Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

06/03/18
TV-reclame belangrijkste bron voor ontdekken nieuwe producten

TV blijft het meest effectieve reclamemedium voor het ontdekken van nieuwe merken en producten ondanks veranderingen in het kijkgedrag. En product placement in TV-programma’s en in films is de meest effectieve vorm van merkpromotie via sponsoring van alle onderzochte sponsorvormen. Dat blijkt uit internationaal onderzoek onder internetgebruikers door marktonderzoeksbureau GlobalWebIndex.

Wereldwijd onderzoek representatief voor de internet populatie
Elk jaar ondervraagt GlobalWebIndex online meer dan 350.000 internetgebruikers in de leeftijd van 16-64 jaar in 22 landen wereldwijd. De vragenlijsten worden zowel via smartphone als via PC of laptop ingevuld. In elk land wordt de internetpopulatie afzonderlijk gewogen op leeftijd, geslacht en opleiding zodat alle uitkomsten representatief zijn voor de internetpopulatie per land. In de Q3 2017 editie van het ‘Brand Discovery’ onderzoeksrapport wordt specifiek onderzocht op welke wijze internetgebruikers nieuwe merken, producten en diensten ontdekken. Daardoor krijgen marketeers inzicht in de meest effectieve middelen om de aandacht van hun doelgroep te trekken.

TV-reclame wereldwijd belangrijkste medium voor ontdekken nieuwe merken (1)
Bron: GlobalWebIndex Brand Discovery rapport Q3 2017

Key Insights Brand Discovery onderzoek:
• TV-reclame is belangrijker dan online reclame voor het ontdekken van nieuwe merken, producten en diensten
• Het online effect neemt af naarmate de leeftijd hoger ligt. Het TV-effect is juister sterker naarmate de leeftijd hoger ligt.
• Traditionele vormen van reclame zoals radio en dagbladen hebben de meeste impact bij de oudere leeftijdsgroepen
• Word-of-mouth is belangrijker dan online aanbevelingen
• Influencer marketing biedt kansen aan merken die zich richten op 16-24 jarigen en op Gen Z
• 16-34 jarigen worden het meest beïnvloed door branded content op social media
• Product placement in TV-programma’s en films is de meest effectieve vorm van merkpromotie via sponsoring

TV-reclame is belangrijker dan online reclame voor het ontdekken van nieuwe merken
Ondanks de verandering in het kijkgedrag heeft TV volgens de onderzoekers zijn sterke positie behouden en blijft TV-reclame het meest effectieve reclamemedium van alle onderzochte reclamevormen. Van de internetgebruikers geeft 30% aan dat ze nieuwe merken ontdekken via online reclame. Maar online reclame kan nog steeds niet concurreren met het massabereik van TV. Wel is het effectief als online reclame complementair op de TV-campagne wordt in gezet.
Van de respondenten ontdekt 36% nieuwe merken, producten of diensten via TV-reclame. Leeftijd is daarbij belangrijk. De effectiviteit van TV-reclame neemt toe met leeftijd terwijl het omgekeerde geldt voor online reclame. Voor 16-24 jarigen is het even waarschijnlijk dat ze een nieuw merk ontdekken via online reclame (32%) dan via TV-reclame (31%). Voor 55-64 jarigen is dat via online reclame 24% en via TV-reclame 46%.

TV-reclame wereldwijd belangrijkste medium voor ontdekken nieuwe merken (2)
Bron: GlobalWebIndex Brand Discovery rapport Q3 2017

Product placement TV-programma’s en films is meest effectieve merkpromotie
Gesponsorde redactionele content is een mogelijkheid voor marketeers om de irritatie van consumenten over reclame – en de daaraan gerelateerde add-blocking – te ontwijken. Artikelen op websites van dagbladen en tijdschriften zijn iets effectiever dan die in printmedia maar beide vormen van sponsored content scoren relatief laag. Product placement in TV-programma’s en in films is de meest effectieve vorm van alle onderzochte sponsorvormen voor merkpromotie. En omdat deze hoge scores voor alle leeftijdsgroepen constant zijn – ook onder jongeren – is dit instrument nog aantrekkelijker voor marketeers.

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het GlobalWebIndex Brand Discovery Insight report Q3 2017. Het volledige rapport is te downloaden op de GlobalWebIndex site.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig onderzoek naar de effectiviteit van TV-reclame onder het thema ‘Reclame Effect’ en ‘ROI’.

Zo blijkt uit een onderzoeksrapport van het Amerikaanse Video Advertising Bureau dat TV-reclame voor een grotere stijging van de brand equity (merkwaarde) zorgt en dat consumenten TV-reclame maar liefst zes keer zo vaak emotioneel of gedenkwaardig vinden dan andere reclames.

En uit onderzoek van Behavioural Architects blijkt dat met name TV-reclame ervoor zorgt dat positieve merkwaarden worden verankerd in het onderbewuste van consumenten.

Uit een analyse door SMI en RMT blijkt dat meer besteden aan TV-reclame een belangrijke factor is in het verhogen van de omzet van merken. Binnen een periode van twee jaar zagen twaalf verschillende merken hun omzet gemiddeld met 14,6% stijgen.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

29/09/22

Wat kunnen merken doen in tijden van inflatie?

Nieuws Onderzoek

Ad Alliance heeft afgelopen augustus onderzoeksbureau Dynata onderzoek laten uitvoeren naar de invloed van de inflatie op merken. In hoeverre heeft de inflatie ook invloed

Topics: Reclame-effect, ROI

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en