Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

06/03/18
TV-reclame belangrijkste bron voor ontdekken nieuwe producten

TV blijft het meest effectieve reclamemedium voor het ontdekken van nieuwe merken en producten ondanks veranderingen in het kijkgedrag. En product placement in TV-programma’s en in films is de meest effectieve vorm van merkpromotie via sponsoring van alle onderzochte sponsorvormen. Dat blijkt uit internationaal onderzoek onder internetgebruikers door marktonderzoeksbureau GlobalWebIndex.

Wereldwijd onderzoek representatief voor de internet populatie
Elk jaar ondervraagt GlobalWebIndex online meer dan 350.000 internetgebruikers in de leeftijd van 16-64 jaar in 22 landen wereldwijd. De vragenlijsten worden zowel via smartphone als via PC of laptop ingevuld. In elk land wordt de internetpopulatie afzonderlijk gewogen op leeftijd, geslacht en opleiding zodat alle uitkomsten representatief zijn voor de internetpopulatie per land. In de Q3 2017 editie van het ‘Brand Discovery’ onderzoeksrapport wordt specifiek onderzocht op welke wijze internetgebruikers nieuwe merken, producten en diensten ontdekken. Daardoor krijgen marketeers inzicht in de meest effectieve middelen om de aandacht van hun doelgroep te trekken.

TV-reclame wereldwijd belangrijkste medium voor ontdekken nieuwe merken (1)
Bron: GlobalWebIndex Brand Discovery rapport Q3 2017

Key Insights Brand Discovery onderzoek:
• TV-reclame is belangrijker dan online reclame voor het ontdekken van nieuwe merken, producten en diensten
• Het online effect neemt af naarmate de leeftijd hoger ligt. Het TV-effect is juister sterker naarmate de leeftijd hoger ligt.
• Traditionele vormen van reclame zoals radio en dagbladen hebben de meeste impact bij de oudere leeftijdsgroepen
• Word-of-mouth is belangrijker dan online aanbevelingen
• Influencer marketing biedt kansen aan merken die zich richten op 16-24 jarigen en op Gen Z
• 16-34 jarigen worden het meest beïnvloed door branded content op social media
• Product placement in TV-programma’s en films is de meest effectieve vorm van merkpromotie via sponsoring

TV-reclame is belangrijker dan online reclame voor het ontdekken van nieuwe merken
Ondanks de verandering in het kijkgedrag heeft TV volgens de onderzoekers zijn sterke positie behouden en blijft TV-reclame het meest effectieve reclamemedium van alle onderzochte reclamevormen. Van de internetgebruikers geeft 30% aan dat ze nieuwe merken ontdekken via online reclame. Maar online reclame kan nog steeds niet concurreren met het massabereik van TV. Wel is het effectief als online reclame complementair op de TV-campagne wordt in gezet.
Van de respondenten ontdekt 36% nieuwe merken, producten of diensten via TV-reclame. Leeftijd is daarbij belangrijk. De effectiviteit van TV-reclame neemt toe met leeftijd terwijl het omgekeerde geldt voor online reclame. Voor 16-24 jarigen is het even waarschijnlijk dat ze een nieuw merk ontdekken via online reclame (32%) dan via TV-reclame (31%). Voor 55-64 jarigen is dat via online reclame 24% en via TV-reclame 46%.

TV-reclame wereldwijd belangrijkste medium voor ontdekken nieuwe merken (2)
Bron: GlobalWebIndex Brand Discovery rapport Q3 2017

Product placement TV-programma’s en films is meest effectieve merkpromotie
Gesponsorde redactionele content is een mogelijkheid voor marketeers om de irritatie van consumenten over reclame – en de daaraan gerelateerde add-blocking – te ontwijken. Artikelen op websites van dagbladen en tijdschriften zijn iets effectiever dan die in printmedia maar beide vormen van sponsored content scoren relatief laag. Product placement in TV-programma’s en in films is de meest effectieve vorm van alle onderzochte sponsorvormen voor merkpromotie. En omdat deze hoge scores voor alle leeftijdsgroepen constant zijn – ook onder jongeren – is dit instrument nog aantrekkelijker voor marketeers.

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het GlobalWebIndex Brand Discovery Insight report Q3 2017. Het volledige rapport is te downloaden op de GlobalWebIndex site.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig onderzoek naar de effectiviteit van TV-reclame onder het thema ‘Reclame Effect’ en ‘ROI’.

Zo blijkt uit een onderzoeksrapport van het Amerikaanse Video Advertising Bureau dat TV-reclame voor een grotere stijging van de brand equity (merkwaarde) zorgt en dat consumenten TV-reclame maar liefst zes keer zo vaak emotioneel of gedenkwaardig vinden dan andere reclames.

En uit onderzoek van Behavioural Architects blijkt dat met name TV-reclame ervoor zorgt dat positieve merkwaarden worden verankerd in het onderbewuste van consumenten.

Uit een analyse door SMI en RMT blijkt dat meer besteden aan TV-reclame een belangrijke factor is in het verhogen van de omzet van merken. Binnen een periode van twee jaar zagen twaalf verschillende merken hun omzet gemiddeld met 14,6% stijgen.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

20/06/22

The New Life of The Living Room: Onderzoek RTL AdConnect naar gebruik van het TV-scherm

Nieuws Onderzoek

In Nederland zijn Smart TV’s, smartphones en tablet om regelmatig videocontent mee te bekijken populairder dan in alle overige Europese landen. RTL AdConnect en SmartClip

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

13/06/22

Thinkbox webinar: de context van aandacht volgens internationale experts

Nieuws Onderzoek

De Engelse TV-marketingorganisatie Thinkbox heeft een bijeenkomst georganiseerd waarin internationale experts hun visie geven over de belangrijkste aspecten om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

04/04/22

De vorm van de aandacht curve is het fundament van de voorspelling voor het merkresultaat

Onderzoek

Karen Nelson Field schrijft maandelijks blogs voor het Britse mediadata en -softwarebedrijf Mediatel. Daarin geeft ze een beschrijving van de state of the art van

Topics: Reclame-effect, ROI

Radio- en TV Planner

Op de afdeling Sales Planning & Traffic zijn wij opzoek naar een nieuwe collega! Wil

Legal Counsel

Paramount is een van de grootste entertainment bedrijven ter wereld. Wij zijn expert in het

Freelance Communicatieadviseur TV

Wil jij werken voor een ambitieus mediabedrijf in Nederland? Ben je een bevlogen, initiatiefrijke Communicatieadviseur

7 juli

Wat is de status van het NMO? Ontdek het tijdens het webinar

Het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO) staat volop in de steigers. Op donderdag 7 juli

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

6 oktober

Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en