De verwachting dat consumenten op grote schaal TV-reclames doorzappen, door alle technologische vernieuwingen in de TV-infrastructuur, blijkt niet te kloppen. Dit blijkt uit Engels onderzoek uitgevoerd onder 2.000 personen door Censuswide in opdracht van het content distributiebedrijf Yospace. Van de ondervraagden geeft 88% aan dat ze tijdens het live TV-kijken naar TV-reclames kijken en dat ze niet doorzappen.
Gepersonaliseerde reclame is interessanter
Driekwart van de TV-kijkers zou meer aandacht aan TV-reclames besteden als deze meer op hun zelf gericht zijn. Gepersonaliseerde TV-reclames. In het algemeen hebben TV-kijkers een grote interesse in reclames die gerelateerd zijn aan hun eigen geografische locatie, hun leeftijd en interesses. Een vijfde van de ondervraagden heeft een voorkeur voor reclames die relevant zijn voor waar ze wonen en een zelfde percentage geeft aan meer geïnteresseerd te zijn als de reclame relevant is voor hun leeftijdsgroep.
TV-reclame zet aan tot actie
55% van de consumenten geeft aan dat ze – zeer – waarschijnlijk online naar een product zullen zoeken als de reclame op hun zelf gericht is. 78% vindt het waarschijnlijk dat ze naar dat product zullen gaan zoeken in de winkel. En 64% zou hun vrienden vragen gaan stellen over het product. Van de ondervraagden geeft 62% aan dat ze een follow-up actie hebben ondernomen na het zien van een TV-reclame tijdens live TV-kijken. En eenderde heeft dat meermaals gedaan. Personen tussen 16 en 24 jaar oud geven het vaakst aan dat ze aandacht besteden aan gepersonaliseerde TV-reclames. En driekwart van deze leeftijdsgroep geeft aan dat ze waarschijnlijk op online videoreclames zouden klikken die ze leuk vinden.
Goede techniek is belangrijk
Het onderzoek geeft ook aan dat TV-reclames technisch foutloos vertoond moeten worden. Een kwart van de TV-kijkers geeft aan dat ze van kanaal zullen switchen indien er een technisch probleem is tijdens het afspelen van de TV-reclame tijdens live TV-kijken en een vijfde zou dan een negatief beeld krijgen van de zender.
Volgens Tim Sewell, de CEO van Yospace, zijn jongeren het meest uitgesproken: “Vooral onder jongere TV-kijkers zijn de meningen extreem, en deze groep heeft een significante invloed op de reclametrends in de toekomst. Live TV-reclame moet snel ontwikkeld worden voor de toekomstige generatie, de interesse in live TV-reclame is duidelijk aanwezig. Maar vervangende reclames moeten afgestemd zijn op de persoonlijke eigenschappen van de kijker, realtime en zonder tijdsverschuiving, om ervoor te zorgen dat het moderne kijkpubliek rechtop in de stoel zit en met aandacht naar TV-reclames kijkt”.
IBC 2016
Yospace is een Engelse content distributiebedrijf gespecialiseerd in workflow en multi-screen delivery van videocontent. Yospace is een van de bedrijven die wij vorig jaar bezocht hebben tijdens de twee IBC tours die Screenforce toen organiseerde. Ook dit jaar organiseert Screenforce weer een IBC tour waarin gepersonaliseerde reclame of addressable TV een van de thema’s zal zijn. Kijk hier voor meer informatie over de 2016 tour.