Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

21/07/14
Tien tips voor versterken TV-commercial
MediaTest publiceerde onlangs tien tips om de kracht van een TV-commercial te versterken. MediaTest is een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in media- en communicatie onderzoek. Om inzicht te geven in de prestaties van een TV-commercial op de belangrijkste KPI’s heeft dit bureau de Captivation-test ontwikkeld.

De tien tips zijn afkomstig uit een analyse die MediaTest de afgelopen maanden heeft uitgevoerd op bijna 250 geteste commercials van de afgelopen 2,5 jaar. MediaTest onderzoekt wekelijks TC commercials in een multi client opzet en heeft daarmee een benchmark van ruim 1000 commercials opgebouwd. Deze analyse is uitgevoerd met als doel te achterhalen wat goed werkt in TV-commercials en wat minder goed werkt. Iedere commercial is gecodeerd op basis van meer dan 50 creatieve en inhoudelijke kenmerken. Vervolgens zijn deze kenmerken gekoppeld aan de resultaten uit ons Captivation onderzoek. Op haar website heeft MediaTest een tiental tips geplaatst.

  1. Positieve emoties in een TV-commercial werken
    Uit de analyse blijkt dat een positieve emotie (waaronder humor) zorgt voor onder andere een hogere waardering, een betere opvalwaarde in het reclameblok, een betere merkterugkoppeling en meer interesse in het merk of product.
  2. Beperk het aantal boodschappen
    Het blijkt dat de neiging om te gaan zappen flink toeneemt wanneer er meer dan drie boodschappen worden gecommuniceerd. Ook de interesse in het merk en/of product neemt vervolgens af.
  3. Frequenter en prominenter tonen van jouw logo versterkt merkterugkoppeling
    Uit de analyse blijkt dat het merk, na het zien van een reclameblok, 12% beter teruggekoppeld wordt wanneer het logo zowel aan het begin (of halverwege) en aan het einde wordt getoond.
  4. Een TV-commercial uit een reeks presteert beter
    Het blijkt dat een TV-commercial uit een reeks (denk aan AH, Jumbo) opvallender is in het reclameblok en voor een hogere merkterugkoppeling zorgt  in vergelijking met een tv-commercial dat niet uit een reeks komt.
  5. Zorg dat een bekende Nederlander past bij het product en adverterende merk
    Een TV-commercial met een bekende Nederlander valt weliswaar meer op in het reclameblok, echter op andere communicatie-aspecten zijn geen additionele verschillen te zien. Dit wil niet zeggen dat een bekende Nederlander in een commercial niet werkt, maar dat hier een zorgvuldige keuze in gemaakt moet worden.
  6. Direct toespreken door hoofdpersonage zorgt voor meer interesse in het merk of product
    Het blijkt dat wanneer de kijker direct toegesproken wordt door het personage, er meer interesse wordt gewekt in het merk/product en de reclame meer opvalt in het reclameblok. Het direct toespreken zorgt bovendien dat het merk beter teruggekoppeld wordt.
  7. Muziek zorgt voor een hogere opvalwaarde en betere herinnering
    Wanneer er gebruik gemaakt wordt van muziek dan is de opvalwaarde in het reclameblok groter en weet men de commercial ook beter te herinneren. Bij gebruik van een popsong is de opvalwaarde nog groter. We zien verder een versterkend effect in opvalwaarde en waardering ontstaan als bij de muziek een ondersteunende songtekst wordt gebruikt in relatie tot het adverterende merk of product.
  8. Een vrouwelijke voice-over werkt over het algemeen beter (vooral bij vrouwen)
    TV-commercials met een vrouwenstem als voice-over krijgen een iets hogere waardering en zorgen voor een betere merkterugkoppeling en meer interesse in het merk/product vergeleken met een mannelijke voice-over.
  9. Tv-commercial langer dan 45 seconden heeft weinig toegevoegde waarde
    Voor TV-commercials tot 45 seconden geldt: hoe langer de commercial, hoe sterker het effect op merkterugkoppeling, opvalwaarde in het reclameblok en waardering. Een langere commercial is ook beter in staat een verhaal te vertellen, waarmee je de kijker kunt boeien. Een kijker heeft echter wel zijn grenzen. Bij Tv-commercials langer dan 45 seconden is geen additioneel effect meer te zien.
  10. Het tempo (aantal beeldwisselingen) bepaalt de opvalwaarde, maar ook de neiging om te gaan zappen
    Commercials met een hoger tempo aan beeldwisselingen hebben over het algemeen een grotere opvalwaarde in het reclameblok. Tot een punt van ongeveer 1 beeldwisseling per seconde zien we een lineair verband tussen het aantal beeldwisselingen en de opvalwaarde. Bij commercials met een (te) laag tempo of een (te) hoog tempo (meer dan 1 beeldwisseling per seconde) aan beeldwisselingen zien we dat de neiging om te gaan zappen, toeneemt.

Ster Admeasure
Mediatest is niet de enige die inzage biedt in de effectiviteit van TV-commercials. In de loop der jaren is AdMeasure van Ster uitgegroeid tot een uitgebreide database met resultaten van verschillende TV-commercials, allen volgens dezelfde methodiek gemeten. Het onderzoeksinstrument AdMeasure biedt vooraf inzicht in de effectiviteit van de commercial op TV, radio en internet. Wat gaat de commercial opleveren, hoe komt dat en welke verbeteringen zijn nog mogelijk?

Kijk voor meer informatie over AdMeasure op de website van Ster.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/09/22

Wat kunnen merken doen in tijden van inflatie?

Nieuws Onderzoek

Ad Alliance heeft afgelopen augustus onderzoeksbureau Dynata onderzoek laten uitvoeren naar de invloed van de inflatie op merken. In hoeverre heeft de inflatie ook invloed

Topics: Reclame-effect, ROI

09/09/22

Aandacht voor reclame belangrijk of niet? Sharp en Ritson zijn het weer niet met elkaar eens.

Onderzoek

Tijdens een lezing op de Mi3-LinkedIn B2B Next bijeenkomst in Sydney vertelde professor Byron Sharp dat het volgens hem zinloos is om als adverteerder te

Topics: Reclame-effect

19/08/22

Waarom is het tijd voor ‘Aandacht versie 2’: Aandachtwetenschap

Nieuws Onderzoek

In haar blog voor The Media Leader geeft Karen Nelson-Field een overzicht van de onderwerpen die ze de afgelopen 12 maanden heeft behandeld. Gedurende die

Topics: Reclame-effect, ROI

Marketing Communicatie Expert

Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Haar doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om

Teammanager data & insights

Ster zoekt een ondernemende, resultaatgerichte en inspirerende teammanager data & insights. Met jouw managementervaring weet

Eindregisseur / Playout Operator

SBS6, NET5, Veronica, SBS9 en TV538 zijn dé vijf TV-kanalen van Talpa Network. Als Eindregisseur

3 -
9 oktober

Dutch Media Week

Van 3 tot en met 9 oktober laat Dutch Media Week de ontwikkeling zien van

6 oktober

Festival of Marketing 2022

Introducing Marketing Week’s Festival of Marketing, taking place in-person, on 06 October 2022 at a

6 oktober

Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en