Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

22/04/20
SKO publicatie: corona houdt Nederland thuis aan de buis UPDATE

Sinds 15 maart zijn in Nederland maatregelen van kracht om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Op 24 maart heeft SKO een factsheet gepubliceerd waarin een overzicht wordt gegeven van de belangrijkste ontwikkelingen in de kijkcijfers in de eerste weken van de coronacrisis: week 11 en 12 (maandag 9 t/m zondag 22 maart). SKO komt nu met een update op de ontwikkelingen op het gebied van kijkgedrag in de periode t/m week 16 (tenzij anders aangegeven). 

De resultaten in deze factsheet zijn gebaseerd op de uitzenddag cijfers, tenzij anders vermeld. Het gaat hierbij om het kijkgedrag naar televisiezenders tijdens de uitzending (live) en uitgesteld op de dag van uitzending. Indien er wordt gesproken over schermtijd betreft het alle kijktijd die werd doorgebracht voor het televisiescherm. Het gaat dan om kijkgedrag naar televisiezenders tijdens de uitzending (live) en uitgesteld op de dag van uitzending en overig kijken naar onder andere video on demand via het televisiescherm (overig schermgebruik).

Live kijken, uitgesteld kijken en totale schermtijd
In de afgelopen weken werd er meer live en uitgesteld gekeken naar televisiezenders. Zo werd er 16 minuten per dag langer live tv gekeken. Een nog grotere stijging laat de schermtijd zien. De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was gemiddeld 231 minuten per dag. Dit is 37 minuten meer dan in dezelfde periode vorig jaar, waarin de schermtijd nog 194 minuten was.

Kijkpatroon over de week veranderd
Het normale kijkpatroon, waarbij de kijktijd op weekenddagen aanzienlijk hoger is dan op weekdagen is tot 9 maart duidelijk terug te zien. In de afgelopen weken is dit veranderd. De verschillen tussen doordeweekse dagen en weekenddag zijn kleiner geworden. Er wordt door de week ook veel gekeken, bijvoorbeeld naar nieuwsuitzendingen.
Ook de schermtijd is duidelijk toegenomen. Zoals we in de vorige factsheet over corona kijkcijfers zagen is dit mede als gevolg van het feit dat mensen vroeger op de dag zijn gaan kijken. Sinds week 14 is de kijktijd weer iets afgenomen. Mogelijke oorzaken hiervoor zijn de zonnige dagen en wellicht enige ‘nieuwsmoeheid’.

Stijging kijktijd in doelgroepen van 14% tot 30%
Zowel de kijktijd naar zenders als de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht, steeg de afgelopen weken. De totale kijktijd steeg het meest in de doelgroepen 13-19 jaar en 35-49 jaar met respectievelijk 30% en 25%. De kijktijd onder vrouwen nam sterker toe (24%) dan onder mannen (17%).

Samenkijken versus individueel kijken
Normaal gesproken kijken mensen aanzienlijk meer individueel dan samen. Tijdens de coronacrisis is het samenkijken echter sterker toegenomen dan het individuele kijken. Het hoogtepunt hiervan lag in week 12 en 13. In deze weken was het verschil tussen de twee vormen van kijken het kleinst. Ondanks dat de kijktijd weer afneemt in de afgelopen weken, zien we dat het samenkijken en individueel kijken dichter bij elkaar liggen dan in een normale periode.

Nieuws- en actualiteitenprogramma’s meest bekeken in week 12 en 13
Vanaf week 11 zien we een duidelijke stijging in de kijkcijfers van nieuws- en actualiteitenprogramma’s. Het hoogtepunt lag in week 12 en 13. Hoewel het aantal kijker naar de programma’s weer afneemt, ligt het aantal kijkers nog steeds hoger dan in de periode hiervoor. Gemiddeld was het aantal kijkers voor deze programma’s in de afgelopen 6 weken 29% hoger dan in week 10.

7,7 miljoen kijkers voor meest bekeken extra journaaluitzending
In het kader van de coronacrisis is er vanaf 12 maart een groot aantal extra journaals uitgezonden. De meest bekeken uitzendingen waren de persconferenties waarin het kabinet (aanvullende) maatregelen bekendmaakte, de toespraak van premier Rutte en de toespraak van koning Willem-Alexander. De meest bekeken persconferentie was die op 23 maart met een totaal aantal kijkers van 7.651.000 op de zenders NPO 1, RTL 4 en SBS 6 samen.
In onze toplijsten worden normaliter alleen unieke programmatitels vermeld. De extra journaaluitzendingen zijn echter alle als ‘Journaal extra’ gerapporteerd. In de onderstaande top 10 is in plaats van de oorspronkelijke titels een verklarende titel vermeld, wat de verschillen in kijkcijfers tussen de extra journaals verder inzichtelijk maakt.

*Leidend voor de kijkcijfers van RTL 4 en SBS 6 is het tijdvak van de ‘Journaal extra’ uitzending op NPO 1 waarin de persconferentie/toespraak plaatsvond. De top 10 is gerankt op basis van de kijkcijfers van het betreffende tijdvak op NPO 1.

Bron: Stichting KijkOnderzoek.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

16/04/20

Nederlanders houden zich via TV op de hoogte van de aanpak van de crisis

Nieuws Onderzoek Covid 19

Sinds Nederlanders wordt gevraagd zoveel mogelijk binnen te blijven vanwege het coronavirus, zitten ze veel meer voor de TV. Van 9 t/m 22 maart keken

27/03/20

Effectiviteit TV-reclame op online surfgedrag tijdens coronacrisis

Nieuws Covid 19

Eerder deze week publiceerde SKO een rapport waarin te zien is dat de schermtijd per dag significant is gestegen ten opzichte van vorig jaar (33

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

24/03/20

SKO publicatie: Corona houdt Nederland thuis aan de buis

Covid 19 Nieuws

Sinds 15 maart zijn in Nederland maatregelen van kracht om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Veel mensen werken vanuit huis, scholen en kinderdagverblijven

Topics: Kijkcijfers

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met