Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

03/02/20
Ster onderzoek biedt inzicht in hoe het brein werkt bij reclame

Ondanks dat we tegenwoordig weinig aandacht hebben voor reclame, komen de boodschappen wel bij ons binnen. Ons brein verwerkt informatie namelijk vaak onbewust. Wetenschappelijk onderzoek geeft ons inzichten over de werking van ons brein. In de Whitepaper ‘Raakt jouw commercial de juiste snaar? beschrijft Ster hoe het menselijk brein informatie verwerkt en welke onderzoeksmethoden het meest geschikt zijn om inzicht te krijgen of jouw commercial effectief is.

Onderzoek dat inzicht geeft in onbewuste associaties
We weten dat het belangrijk is dat consumenten een uitgebreid associatienetwerk hebben van je merk en dat reclame hierbij een belangrijke rol speelt. Onderzoek kan je helpen om inzicht te krijgen welk effect jouw reclameboodschap heeft. Maar welke onderzoeksmethoden zijn er om inzicht te krijgen in onbewuste associaties? Aan de hand van vijf praktijkvoorbeelden wordt in de whitepaper van Ster aangetoond welk type onderzoek geschikt is voor het optimaliseren van een reclameboodschap.

Onbewuste systeem is verantwoordelijk voor 95% van onze beslissingen
Hoewel het brein maar 2% van het totale lichaamsgewicht is, is dit orgaan verantwoordelijk voor 20% van het totale energieverbruik. Dit maakt het brein het meest energieslurpende orgaan in het menselijk lichaam! De verwerking van waargenomen informatie in het brein gaat via twee verschillende routes: systeem 1 en 2 (zie Afbeelding 1). Voor energiebesparing heeft het brein een automatische piloot: systeem 1. Dit is verantwoordelijk voor 95% van onze beslissingen. Systeem 1 maakt gebruik van een automatisch proces dat, eenmaal in gang gezet, geen behoefte heeft aan bewust ingrijpen. Dit automatische systeem zorgt voor een snelle, veelal onbewuste reactie op waargenomen stimuli. De ‘langzame’ route kan gekoppeld worden aan systeem 2 en zorgt voor bewuste waarnemingen (Kahneman, 2011).


Impliciete methodes zijn het beste om onbewuste processen te meten
Het merendeel van de reclames wordt onbewust verwerkt. Om dit mechanisme volledig te begrijpen, is onderzoek van belang. Een geschikte onderzoeksmethodiek hiervoor zijn impliciete maten. Hierin worden respondenten niet expliciet gevraagd om na te denken over een passend antwoord, maar op basis van een bepaalde taak of handeling wordt inzicht verkregen in de onbewuste associaties en/of voorkeuren. Dit maakt impliciete metingen minder gevoelig voor ongewenste invloeden zoals bijvoorbeeld sociaal wenselijke antwoorden. Impliciete metingen zullen daarom nieuwe en aanvullende inzichten bieden in de effectiviteit van reclames (Van de Berg, 2014).

In de Whitepaper van Ster worden de volgende vijf praktijkvoorbeelden van impliciet commercialonderzoek gegeven:

  1. Impliciet Reactietijden onderzoek Electroworld
  2. Binary choice task Bruna
  3. Elektro-encefalografie Sony Bravia
  4. Elektro-encefalografie Frito-Lay
  5. Eyetracking onderzoek Breeze

Conclusie
Aan de hand van vijf praktijkvoorbeelden toont Ster aan dat impliciet commercialonderzoek bij uitstek geschikt is voor het optimaliseren van een reclameboodschap- en campagne. Deze methodiek meet de intuïtieve reactie en voorkomt sociaal wenselijke antwoorden. Het maakt zaken inzichtelijk die bij expliciete onderzoeksmethoden niet naar boven komen.

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van de whitepaper van Ster aangevuld met de informatie op hun site over de whitepaper. Daar kan deze whitepaper ook aangevraagd worden.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

26/11/19

Distinctive brand assets nader bekeken en beluisterd

Nieuws

Screenforce organiseerde in samenwerking met het Radio adviesbureau (RAB) op dinsdag 26 november een expertsessie over distinctive brand assets (DBA’s), of in goed Nederlands: onderscheidende

05/08/19

Onderzoek: hoe maak je de meest effectieve TV-commercial?

Nieuws Onderzoek

Om inzicht te krijgen in de effectiviteit van TV-commercials hebben Screenforce Duitsland en salesorganisatie IP Duitsland gezamenlijk een onderzoeksproject opgezet: Mission Impact: Optimal Spot Design,

24/06/19

Screenforce roept op tot integratie A/B-testen in TV-planning voor beter effect commercial

Inspiratie Nieuws

Aan het eind van de vorige eeuw werd er in de Nederlandse markt volop geëxperimenteerd met direct respons TV. Verschillende onderzoeksprogramma’s werden opgezet om erachter

Topics: TV-reclame

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

29/09/22

Wat kunnen merken doen in tijden van inflatie?

Nieuws Onderzoek

Ad Alliance heeft afgelopen augustus onderzoeksbureau Dynata onderzoek laten uitvoeren naar de invloed van de inflatie op merken. In hoeverre heeft de inflatie ook invloed

Topics: Reclame-effect, ROI

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en