Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

24/04/17
SKO start met fusie van TV en online kijkcijfers

Stichting KijkOnderzoek (SKO) levert vanaf 21 april een nieuwe, verrijkte dataset aan de markt waarbij de online kijkcijfers en TV kijkcijfers met elkaar zijn gefuseerd. Hiermee is het mogelijk om uitspraken te doen over het crossmediale bereik van programma’s en video commercials. Hierbij kan voor het eerst worden vastgesteld wat online devices (zoals computers, tablets en smartphones) toevoegen aan het netto bereik van het TV-scherm en omgekeerd. In deze eerste release kan fusiedata gebruikt worden voor alle personen van 6 t/m 64 jaar in Nederland.

De nieuwe fusiedata geven voor het eerst inzicht in de overlap tussen kijkers die bereikt zijn via het TV-scherm en via online devices. Deze overlap kan berekend worden voor programma’s, zenders, tijdvakken en voor commercials. Zo kan in een analyse een kijker, die één aflevering van een serie heeft gezien via het TV-scherm en één aflevering via de tablet, meegenomen worden als bereikte kijker via TV-scherm en dit online device. Ook kan het bereik van een campagne bij dezelfde persoon via verschillende devices worden berekend.

Op basis van de afzonderlijke TV- en Online datasets was het al mogelijk om kijkdichtheden te bepalen voor zowel programma’s als zenders. Nu is er ook inzicht in de overlap in bereik voor TV en online. De nieuwe cijfers geven antwoord op vragen, zoals:

  • Hoeveel netto bereik heeft mijn campagne exclusief op TV opgeleverd? (en)
  • Hoeveel online bereik is gerealiseerd, bovenop dit TV-bereik? (en)
  • Hoeveel mensen in de doelgroep van 20 tot en met 49 jaar bereikten we met een programma zowel via de TV als via online devices?

Videodata Integratie Model
SKO heeft dit omvangrijke data-integratieproject opgezet en uitgevoerd onder de noemer: “Videodata Integratie Model” (VIM). Bij het VIM-project zijn alle SKO-stakeholders (Screenforce, NPO, PMA en BVA) betrokken. De uitvoering van de datafusie ligt in handen van Kantar Media. De volgende stap in het VIM-project is om fusiedata over de hele bevolking van 6+ te rapporteren en SKO verwacht deze dataset vanaf juli 2017 te kunnen leveren.

Frans Kok, directeur ai van SKO, zegt hierover: “Dankzij de inspanningen van velen is het gelukt om een systeem te ontwikkelen waarbij dagelijks gefuseerde data van TV en Online aan de markt worden geleverd. De levering van de fusieresultaten is een belangrijke mijlpaal in de vernieuwingen van het kijkonderzoek.”

Toegang data
De data worden toegankelijk gemaakt door SKO en kunnen worden ingelezen met applicaties ontwikkeld door softwarebureaus, die door SKO zijn goedgekeurd om de fusiedata te rapporteren. Op dit moment is het mogelijk om te rapporteren via de Holland Fusion applicatie van TechEdge. Andere softwareapplicaties zullen binnenkort beschikbaar
worden gesteld.

Meer informatie over de fusie van de TV en Online kijkcijfers is te vinden in de brochure TV en online kijkcijfers gefuseerd (PDF download).

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/07/22

Aftellen naar nieuwe kijkonderzoek begonnen

Persberichten

Na een periode van intensieve panelopbouw door het onderzoeksbureau Kantar, is SKO verheugd te kunnen melden dat het aftellen is begonnen: de nieuwe, verrijkte kijkcijfers

Topics: Kijkcijfers

20/06/22

The New Life of The Living Room: Onderzoek RTL AdConnect naar gebruik van het TV-scherm

Nieuws Onderzoek

In Nederland zijn Smart TV’s, smartphones en tablet om regelmatig videocontent mee te bekijken populairder dan in alle overige Europese landen. RTL AdConnect en SmartClip

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en