Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

03/01/20
Ster helemaal over op cookieloos adverteren

De exploitant van de publieke omroepen STER gaat op internet helemaal over op cookieloos adverteren. Afgelopen jaar, waarin de nieuwe opzet werd getest, verliep boven verwachting goed, met positieve resultaten en volgeboekte kwartalen.

Adverteerders die video- en displayruimte bij STER willen inkopen kunnen cookieprofielen thuislaten. STER kan er niet meer mee uit de voeten. Afgelopen jaar heeft het nieuwe technologie geïmplementeerd waarmee het simpelweg niet mogelijk is om profielen te kopen op basis van locatie, gedrag en andere persoonsvariabelen.

‘Context’ is het woord van het nieuwe decennium. Denk aan thema’s als reizen, nieuws en bijvoorbeeld politiek & beleid. In totaal zijn er 22 contexten, redactionele omgevingen, waar een adverteerder zijn commerciële boodschap bij kan tonen. Dat kunnen ook live tv-shows zijn.

Het geheim van de nauwkeurigheid van de contexten ligt bij een oude, vertrouwde technologie: Teletekst, zo legt Linda Worp uit. Zij is productmanager Online bij STER en vertelt over het nieuwe beleid dat per 1 januari 2020 van kracht is. “Onze datawetenschapper Rick Hoving heeft een systeem ontwikkeld dat per aflevering de inhoud herkent met behulp van ondertitelingspagina 888 van Teletekst én kruisreferenties maakt naar Wikipedia met de omschrijving van een programma.”

Afgelopen jaar konden adverteerders al cookieloos adverteren bij STER. In het begin waren ze wat huiverig, maar de resultaten bleken boven verwachting goed. Het binnenkomende verkeer op de sites van adverteerders blijkt van hogere kwaliteit. Dat laten eerste vergelijkende onderzoeken althans zien. Begon STER het jaar nog met kortingen voor cookieloos adverteren, het jaar eindigde met marktconforme prijzen.

In de nieuwe situatie krijgen adverteerders niet minder, maar wel andere data om mee te werken. Denk aan: CTR, impressies, uitkijkratio’s en type devices. Daarnaast levert STER data over programma-informatie, websites en de redactionele context waar de reclame is uitgeleverd.

De overstap naar ‘consent-loos adverteren’ is het gevolg van de invoering van de nieuwe privacywet. “We zagen dat nog maar tien procent van onze bezoekers expliciet om gepersonaliseerde advertenties bij onze video’s vroeg. Dan moet je je serieus afvragen wat nog de waarde van gepersonaliseerde reclame is. Wat breder: als markt moet je je afvragen waar je mee bezig bent. Hoe ver wil je gaan met persoonlijke gegevens? Onze bezoekers gaven in elk geval het oorverdovend antwoord dat ze helemaal niet willen.

De luxe om lang na te denken over deze vraag heeft de media- en reclamemarkt niet. De Autoriteit Persoonsgegevens deed eind vorig jaar een steekproef naar hoeveel sites de cookiewet correct toepassen. Het antwoord: hooguit de helft en bij webwinkels bijna niemand. De ogen van de privacywaakhond van de overheid zijn geopend.

Worp: “Ik verwacht een bredere beweging naar cookieloos adverteren omdat webbrowsers standaard 3rd party tracking uitzetten en cookies weggooien na het beëindigen van sessies. Zeker als de richtlijn voor E-privacy er komt dan zullen meer partijen de stap naar privacybewust adverteren maken.

De technische partners van STER zijn Ortec met Adscience en Weborama met Adhese. De exploitant handelt maandelijks veertig à vijftig miljoen impressies af met online video en ruim driehonderd miljoen impressies met display. STER bereikt 7,1 miljoen unieke kijkers met video en 5,8 miljoen met display-reclame.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met