverzicht 2022

De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 18 minuten); dit is 16 minuten minder dan in 2021. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2022 naar 21,5%, wat overeenkomt met 30 minuten per dag. In 2021 was dit 27 minuten per dag.

De TV Schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht, bedroeg in 2022 181 minuten (3 uur en 1 minuut). Dit is 19 minuten minder dan in 2021. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het kijken naar bijvoorbeeld video on demand diensten (o.a. Netflix, Videoland en Disney+).

De kijkcijfers van SKO zijn gebaseerd enkel op het kijkgedrag gemeten via alle tv-toestellen in het huishouden. Het kijken via een smartphone, tablet, laptop en PC zit niet in deze cijfers. Het herstel van de daling in kijktijd was in 2020 en 2021 met name ingegeven door corona en de bijbehorende maatregelen: men was meer aan huis gebonden en keek meer televisie. We zien nu weer de autonome daling van voor corona.

Eind januari verschijnt het volledige SKO Jaarrapport. Het jaarrapport bevat uitgebreidere TV kijkcijferresultaten over 2022, waaronder cijfers op doelgroepniveau.

Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder

Marktaandelen zenders

De publieke omroepen behaalden in 2022 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 38,0%. De zenders van RTL Nederland behaalden een marktaandeel van 24,4% en de Talpa TV zenders 16,0%. In het avondtijdvak (18:00-24:00 uur) behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 39,0%, de zenders van RTL Nederland 28,5% en de Talpa TV zenders 18,1%. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, gedurende de dag was dit 26,0% en in de avond was dit 25,3%.

De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 70,0% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2022 voor de gehele dag uitgekomen op 2,9%.

 

Grafiek 2: Marktaandelen 2021 en 2022, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
Tabel 1.1: Kijkcijfers per zender en zendergroep, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder

Noot
1 Per 24 mei 2022 wijzigde de zendernaam van Spike naar Paramount Network.

Tabel 1.2: Kijkcijfers per zender en zendergroep, avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder

Noot
1 Per 24 mei 2022 wijzigde de zendernaam van Spike naar Paramount Network.

Meest bekeken programma’s in 2022

De top-25 meest bekeken programma’s in 2022 wordt aangevoerd door de kwartfinale WK voetbal Nederland-Argentinië op 9 december 2022 met gemiddeld 5.629.000 kijkers. Dit programma realiseerde ook het hoogste totaal aantal kijkers met een bereik van 8.553.000 personen van 6 jaar en ouder.


Tabel 2: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)

De top-25 meest bekeken programma’s in 2022 excl. sportprogramma’s wordt aangevoerd door de eerste uitzending van Wie Is de Mol op 1 januari met gemiddeld 3.996.000 kijkers.

Tabel 3: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur), excl. SPORT

De kwartfinale WK voetbal Nederland-Argentinië op 9 december 2022 realiseerde ook het hoogste totaal aantal kijkers met een bereik van 8.553.000 personen van 6 jaar en ouder.

Tabel 4: Top-10 meest gekeken programma’s obv totaal aantal kijkers, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)

Meest uitgesteld bekeken programma’s in 2022

Wie is de Mol van 1 januari 2022 is het meest uitgesteld bekeken programma van 2022 met gemiddeld 2.094.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na de uitzenddag. Het programma met het hoogste aandeel kijktijd dat uitgesteld gekeken is in verhouding tot de totale kijktijd van dat programma, is het Sinterklaasjournaal van 11 november 2022 met 69%.

Tabel 5: Top-10 meest uitgesteld bekeken programma’s (0-6 dagen na uitzenddag), 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)

Bereik SKO Light zenders

De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 70% van de Nederlandse bevolking.

Tabel 6: Gemiddeld maandbereik SKO Light zenders, 6 jaar en ouder

Noot
1 ESPN UHD is per 3 januari 2022 toegevoegd aan de SKO Light meting.
2 Euronews is per 28 februari 2022 toegevoegd aan de SKO Light meting.
3 Pebble TV stopte per 2 mei 2022 met uitzenden.
4 RTV-7 is per 27 juni 2022 toegevoegd aan de SKO Light meting.
5 Love Nature is per 1 augustus 2022 toegevoegd aan de SKO Light meting.

Bron: Stichting KijkOnderzoek

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

21/11/16

Zenders wereldwijd vieren op 21 november de kracht van TV op World Television Day

Screenforce world Television Day

Nieuws

De Europese Omroepunie (EBU), de Associatie voor Commerciële Televisie in Europa (ACT) en Egta, de associatie voor TV-broadcasters, vieren op World Television Day (21 november)

Topics: Kijkcijfers

15/01/24

Uitgesteld kijken tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld

Nieuws Kennis

Met de overstap naar het nieuwe kijkonderzoek van het NMO, eind augustus van afgelopen jaar, is er ook een keuze gemaakt om de kijkcijfers niet

Topics: Kijkcijfers

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Marketing Executive voor 16 uur per week

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand ‘uitgespeeld’ en vaak je oortjes in voor

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met