Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

20/06/15
Resultaten Tijdbestedingsonderzoek (TBO)

Tot 2012 voerde SPOT iedere twee jaar onderzoek uit naar de tijdbesteding van consumenten: het Tijdbestedingonderzoek (TBO). Het is een toonaangevend onderzoek waarin de tijdbesteding van de Nederlandse consument in kaart wordt gebracht.

Extra aandacht gaat uit naar de tijd die consumenten besteden aan de consumptie van de verschillende media. Op 19 juni 2015 publiceerde SPOT de resultaten van de vierde editie van het TBO. De resultaten kun je downloaden onder aan deze pagina. Maar je kunt zelf ook analyses draaien op onze online tool. Hoe je dat kunt lees je ook onderaan deze pagina.

HIGHLIGHTS TIJDBESTEDINGSONDERZOEK 2012

TV domineert nog altijd de totale mediatijd
Televisiekijken is verreweg het grootste medium met 36% van de mediatijd, gevolgd door internet met 24% en radio met 22%. Van de totale tijd besteed aan media, bijna 7 uur per dag, wordt ruim twee en half uur gebruikt voor TV kijken (150 minuten). Voor internetten gebruikt men 99 minuten en naar de radio luistert men gedurende 92 minuten per dag. Dat is de duidelijke top drie in de mediatijd.

Meer multitasking bij mediaconsumptie

Iets meer dan een kwart van alle mediatijd (25,7%) bestaat uit consumptie van meerdere media tegelijkertijd. Dat is meer dan in 2010, toen werd 19% van de mediatijd door meerdere mediumtypen tegelijkertijd ingenomen. Het aandeel multitasking bij media verschilt sterk per mediumtype.

TV-kijken is het medium met het grootste aandeel singletasking mediatijd

TV is het medium dat het meest van alle media als singletasking activiteit wordt uitgevoerd. 66% Van de totale kijktijd wordt exclusief besteed aan de televisie, dus zonder een nevenactiviteit ernaast. Er wordt dus met veel aandacht TV gekeken.

Het “Nieuwe Kijken” is nog relatief klein, maar binnen bepaalde subgroepen groot

Het nieuwe TV-kijken op devices anders dan via het reguliere televisiescherm is gemeten in bereik en aantal minuten per dag nog erg klein te noemen. Binnen subgroepen zijn de nieuwe ontwikkelingen echter veel prominenter aanwezig. Neem bijvoorbeeld het kijken naar online video. Kijkt Nederland 20-65 jaar gemiddeld 4 minuten per dag naar online video, 20-29 jarigen (thuiswonend) kijken er 24 minuten per dag naar. Deze groep kijkt met gemiddeld 13 minuten per dag ook veel naar Uitzending Gemist e.d..

Nalezen

De resultaten van het Tijdbestedingonderzoek zijn in verschillende vormen beschikbaar. Naast een online versie van het bekende TBO boekje kun je hieronder onze presentaties en tabellen met uitkomsten bekijken en downloaden. Ook vind je hier de onderzoeksverantwoording en de vragenlijst van TBO 2012.

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

01/02/23

Negen van de tien Nederlanders kijkt live TV-programma’s

Nieuws Onderzoek Persberichten

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2022 Uit het onlangs verschenen Trends in Digitale Media onderzoek blijkt dat negen van de tien (90%) Nederlanders

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

23/09/22

Grootste deel van mediatijd (37%) wordt besteed aan kijken

Nieuws Onderzoek

Het Engelse multimediaonderzoek IPA TouchPoints levert interessante Insights over de actuele mediaconsumptie De data zijn afkomstig van een representatieve steekproef van 6.000 personen in Engeland

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

27/01/20

TV-content zet vaker aan tot online surfgedrag

Nieuws Onderzoek Persberichten

Video Highlights Trends in Digitale Media 2019 onderzoek TV-content, iets dat men op TV heeft gezien, brengt consumenten steeds vaker in beweging. Als men op

Topics: Jongeren en media, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

Manager Regulatory Compliance Discovery

Discovery is een begrip in de media-entertainmentindustrie. Vanuit onze Amsterdamse vestiging werken we met passie

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

16 maart

TV Jaarrapport 2022 | Screenforce

Donderdag 16 maart presenteert Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Met hoeveel procent is de

23 maart

TV Masters | Screenforce

Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant organiseert Screenforce voor de derde keer TV Masters.

25 april

The Future of Brands conferentie – 25 en 26 april

Vlak voor de feestdagen zijn de thema’s bekend gemaakt van de The Future of Brands

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en