Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

03/02/20
Ster onderzoek biedt inzicht in hoe het brein werkt bij reclame

Ondanks dat we tegenwoordig weinig aandacht hebben voor reclame, komen de boodschappen wel bij ons binnen. Ons brein verwerkt informatie namelijk vaak onbewust. Wetenschappelijk onderzoek geeft ons inzichten over de werking van ons brein. In de Whitepaper ‘Raakt jouw commercial de juiste snaar? beschrijft Ster hoe het menselijk brein informatie verwerkt en welke onderzoeksmethoden het meest geschikt zijn om inzicht te krijgen of jouw commercial effectief is.

Onderzoek dat inzicht geeft in onbewuste associaties
We weten dat het belangrijk is dat consumenten een uitgebreid associatienetwerk hebben van je merk en dat reclame hierbij een belangrijke rol speelt. Onderzoek kan je helpen om inzicht te krijgen welk effect jouw reclameboodschap heeft. Maar welke onderzoeksmethoden zijn er om inzicht te krijgen in onbewuste associaties? Aan de hand van vijf praktijkvoorbeelden wordt in de whitepaper van Ster aangetoond welk type onderzoek geschikt is voor het optimaliseren van een reclameboodschap.

Onbewuste systeem is verantwoordelijk voor 95% van onze beslissingen
Hoewel het brein maar 2% van het totale lichaamsgewicht is, is dit orgaan verantwoordelijk voor 20% van het totale energieverbruik. Dit maakt het brein het meest energieslurpende orgaan in het menselijk lichaam! De verwerking van waargenomen informatie in het brein gaat via twee verschillende routes: systeem 1 en 2 (zie Afbeelding 1). Voor energiebesparing heeft het brein een automatische piloot: systeem 1. Dit is verantwoordelijk voor 95% van onze beslissingen. Systeem 1 maakt gebruik van een automatisch proces dat, eenmaal in gang gezet, geen behoefte heeft aan bewust ingrijpen. Dit automatische systeem zorgt voor een snelle, veelal onbewuste reactie op waargenomen stimuli. De ‘langzame’ route kan gekoppeld worden aan systeem 2 en zorgt voor bewuste waarnemingen (Kahneman, 2011).


Impliciete methodes zijn het beste om onbewuste processen te meten
Het merendeel van de reclames wordt onbewust verwerkt. Om dit mechanisme volledig te begrijpen, is onderzoek van belang. Een geschikte onderzoeksmethodiek hiervoor zijn impliciete maten. Hierin worden respondenten niet expliciet gevraagd om na te denken over een passend antwoord, maar op basis van een bepaalde taak of handeling wordt inzicht verkregen in de onbewuste associaties en/of voorkeuren. Dit maakt impliciete metingen minder gevoelig voor ongewenste invloeden zoals bijvoorbeeld sociaal wenselijke antwoorden. Impliciete metingen zullen daarom nieuwe en aanvullende inzichten bieden in de effectiviteit van reclames (Van de Berg, 2014).

In de Whitepaper van Ster worden de volgende vijf praktijkvoorbeelden van impliciet commercialonderzoek gegeven:

  1. Impliciet Reactietijden onderzoek Electroworld
  2. Binary choice task Bruna
  3. Elektro-encefalografie Sony Bravia
  4. Elektro-encefalografie Frito-Lay
  5. Eyetracking onderzoek Breeze

Conclusie
Aan de hand van vijf praktijkvoorbeelden toont Ster aan dat impliciet commercialonderzoek bij uitstek geschikt is voor het optimaliseren van een reclameboodschap- en campagne. Deze methodiek meet de intuïtieve reactie en voorkomt sociaal wenselijke antwoorden. Het maakt zaken inzichtelijk die bij expliciete onderzoeksmethoden niet naar boven komen.

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van de whitepaper van Ster aangevuld met de informatie op hun site over de whitepaper. Daar kan deze whitepaper ook aangevraagd worden.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

26/11/19

Distinctive brand assets nader bekeken en beluisterd

Nieuws

Screenforce organiseerde in samenwerking met het Radio adviesbureau (RAB) op dinsdag 26 november een expertsessie over distinctive brand assets (DBA’s), of in goed Nederlands: onderscheidende

05/08/19

Onderzoek: hoe maak je de meest effectieve TV-commercial?

Nieuws Onderzoek

Om inzicht te krijgen in de effectiviteit van TV-commercials hebben Screenforce Duitsland en salesorganisatie IP Duitsland gezamenlijk een onderzoeksproject opgezet: Mission Impact: Optimal Spot Design,

24/06/19

Screenforce roept op tot integratie A/B-testen in TV-planning voor beter effect commercial

Nieuws Inspiratie

Aan het eind van de vorige eeuw werd er in de Nederlandse markt volop geëxperimenteerd met direct respons TV. Verschillende onderzoeksprogramma’s werden opgezet om erachter

Topics: TV-reclame

14/04/23

Het effect van TV op de marketing funnel

Onderzoek Kennis

Nieuw Amerikaans onderzoek heeft de invloed van TV op de verschillende stadia van de marketing funnel in kaart gebracht. Van alle media heeft TV de

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

20/07/16

Toename TV-bestedingen leidt tot hogere omzet

Screenforce Toename TV-bestedingen leidt tot hogere omzet

Onderzoek

De recente toename in TV-bestedingen was voor een twaalftal grote adverteerders een belangrijke factor in het verhogen van de omzet. Eerder leidde een verschuiving van

Topics: TV-reclame, Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI

04/05/15

Muziek cruciaal ingrediënt in effectiviteit TV-reclame

Onderzoek

Biometrisch onderzoek, zoals elektro-huidgeleidingsonderzoek, blijkt steeds nauwkeuriger en betrouwbaarder de effectiviteit van reclame in kaart te kunnen brengen.

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

13 juni

NIMA Marketing Day 2024

Op 13 juni 2024 organiseren NIMA en MarketingTribune de achtste NIMA Marketing Day. De NMD is

26 juni

M100 Summer Edition

Op woensdag 26 juni 2024, tegen het begin van de zomervakantie, presenteert Media Meetings & Magazines

Account Manager/ Client Lead

Ad Alliance is op zoek naar een Account Manager/ Client Lead Als Client Lead ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van

Media Director

ZIGT is per direct op zoek naar Media Director-Hoofddorp. Je hebt je strepen verdiend aan mediabureauzijde, waar je minimaal 5 jaar

Strategy Director

ZIGT is per direct op zoek naar Strategy Director-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met