Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/09/14
Technologie verandert TV-sector radicaal

Technologie is geen barrière meer voor hoe we content toegankelijk maken, TV-kijken en reclame maken. De Nederlander heeft gemiddeld 4,3 mobiele apparaten tot zijn beschikking.

Maar ook de mogelijkheden van de cloud, een betere connectiviteit en de grootste keuze uit content dan ooit. Dit verandert de waardeketen binnen de TV-sector radicaal. Dit concludeert Deloitte in haar onderzoek dat zij samen met GfK en SPOT uitvoerde en dat de impact van nieuwe technologieën op het kijkgedrag van Nederlanders in kaart brengt.

Door nieuwe technologieën en digitalisering verandert de waardeketen van de TV-sector. Enerzijds innoveren bestaande spelers, anderzijds wordt de sector betreden door nieuwkomers zoals ‘Over the Top’ (OTT) -spelers zoals Netflix en Amazon. Zij bedreigen de status quo door zich op te werpen als producenten. Daarnaast stomen kabelmaatschappijen op door te investeren in content en het nemen van participaties in omroepen. “Dit alles vergroot de keuzemogelijkheden van de consument. Mogelijk ontstaat er daardoor een aggregator die beschikbare OTT-diensten combineert. Het spel om de beste marktposities is nog lang niet uitgespeeld, maar technologie groeit exponentieel en lange termijn strategieën van zowel producenten, omroepen als distributeurs moeten daarom nu al aangescherpt worden. Alleen dan zijn zij voorbereid op de radicale veranderingen die gaan komen,” concludeert Van der Donk.

Video On Demand

Een van de grootste trends binnen de TV-sector is Video On Demand (VOD), wat uitgesteld kijken mogelijk heeft gemaakt. Van de ondervraagde consumenten heeft 56% de afgelopen maanden gebruik gemaakt van een VOD-service. Daarbij gaat het niet alleen om gratis diensten zoals Uitzending Gemist, maar ook om betaalde diensten zoals HBO en Netflix. Van de Nederlandse huishoudens heeft 9%, naast hun reguliere TV-betaalpakket, al een abonnement op een betaalde VOD-dienst. “Wij verwachten dat het gebruik van VOD in Nederland zeer snel toeneemt, doordat steeds meer spelers VOD zullen aanbieden. Deze groei zal echter vooral complementair aan het lineaire TV-kijken plaatsvinden,” aldus Marieke van der Donk, director en media-expert bij Deloitte.

Betaal-TV

In Nederland heeft 43% van de consumenten enkel een basis TV-pakket, in 2012 was dat nog 58%. Daarbij is nu 24% abonnee van een betaal-TV dienst, 6% maakt gebruik van pay-per-view TV. Long-tail kanalen, gericht op een specifieke kijkersdoelgroep, winnen ook aan marktaandeel. Hier maakt 9% gebruik van en 12% heeft een premium TV- of VOD abonnement. Ook zegt de helft van de Nederlandse consumenten bereid te zijn om 10 euro voor een extra TV-kanaal te betalen dat hun interesse heeft, daarbij gaat het vooral om films, misdaadseries en sport. Van der Donk: “Dit laat zien dat consumenten steeds meer bereid zijn om voor het juiste TV-pakket te betalen. Mede daardoor zijn nieuwe business modellen in opkomst, zoals betaalmodellen voor online livestreams en pay-per-view.”

Sociale factor van TV

TV-kijken heeft een belangrijke sociale factor. De helft van de Nederlanders kan zich geen leven zonder TV voorstellen en een ruime meerderheid (61%) kijkt ter ontspanning. In 2012 lagen deze percentages nog op respectievelijk 45% en 59%. Ook kijken Nederlanders graag samen met anderen TV. Mede daardoor zijn social media een grote rol gaan spelen in deze sector. Ruim een derde van de Nederlanders stuurt wel eens een bericht naar anderen die naar hetzelfde programma kijken. Onder jongeren van 13-17 jaar is deze groep dubbel zo groot, namelijk 69%. “De waarde van TV is onder meer door social media toegenomen. Door social media kunnen TV-zenders draagvlak voor programma’s versterken, maar dit is zeker ook interessant voor multi-screen adverteerders. Door het toenemend aantal apparaten en nieuwe technologieën worden consumenten en adverteerders nog beter bediend dan voorheen en zijn zij ook beter in staat om rechtstreeks met elkaar te communiceren,” aldus Van der Donk.

Over het onderzoek

Voor het onderzoek hebben 1.025 respondenten afkomstig uit het GfK online panel in mei 2014 de vragenlijst ingevuld. De resultaten zijn daarna gewogen waardoor de uitkomsten representatief zijn voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder. Het onderzoek is in het Nederlands beschikbaar. Wil je een hard copy van het rapport, stuur dan een mail naar info@screenforce.nl.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

25/07/16

Omzet uit OTT TV en video naar 65 miljard in 2021

Screenforce Omzet uit OTT tv video naar 65 mld in 2021

Onderzoek

Wereldwijd zal in 2021 de omzet voor OTT TV en video zo’n 64,78 miljard dollar bedragen. Dit is een enorme toename ten opzichte van de

Topics: Online Video, ROI

20/03/17

Screenforce Day 2017 – een terugblik

Nieuws

Op 9 maart vond Screenforce Day 2017 plaats. Een geslaagde dag waarop 350 mensen in Theater Amsterdam luisterden naar koplopers op het gebied van video

Topics: Kijkcijfers, Online Video, TV Jaarrapport

04/02/15

Emotionele TV-commercials hebben grootste lange termijnsucces

SPOT Emotionele TV-commercials hebben grootste lange termijnsucces

Onderzoek

Menselijk gedrag wordt bepaald door emoties. Uit onderzoek door het internationale marketing en brand consultancybureau BrainJuicer blijkt dat emotionele TV-reclames de beste lange termijn brandbuilding

Topics: TV-reclame, Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

10 december

The Future of TV Advertising Global 2024

Recente onderzoeken van Kantar laten zien dat het aantal nieuwe Britse abonnees op VOD-diensten het laagste

10 december

Webinar: VIDEO OBSERVER 2024

Video Observer 2024 VIA nodigt je graag uit op de presentatie van de nieuwe editie van

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Client Lead

Media Reverse is per direct op zoek naar Client Lead. In deze rol ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met