Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/06/15
TV behoudt positie effectiefste reclamemedium

Met de concurrentie van Netflix en een groot aantal nieuwe digitale videoproviders, heeft de TV-industrie de afgelopen vijf jaar gigantische veranderingen ondergaan. Maar één ding is constant gebleven: TV is nog steeds verreweg het meest effectieve reclamemedium.

Zo blijkt uit een nieuw onderzoek waarvoor Turner Broadcasting en Horizon Media samenwerkten met marketing- en analysebureau MarketShare, dat een meta-analyse uitvoerde op duizenden marketingoptimalisaties die van 2009 tot 2014 door grote adverteerders gebruikt werden.

Wat betreft het stimuleren van de verkoop, domineert TV nog steeds alle andere reclamemedia. De analyse van  MarketShare toonde aan dat de effectiviteit van TV-reclame stabiel is gebleven gedurende die tijdsperiode en dat ze beter presteert dan digitale en offline kanalen wat betreft het stimuleren van de belangrijkste prestatiecijfers zoals verkoop en nieuwe klanten. Het onderzoek liet tevens zien dat premium digitale video van netwerken hoger presteerde dan het gemiddelde rendement in vergelijking met korte videocontent van non-premium uitgevers.

De voornaamste onderzoeksresultaten zijn de volgende:

  • MarketShare analyseerde reclameprestaties binnen de bedrijfstak en mediakanalen zoals TV, online display, search en gedrukte reclame en radioreclame en toonde aan dat TV het meest effectief is voor het bereiken van KPI’s, zoals sales en new business. Wanneer prestaties vergeleken worden bij gelijke bestedingniveaus, behaalde TV gemiddeld vier keer de verkoopstijging van digitaal.
  • TV heeft de afgelopen vijf jaar haar effectiviteit behouden wat betreft het stimuleren van de reclame-KPI’s. In een onderzoek waarin gegevens gebruikt werden van een fabrikant van luxeauto’s, was TV het enige medium dat zijn effectiviteit behield (een daling van 1,5 procent in vijf jaar) terwijl de andere reclamemedia—zowel online als offline— meer dan 10 procent daalden.
  • TV-marketeers kunnen hun uitgaven optimaliseren door zo goed mogelijk gebruik te maken van gegevensbronnen, waaronder veelvuldige consumenteninteracties zoals websitebezoeken en inkomende gesprekken, om zo de prestatie van TV-reclame te verbeteren.
  • Premium online video van broadcast- en kabelnetwerken presteert beter dan videocontent van andere publishers.

“We wilden het onderzoek erg graag uitvoeren om beter te begrijpen hoe de effectiviteit van TV in de loop der tijd veranderd, is voor wat betreft het stimuleren van de voornaamste KPI’s voor adverteerders,” aldus Howard Shimmel, Chief Research Officer bij Turner Broadcasting. Shimmel voegt eraan toe dat wanneer ze publicaties zien over adverteerders die “een groot aandeel van hun budgetten van TV weghalen, dan denken we dat dit door de veronderstelling komt dat de effectiviteit van TV verminderd is.”

Aan de reclamekant, verklaarde Eric Blankfein, CEO van Horizon Media’s Where groep, dat hoewel vele cliënten hun budgetten willen overhevelen naar video, “we niet zeker weten hoe effectief die dollars presteren in de digitale ruimte vanwege dat gebrek aan consequente metingen. Daarom was het, vanuit ons perspectief, erg belangrijk om bedrijfsresultaten te gaan kwantificeren wat betreft TV reclame.”

“TV is de grote megafoon.” Dat liet het onderzoek zien volgens Isaac Weber, Vice Chairman Strategy bij MarketShare. “Wanneer je een boodschap wil overbrengen, dan is TV nog steeds de meest krachtige manier. De wijze waarop mensen televisie kijken en televisie gebruiken is veranderd, maar ik denk dat het minder gaat over wat er binnen televisie veranderd is en meer over onderliggende zaken die een rol spelen bij sommige andere mediakanalen.”

Shimmel voegde toe: “We zeggen niet dat digitaal slecht is, maar digitaal kan simpelweg niet zorgen voor het bereik dat TV heeft. Digitaal, gebruikt als een aanvulling op TV, is een effectievere strategie.”

Zelfs de bedrijven die betrokken waren bij het onderzoek waren verrast over de hardnekkige veerkracht van TV. “Omdat we een verschuiving hebben gezien in reclamegelden van lineair naar non lineair, of naar online in het algemeen, had ik gedacht dat we meer impact van deze verschuiving op TV zouden zien, maar dat was niet het geval. Daar keek ik van op” zei Blankfein.

Shimmel merkte op: “Vijf jaar geleden was Netflix niet echt een streaming service. Dingen zoals Roku bestonden nog niet. Ook waren er nog geen smart-TV’s of geen tablets. Dus het feit dat TV in staat is geweest haar hoofd boven water te houden tijdens de jaren van ingrijpende veranderingen, was verrassend maar vanzelfsprekend een zeer heuglijk feit voor ons.”

“Het onderzoek is de laatste aanvulling op Turners researchdossier dat de kracht van TV ondersteunt en aandacht geeft aan het potentieel van TV en hoe dit verbeterd kan worden,” verklaarde Shimmel. “TV werkt echt en er zijn manieren om de werking te verbeteren in moeilijke perioden.”

Terwijl het onderzoek van MarketShare veel goeds belooft voor TV, gaf Weber aan dat marketeers het meest zullen profiteren van de resultaten: “Door ons te richten op KPI’s als sales kunnen we verzekeren dat we echt optimaal gebruik maken van de budgetten van een marketeer.”

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en