Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

20/07/16
Toename TV-bestedingen leidt tot hogere omzet

De recente toename in TV-bestedingen was voor een twaalftal grote adverteerders een belangrijke factor in het verhogen van de omzet. Eerder leidde een verschuiving van hun reclamebestedingen van TV naar online media tot een lager rendement. Inmiddels hebben ze het rendement weten te verhogen door een toename van de inzet van TV. Dit blijkt uit nieuwe analyses van de reclamebestedingen en de kwartaalomzetten door SMI (Standard Media Index).

De analyse door SMI en RMT (Research Measurement Technologies) laat zien dat meer besteden aan TV-reclame een belangrijke factor is, in het verhogen van de omzet van merken. Binnen een periode van twee jaar, zagen zeven fastmovers-merken (CPG) en vijf niet-fastmovers-merken hun omzet gemiddeld met 14,6% stijgen. Deze 12 adverteerders bleken de Top Performers te zijn binnen de onderzochte groep van de 100 grootste Amerikaanse adverteerders.

Key Learnings
De resultaten van dit onderzoek zijn deze zomer gepresenteerd op de ARF Audience Measurement bijeenkomst in New York:

  • In vijf jaar tijd is het aandeel van TV in Amerika in de reclamemarkt met 8% gedaald, terwijl online 14% is gestegen.
  • De top 100 adverteerders besteden 36% van hun reclamebudget aan online (Q1 2016)
  • TV is in Amerika bezig aan een comeback. In Q1 bleef het marktaandeel van TV stabiel en hebben 15 van de 39 grote adverteerders, die eerder minder hadden besteed aan TV, hun TV-budgetten weer verhoogd.
  • Fastmovers (CPG) die opnieuw meer gingen besteden aan TV zagen hun Q1 2016 omzet gemiddeld 4,8% stijgen in vergelijking met Q1 2014.
  • Ook bij de overige branches blijkt meer, of opnieuw meer, op TV adverteren het beste effect te hebben op de sales in termen van omzet.
  • De top 12 performers besteden gemiddeld 26% meer aan TV en de omzet groeit gemiddeld 15% (Q1 2014-Q1 2016).

Screenforce Toename TV-bestedingen leidt tot hogere omzet 1

Omzet stijging voor fastmovers vijfmaal groter dan benodigde TV-budget
De 12 onderzochte fastmovers hadden het afgelopen jaar gemiddeld 25,8% meer besteed aan TV-reclame. Drie van deze 12 fastmovers hadden een gemiddelde omzetverhoging van 4,6 keer de toegenomen TV-reclamebestedingen.

Adverteerders bevestigen afname in rendement online reclame
In het onderzoek worden recente ontwikkelingen van adverteerders bevestigd. Zij hebben afnamen waargenomen in rendement op investeringen door toenemende online bestedingen en lagere TV-bestedingen. Vele adverteerders kiezen er nu voor deze bestedingstrend om te draaien.

Onderzoeksopzet
In het onderzoek van SMI werden verschuivingen in de mediabestedingen van 100 grote adverteerders Screenforce Toename TV-bestedingen leidt tot hogere omzet 2geanalyseerd vanaf het eerste kwartaal van 2014 tot het eerste kwartaal van 2016. Voor de analyse werd samengewerkt met consumentenonderzoeksbureau IRI en gebruik gemaakt van openbare financiële bedrijfsgegevens. SMI legt 70% van de totale bestedingen van de Amerikaanse mediabureau-netwerken (Omnicon, Publicis, Aegis, etc.) vast door middel van de reserveringssystemen van deze wereldwijde bureaugroepen, naast de bestedingen van belangrijke onafhankelijke mediabedrijven. RMT is een nieuw adviesbureau voor mediaonderzoek. De voorzitter en mede-oprichter is onderzoeksveteraan Bill Harvey.

Presentatie ARF beschikbaar
Deze tekst is een Nederlandse vertaling van het artikel over het onderzoek op mediapost.com aangevuld met de key learnings uit de onderzoekspresentatie zoals gegeven tijdens de ARF Audience Measurement bijeenkomst in New York.

ROI-onderzoek op Screenforce-site
Screenforce besteedt regelmatig aandacht aan onderzoek naar de ROI van TV-reclame. Zo blijkt uit onderzoek van Accenture dat het toevoegen van TV aan online video (multiplatform advertising) de effectiviteit van adverteren 10% verhoogt. Uit onderzoek van GroupM blijkt dat TV-reclame de meeste verkoop en lange termijn response genereert.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

26/06/23

Addressable TV-reclames zijn aantrekkelijker en effectiever

Onderzoek Kennis

De emotionele snaar die addressable TV-reclame raakt bij de consument, zorgt voor de creatieve opleving die de reclame-industrie nodig heeft Kijkers worden voelen zich meer

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

24/01/18

Goed geïntegreerde advertentiecampagne tot 57% effectiever

Goed geïntegreerde advertentiecampagne tot 57% effectiever (1)

Onderzoek Nieuws

Een goed geïntegreerde advertentiecampagne is tot 57% effectiever, zeker als de campagne goed is afgestemd op de gebruikte kanalen. Dit blijkt uit een AdReaction studie

Topics: ROI

18/08/20

TV-reclamemarkt komt uit op €307 miljoen in eerste helft 2020

Nieuws

Net als veel andere branches is ook de TV-industrie hard geraakt door de coronacrisis. Ten opzichte van de eerste helft van 2019 is de TV-reclamemarkt

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met