Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

21/07/14
Tien tips voor versterken TV-commercial
MediaTest publiceerde onlangs tien tips om de kracht van een TV-commercial te versterken. MediaTest is een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in media- en communicatie onderzoek. Om inzicht te geven in de prestaties van een TV-commercial op de belangrijkste KPI’s heeft dit bureau de Captivation-test ontwikkeld.

De tien tips zijn afkomstig uit een analyse die MediaTest de afgelopen maanden heeft uitgevoerd op bijna 250 geteste commercials van de afgelopen 2,5 jaar. MediaTest onderzoekt wekelijks TC commercials in een multi client opzet en heeft daarmee een benchmark van ruim 1000 commercials opgebouwd. Deze analyse is uitgevoerd met als doel te achterhalen wat goed werkt in TV-commercials en wat minder goed werkt. Iedere commercial is gecodeerd op basis van meer dan 50 creatieve en inhoudelijke kenmerken. Vervolgens zijn deze kenmerken gekoppeld aan de resultaten uit ons Captivation onderzoek. Op haar website heeft MediaTest een tiental tips geplaatst.

  1. Positieve emoties in een TV-commercial werken
    Uit de analyse blijkt dat een positieve emotie (waaronder humor) zorgt voor onder andere een hogere waardering, een betere opvalwaarde in het reclameblok, een betere merkterugkoppeling en meer interesse in het merk of product.
  2. Beperk het aantal boodschappen
    Het blijkt dat de neiging om te gaan zappen flink toeneemt wanneer er meer dan drie boodschappen worden gecommuniceerd. Ook de interesse in het merk en/of product neemt vervolgens af.
  3. Frequenter en prominenter tonen van jouw logo versterkt merkterugkoppeling
    Uit de analyse blijkt dat het merk, na het zien van een reclameblok, 12% beter teruggekoppeld wordt wanneer het logo zowel aan het begin (of halverwege) en aan het einde wordt getoond.
  4. Een TV-commercial uit een reeks presteert beter
    Het blijkt dat een TV-commercial uit een reeks (denk aan AH, Jumbo) opvallender is in het reclameblok en voor een hogere merkterugkoppeling zorgt  in vergelijking met een tv-commercial dat niet uit een reeks komt.
  5. Zorg dat een bekende Nederlander past bij het product en adverterende merk
    Een TV-commercial met een bekende Nederlander valt weliswaar meer op in het reclameblok, echter op andere communicatie-aspecten zijn geen additionele verschillen te zien. Dit wil niet zeggen dat een bekende Nederlander in een commercial niet werkt, maar dat hier een zorgvuldige keuze in gemaakt moet worden.
  6. Direct toespreken door hoofdpersonage zorgt voor meer interesse in het merk of product
    Het blijkt dat wanneer de kijker direct toegesproken wordt door het personage, er meer interesse wordt gewekt in het merk/product en de reclame meer opvalt in het reclameblok. Het direct toespreken zorgt bovendien dat het merk beter teruggekoppeld wordt.
  7. Muziek zorgt voor een hogere opvalwaarde en betere herinnering
    Wanneer er gebruik gemaakt wordt van muziek dan is de opvalwaarde in het reclameblok groter en weet men de commercial ook beter te herinneren. Bij gebruik van een popsong is de opvalwaarde nog groter. We zien verder een versterkend effect in opvalwaarde en waardering ontstaan als bij de muziek een ondersteunende songtekst wordt gebruikt in relatie tot het adverterende merk of product.
  8. Een vrouwelijke voice-over werkt over het algemeen beter (vooral bij vrouwen)
    TV-commercials met een vrouwenstem als voice-over krijgen een iets hogere waardering en zorgen voor een betere merkterugkoppeling en meer interesse in het merk/product vergeleken met een mannelijke voice-over.
  9. Tv-commercial langer dan 45 seconden heeft weinig toegevoegde waarde
    Voor TV-commercials tot 45 seconden geldt: hoe langer de commercial, hoe sterker het effect op merkterugkoppeling, opvalwaarde in het reclameblok en waardering. Een langere commercial is ook beter in staat een verhaal te vertellen, waarmee je de kijker kunt boeien. Een kijker heeft echter wel zijn grenzen. Bij Tv-commercials langer dan 45 seconden is geen additioneel effect meer te zien.
  10. Het tempo (aantal beeldwisselingen) bepaalt de opvalwaarde, maar ook de neiging om te gaan zappen
    Commercials met een hoger tempo aan beeldwisselingen hebben over het algemeen een grotere opvalwaarde in het reclameblok. Tot een punt van ongeveer 1 beeldwisseling per seconde zien we een lineair verband tussen het aantal beeldwisselingen en de opvalwaarde. Bij commercials met een (te) laag tempo of een (te) hoog tempo (meer dan 1 beeldwisseling per seconde) aan beeldwisselingen zien we dat de neiging om te gaan zappen, toeneemt.

Ster Admeasure
Mediatest is niet de enige die inzage biedt in de effectiviteit van TV-commercials. In de loop der jaren is AdMeasure van Ster uitgegroeid tot een uitgebreide database met resultaten van verschillende TV-commercials, allen volgens dezelfde methodiek gemeten. Het onderzoeksinstrument AdMeasure biedt vooraf inzicht in de effectiviteit van de commercial op TV, radio en internet. Wat gaat de commercial opleveren, hoe komt dat en welke verbeteringen zijn nog mogelijk?

Kijk voor meer informatie over AdMeasure op de website van Ster.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

25/09/24

Screenforce Day 2024: de kracht van premium content

Nieuws Inspiratie Kennis

Op dinsdagmiddag 24 september werd in de Johan Cruijff Arena Screenforce Day 2024 georganiseerd. Het programma bestond uit 2 delen: The Future of TV Advertising,

Topics: Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

27/02/23

Bruto TV-bestedingen e-commerce stijgen verder in 2022

Nieuws Onderzoek

Branche groeit met 13% naar € 683 miljoen In samenwerking met onderzoeksbureau Nielsen heeft Screenforce een overzicht gemaakt van de investeringen van de e-commerce branche

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met