Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

23/10/17
TV meest effectieve medium in digitale landschap

Traditionele media hebben zich aangepast aan het digitale landschap en zijn daardoor nog effectiever geworden. TV blijft het meest effectieve massamedium en presteert het beste in combinatie met VOD (Video on Demand) en andere vormen van online video. Dit blijkt uit het IPA rapport ‘Media in Focus; Marketing Effectiveness in the Digital Age’ van Les Binet en Peter Field.


Internationaal het belangrijkste en grootste ROI-onderzoek van deze tijd

Dit rapport maakt deel uit van een langjarige analyse van de Engelse ‘EFFIE’ cases die de afgelopen twintig jaar zijn ingezonden voor de ‘IPA Effectiveness Awards’. Eerdere publicaties van dezelfde auteurs binnen deze reeks zijn: ‘Marketing in the Era of Accountability’ (WARC 2007) en ‘The long and Short of It’ (IPA 2013). In deze nieuwe publicatie wordt onder andere een onderscheid gemaakt tussen de cases uit 1998 t/m 2006 (web 1.0) en 2007 t/m 2016 (web 2.0). In totaal zijn voor het rapport 497 cases geanalyseerd, 379 uit de periode 1998-2006 en 118 uit de periode 2013-2016. Van deze laatste cases is 58% geanalyseerd met behulp van econometrische marketing-mix modellen.

De eerste voorlopige conclusies zijn eerder in november 2016 gepresenteerd tijdens de door Thinkbox en Google gesponsorde ‘IPA Eff Week’ en tijdens het 2016 ASI congres. Nu zijn voor het eerst de volledige conclusies gepubliceerd in een totaalrapport.

Conclusies uit het rapport
1. Communicatiecampagnes met een groot bereik zijn het meest effectief om het marktaandeel te vergroten.
2. Door TV toe te voegen aan het mediaplan van een campagne wordt de effectiviteit met 40% vergroot.
3. Naarmate het internet gebruik is toegenomen, is de effectiviteit van TV gestegen.
4. Voor merken met voldoende budget werkt massamarketing het beste, earned en owned media zijn geen vervanging voor massamedia.
5. De effectiviteit van campagnes is de laatste jaren gedaald door een korte termijn focus. De beste verhouding tussen merkopbouw en activatie is 60/40 volgens de onderzoekers, ten voordele van merkopbouw.



Werking verschillende communicatie-instrumenten in het digitale medialandschap

In het rapport dat nu is gepubliceerd wordt dieper ingegaan op de onderzoeksmethode, het nieuwe medialandschap wordt beschreven en er wordt uitgelegd waarom massamarketing nog steeds belangrijk is. Van specifieke voorbeeldcases worden de details qua mediaplan en campagne-effecten besproken en er wordt uitgelegd wat de werking is van de verschillende communicatie-instrumenten in het nieuwe medialandschap. Zo blijkt de wijze waarop online communicatie het effect van offline communicatie versterkt activatie te zijn. En voor activatie zijn paid search en e-mail de meest effectieve instrumenten.

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het rapport ‘Media in Focus; Marketing Effectiveness in the Digital Age’ van Les Binet en Peter Field. Je vindt het complete rapport hier.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig onderzoek naar de effectiviteit van TV onder het thema ‘ROI’. In een overzicht van diverse onderzoeken op campaignsandelections.com concludeert Steve Lanzano dat het bereik en de effectiviteit van TV onmisbaar is voor adverteerders in de digitale wereld.

Uit een analyse door SMI en RMT blijkt dat meer besteden aan TV-reclame een belangrijke factor is in het verhogen van de omzet van merken. Binnen een periode van twee jaar zagen twaalf verschillende merken hun omzet gemiddeld met 14,6% stijgen.

Engels onderzoek toont aan dat videoreclame op YouTube en Facebook minder impact heeft en duurder is dan video on demand reclame op TV (VOD). De ROI-onderzoeksresultaten zijn nu extra actueel vanwege de discussies over online brand security.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

02/08/16

TV-kijkers staan open voor gepersonaliseerde commercials

Screenforce TV-kijkers staan open voor personaliseerde commercials

Onderzoek

De verwachting dat consumenten op grote schaal TV-reclames doorzappen, door alle technologische vernieuwingen in de TV-infrastructuur, blijkt niet te kloppen. Dit blijkt uit Engels onderzoek

Topics: Reclame-effect, Targetted TV Advertising, TV-reclame

10/06/15

ING synchroniseert campagne met RTL XL Connect

SPOT ING synchroniseert campagne met RTL XL Connect

Nieuws

ING introduceerde begin juni haar nieuwe campagne Vooroplopen. Het bedrijf legt hiermee uit dat het de allernieuwste technieken gebruikt om klanten maximaal van dienst te

Topics: Synchronized advertising, Techniek, TV-reclame

04/05/15

Muziek cruciaal ingrediënt in effectiviteit TV-reclame

Onderzoek

Biometrisch onderzoek, zoals elektro-huidgeleidingsonderzoek, blijkt steeds nauwkeuriger en betrouwbaarder de effectiviteit van reclame in kaart te kunnen brengen.

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

10 december

The Future of TV Advertising Global 2024

Recente onderzoeken van Kantar laten zien dat het aantal nieuwe Britse abonnees op VOD-diensten het laagste

10 december

Webinar: VIDEO OBSERVER 2024

Video Observer 2024 VIA nodigt je graag uit op de presentatie van de nieuwe editie van

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Client Lead

Media Reverse is per direct op zoek naar Client Lead. In deze rol ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met