Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

08/04/24
Transparantie erover leidt tot groter effect van reclame

15 maart was de internationale Dag van het Consumentenrecht. Dit was voor SWOCC een mooie gelegenheid om stil te staan bij één van de rechten die consumenten hebben, namelijk om te weten wanneer zij te maken hebben met reclame. Waar het soms overduidelijk is dat er sprake is van reclame (denk aan folders, online banners of pre-rolls), blijft dat soms gissen (denk aan subtiele vormen van sponsored content in influencer posts of blogs). En dat laatste is dus niet de bedoeling. Door middel van sponsorvermeldingen moet het voor consumenten transparant zijn als er voor content betaald is door een adverteerder. Uit wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd in het Journal of Interactive Advertising blijkt dat sponsorvermeldingen kunnen zorgen voor positievere merkattituden en meer koopintentie. Ze zorgen bovendien voor meer transparantie, wat gewaardeerd wordt door de consument. 

Ondanks dat transparantie een goede zaak en een verplichting is, rijst af en toe de vraag of dit ten koste gaat van de effectiviteit van sponsored content. Eerder onderzoek heeft herhaaldelijk laten zien dat consumenten kritischer zijn als zij weten dat zij te maken hebben met reclame. Maar het recent gepubliceerde onderzoek in het Journal of Interactive Advertising laat zien dat er ook positieve effecten kunnen zijn voor het merk van sponsorvermeldingen.

Mensen minder negatief over de sponsoring en daardoor positiever over het merk
Dr. Eva van Reijmersdal, universitair hoofddocent Persuasieve Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam, onderzocht samen met collega Eline Brussee en met Amerikaanse onderzoekers van de University of Georgia, de effecten van sponsorvermeldingen in blogs. Vernieuwend aan deze studie is dat zij laten zien dat een sponsorvermelding er zowel voor zorgt dat mensen de blog herkennen als een vorm van reclame maar ook zorgt voor meer transparantie (het is duidelijk wie voor deze blog betaald heeft). De toegenomen transparantie zorgt er volgens de onderzoekers voor dat mensen minder negatief zijn over de sponsoring en daardoor positiever over het merk en zelfs een hogere intentie hebben om het sponsorende merkproduct te kopen.

Vergelijking tussen blog met of zonder sponsorvermelding
In dit onderzoek lazen 206 studenten (73% vrouw) een blog, ofwel met ofwel zonder een sponsorvermelding. De blog ging over het gebruik van fietsverlichting en in de blog werd een merk voor fietslampjes genoemd. Na het lezen van de blog vroegen de onderzoekers de deelnemers of ze begrepen dat de blog een vorm van reclame was, of transparant was wie voor de blog betaald had, en of men dit misleidend of betrouwbaar vond. Verder hebben ze ook gevraagd wat men vond van het sponsorende merk en of men fietslampjes van dit merk wilde aanschaffen.

Resultaten

Positiever over het merk en hogere koopintentie
Als mensen zich de sponsorvermelding konden herinneren, begrepen zij beter dat er reclame werd gemaakt in de blog (reclamekennis werd geactiveerd). Tegelijkertijd zorgde de sponsorvermelding ook voor meer transparantie over de sponsoring waardoor men positiever was over de sponsoring en betrouwbaarheid van de blog. Doordat sponsorvermeldingen de transparantie vergroten, waren deelnemers ook positiever over het merk en vertoonden ze een hogere koopintentie.

Conclusie
Dit onderzoek laat zien dat sponsorvermeldingen niet alleen reclamekennis kunnen activeren, maar dat mensen ook waarderen dat er sprake is van transparantie. Doordat duidelijk is voor de lezer dat een blog gesponsord is, zijn zij minder kritisch en worden zij positief beïnvloed. Eerder onderzoek liet vooral zien dat sponsorvermeldingen ervoor zorgden dat mensen kritischer werden over sponsored content, maar in die onderzoeken werd waardering voor transparantie niet meegenomen. Dit onderzoek laat zien, dat juist die waardering van transparantie leidt tot effectievere reclame. Kortom, consumentenrechten (recht op transparantie over sponsoring) lijken niet alleen gunstig voor consumenten maar ook voor adverteerders.

Take aways

  • Sponsorvermeldingen kunnen zorgen voor effectievere reclame (positievere merkattituden en meer koopintentie).
  • Sponsorvermeldingen zorgen voor meer transparantie, wat gewaardeerd wordt door de consument.

Deze tekst is een bewerking door Screenfore van de blog van Eva van Reijmersdal op de SWOCC-site. De blog is gebaseerd op dit wetenschappelijke artikel: Van Reijmersdal, E. A., Brussee, E., Evans, N. & Wojdynski, B. W. (2023). Disclosure-driven recognition of native advertising: A test of two competing mechanisms. Journal of Interactive Advertising.

Over SWOCC
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) maakt kennis uit de wetenschap over de werking van merken en communicatie voor iedere praktijkbeoefenaar toegankelijk en toepasbaar. Zo stellen zij marketing- en communicatieprofessionals in staat nieuwe kennis in ons vakgebied bij te houden én toe te passen. SWOCC voert haar onderzoek uit binnen drie expertisegebieden, die samen het volledige onderzoek domein van SWOCC afdekken: Merk & Organisatie, Merk & Mens en Merk & Communicatie.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

27/11/23

Het effect van influencers en de kracht van de combinatie met TV

Onderzoek Kennis

Bij zowel Ad Alliance als Talpa Network is digital native content een belangrijk onderdeel van hun ‘total video’ aanbod. Om deze reden doen zowel Ad

Topics: TV-reclame, Jongeren en media, Online Video

30/10/23

Geïntegreerde TV-sponsoring werkt het beste

Nieuws Onderzoek

Paramount brengt de effectiviteit van TV-sponsoring verder in kaart. Voor het onderzoek zijn 2.200 Australiërs ondervraagd over verschillende combinaties van programmasponsoring en TV-reclames waarnaar zij

25/04/22

Effect TV-sponsoring door Paramount in kaart gebracht

Nieuws Onderzoek

Er is veel onderzoek bekend naar de effectiviteit van de sponsoring van TV-programma’s. Uit al deze onderzoeken blijkt dat sponsoring een significante positieve uitwerking heeft

Topics: TV-reclame

06/05/20

Screenforce lanceert aanvraagplatform voor TV-campagnes

Nieuws

Met de lancering van een nieuw aanvraagplatform voor TV-campagnes zet Screenforce een volgende stap in de ontwikkeling van de TV-inkoopmarkt. Na de introductie van het

Topics: Techniek, TV-reclame

21/05/24

Attentie, attentie! Attention Economy on its way!

Kennis Onderzoek

De overvloed aan content en reclameboodschappen zorgt ervoor dat consumenten meestal alleen scannen, snel filteren en een ultrakorte aandachtspanne hebben. Hoe en waar kun je

Topics: Cases, Reclame-effect, Aandacht

19/11/15

Dynamic Ad Insertion tijdens WK Rugby

SPOT dynamic ad insertion tijdens WK rugby

Nieuws

De Ierse commerciële omroep TV3 heeft de dynamische Dynamic Ad Insertion oplossing van Yospace gebruikt als onderdeel van hun live-stream van het WK Rugby 2015.

Topics: Targetted TV Advertising, TV-reclame

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met