Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

02/04/15
Steeds meer bewijs dat synced advertising werkt

Synced advertsing is een relatief nieuw begrip. Het gaat hierbij om de combinatie van het gelijktijdig inzetten van TV-reclame en een second screen. Onlangs zijn tijdens de TV summit van Videonet verschillende cases gepresenteerd.


Deze cases tonen een paar punten aan. De click through rates van online reclames verhoogt de merkbetrokkenheid en de merkbekendheid van het product. Dit gebeurt bij gelijktijdige blootstelling aan dezelfde of complementaire reclames op live TV en tegelijkertijd online op een smartphone of tablet.

RTB techniek leidt tot online exposure binnen drie seconden

De  sync technologie die tijdens de summit gepresenteerd werd was die van Teletrax, dat deel uitmaakt van Civolution. Marketeers kunnen kiezen welke lineaire TV-reclames ze gecombineerd willen hebben met online advertising. Wanneer de software de lineaire TV-reclame herkent zorgt een geïntegreerd online koopplatform voor de RTB inkoop van gelijktijdige online advertising exposure. Het tijdsverschil tussen de blootstelling aan de TV-reclame en aan de bijgekochte online advertising is rond de drie seconden. In Nederland biedt Civolution dit aan in samenwerking met Xaxis. Door slim te targetten op netwerk en device wordt de TV-kijker via het tweede scherm bereikt.

Betrokkenheid Domino’s Pizza 40% hoger

Dave Reed van MediaMath, een online bureau, presenteerde twee cases. Een case was de Engelse Domino’s Pizza campagne waarbij op het moment dat de TV-reclame werd uitgezonden synchroon advertising op Facebook werd geplaatst. In dit geval was de betrokkenheid van de kijkers bij Domino’s Pizza 40% hoger bij kijkers die met beide vormen van reclame werden geconfronteerd dan bij de kijkers die alleen de TV-reclame of de reclame op Facebook hadden gezien. De andere case was een grote Amerikaanse FMCG fabrikant die lange advertorial-achtige TV-reclames in de avonduren combineert met gelijktijdige online advertising. Door voor deze klant de TV-spots te synchroniseren met de online campagne was de respons rate 80% hoger bij de gecombineerde exposure in vergelijking met willekeurige inkoop van online reclame.

Netto bereik onder 18 – 24 jarige stijgt 15% door synchronisatie

Devinson Pena van Xaxis, onderdeel van GroupM, presenteerde een case van een autofabrikant die extra bereik onder 18 t/m 24 jarigen wilde realiseren en een verhoogde merkbekendheid in deze leeftijdsgroep. Synchronisatie leek de klant een betere optie dan alleen maar meer GRP’s inkopen voor deze leeftijdsdoelgroep. Dankzij de synchronisatie steeg het netto bereik in de doelgroep 15%. De click through rate  was hoger bij de gesynchroniseerde versie dan bij de niet gesynchroniseerde versie. En tenslotte was ook de merkbekendheid aanzienlijk hoger onder de consumenten die gelijktijdig waren blootgesteld. De strategie van deze adverteerder was om online impressies tijdens en tot vijf minuten na afloop van de TV-reclame aan te kopen.

Focus op mobiele devices en kerndoelgroep

Ondanks de hoge penetratie van laptop computers blijkt uit de discussie tijdens de summit dat adverteerders zich primair richten op tablets en smartphones. Volgens Dave Reed van MediaMath zal synced advertising de grenzen tussen TV en online reclamebudgetten doen vervagen. En volgens Devinson Pena van Xaxis focussen adverteerders zich met hun online inkoop op hun kerndoelgroep. Hij gaf als voorbeeld ‘Duitslands Next Topmodel’ waarbij de adverteerder online alleen vrouwen inkoopt en niet ook de mannen die met hun vriendinnen meekijken naar het TV-programma.

Testprogramma voor goede attributie is essentieel

Volgens Volker Ballueder van Teletrax is het voor adverteerders, om duidelijk inzicht in de toegevoegde waarde van synced advertising te krijgen, essentieel dat de online conversie op een goede wijze moet kunnen worden toegewezen aan de TV-exposure. Hiervoor moeten testprogramma’s worden opgezet. Naast click through rates moeten in deze testprogramma’s ook merkbetrokkenheid en merkbekendheid gemeten worden. Ballueder citeerde twee resultaten uit dergelijke testprogramma’s. Voor een filmmaatschappij die nieuwe films promoot en daarbij Twitter naast TV inzet een stijging van 250% in de click through rates. En voor een andere campagne met de combinatie van TV en Facebook een stijging van 60% in de click through rates.

 

Over Videonet

Videonet is een kennis organisatie met als doelstelling om alle nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot connected TV via een site, nieuwsbrieven en events zoals de jaarlijkse Connected TV Summit openbaar te maken. De hele webcast van deze summit kan gratis worden bekeken nadat je je hier hebt geregistreerd.

Expertsessie SPOT over Synced Advertising

Op 20 januari 2015 organiseerde SPOT in samenwerking met Civolution, NPO en Mediasynced een Expertsessie die in het teken stond van synced advertising. In deze druk bezochte sessie is ingezoomd op het gebruik van Synced Advertising in de Nederlandse markt. Kijk hier voor een verslag van deze Expertsessie.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/02/22

NLZIET breidt aanbod uit met Vlaamse zenders

Persberichten

Vanaf vandaag zijn de Vlaamse zenders Eén, Canvas en Ketnet toegevoegd aan het zenderaanbod van streamingdienst NLZIET. Het aanbod van live zenders op NLZIET groeit

Topics: 2nd screening

08/12/21

Addressable TV: nieuwe kansen adverteerders om consument te bereiken

Kennis Nieuws

Smartclip, een video advertising bureau dat onderdeel is van de RTL Group, heeft een nieuw rapport gepubliceerd over addressable TV. In het rapport wordt voor

Topics: HbbTV, Targetted TV Advertising, Techniek, TV-reclame

06/07/21

Track the succes: hoge effectiviteit TV-reclame dankzij kijkgedrag en fit umfeld

Nieuws Onderzoek

Screenforce Duitsland heeft onderzoeksbureau Eye Square gevraagd om vervolgonderzoek te doen op het Duitse Not all Reach is Equal onderzoek dat Karen Nelson-Field begin 2020

Topics: 2nd screening, Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

Freelance Communicatieadviseur TV

Wil jij werken voor een ambitieus mediabedrijf in Nederland? Ben je een bevlogen, initiatiefrijke Communicatieadviseur

Algemeen directeur en Directeur Onderzoek

Nationaal Media Onderzoek (NMO) zoekt twee directeuren Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft als doel

Communicatieadviseur B2B

Misschien ken je Ad Alliance nog niet, maar onze merken ongetwijfeld wel. Ad Alliance is

31 mei

Digital Industry Meetup Influencer Marketing

Sommige influencers gaan binnenkort onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media vallen en

7 juni

Dutch Media Days 2022

Dit jaar zijn de Dutch Media Days gestart, een serie talkshows over de nieuwste ontwikkelingen

16 juni

NIMA Marketing Day 2022

Net als voorgaande jaren zal de 6e editie van NIMA Marketing Day op 16 juni

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en