Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

15/12/14
TV-kijken via mobiele devices groeit met 46%

Ruim een kwart van de Nederlanders kijkt TV via de tablet. Dit is een groei van 13% sinds december 2013. Het TV-kijken via de smartphone is met maar liefst 75% gegroeid. De tijd die we in een week besteden aan TV-kijken op mobiele devices is met 46% gestegen. Dit zijn enkele uitkomsten uit het onderzoek Trends in Digitale Media dat Gfk in december 2014 voor de achtste publiceerde.

Dankzij de groei van smartphone en tablet neemt het percentage uit de doelgroep, die online TV-programma’s kijkt, toe. Het blijkt dat het TV-kijken via de smartphone in vergelijking met vorig jaar met maar liefst 75% is gegroeid, van 8% in december 2013 naar 14% in december 2014.  Het TV-kijken via de tablet is met 13% ook verder toegenomen, van 24% in december 2013 naar 27% in december 2014. De percentages voor TV-kijken via laptop en PC zijn nog hoger, respectievelijk 31% en 25%. Deze zijn het afgelopen jaar echter constant gebleven.

TV profiteert van vergrote functionaliteit smartphone

Niet alleen neemt het aantal tablets en smartphones jaarlijks toe. Ook de grootte en kwaliteit van de schermen verbeteren steeds verder. Daarnaast wordt het aanbod aan apps en diensten voor deze apparaten groter. Door deze ontwikkelingen is de functionaliteit van de smartphone in een jaar tijd sterk vergroot. Maar liefst 10 verschillende functionaliteiten zijn in het gebruik 10% of meer gestegen. Het meest gestegen zijn: mobiele toegangskaart/betaling, boeken lezen, TV-kijken, online aankopen doen en GPS/navigatie. De functionaliteit van de tablet was voorheen al breder dan die van de smartphone en is het afgelopen jaar constant gebleven.

Youtube, NPO Uitzending Gemist, en RTL XL grootste TV-websites

Youtube, NPO Uitzending Gemist, en RTL XL zijn de populairste TV-websites van het afgelopen jaar. Dat online video een grote aantrekkingskracht heeft op consumenten komt niet alleen in de ranglijst van TV-websites naar voren. De meerderheid van de top 10 meest gebruikte apps op tablets én smartphones zijn video-gerelateerd, waarbij de eerder genoemde drie merken hoog scoren.  Bovendien maakt 14% van de Nederlanders wel eens gebruik van Netflix, terwijl 4% aangeeft dit van plan te zijn.

Onderzoeksopzet

Trends in Digitale Media is eind 2014 voor de achtste keer uitgevoerd door GfK. Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door KVB, SMB, PMA, RAB en SPOT. De steekproef, afkomstig uit het GfK online panel, bestaat uit 1.007 Nederlanders van 13 jaar en ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor deze groep (93% van de bevolking 13+).

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/09/22

Grootste deel van mediatijd (37%) wordt besteed aan kijken

Nieuws Onderzoek

Het Engelse multimediaonderzoek IPA TouchPoints levert interessante Insights over de actuele mediaconsumptie De data zijn afkomstig van een representatieve steekproef van 6.000 personen in Engeland

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

20/06/22

The New Life of The Living Room: Onderzoek RTL AdConnect naar gebruik van het TV-scherm

Nieuws Onderzoek

In Nederland zijn Smart TV’s, smartphones en tablet om regelmatig videocontent mee te bekijken populairder dan in alle overige Europese landen. RTL AdConnect en SmartClip

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en