Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

17/09/18
TV-reclame geeft een boost aan online KPI’s automerken

Automerken die hun bestedingen aan TV-reclame in het vierde kwartaal van 2017 hebben verhoogd zagen een significante stijging in hun online KPI’s. Dat betreft zowel een stijging van het aantal unieke bezoekers als een stijging van het aantal search opdrachten. Dit blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Video Advertising Bureau (VAB), de Amerikaanse equivalent van Screenforce.

Analyse mediabestedingen en websitebezoek 25 automerken
In het onderzoek A look under the hood: How TV drives digital interactions worden de mediabestedingen en online data van 25 verschillende automerken onderzocht. Bij 19 van de 25 merken bestaat er een positieve of negatieve correlatie tussen de bestedingen aan TV-reclame en het websitebezoek, bij slechts 6 van de 25 merken is er geen verband aangetroffen.

Stijging aantal unieke bezoekers met 48%
Van de 19 automerken waarbij er een correlatie is gevonden hebben 11 automerken hun TV-reclamebestedingen jaarlijks met gemiddeld 15% verhoogd. Bij deze automerken stijgt het aantal unieke bezoekers binnen het website bereik met gemiddeld 48%. Bij de overige 8 automerken die hun TV-reclamebestedingen jaarlijks gemiddeld 15% hebben verlaagd daalt het aantal unieke bezoekers binnen het website bereik juist met gemiddeld 28%.

 

Bron: ‘A look under the hood: How TV drives digital interactions’ VAB 2018

Ook stijging aantal search opdrachten
De correlatie is ook gevonden bij de analyse van het aantal search opdrachten. De onderzoekers constateren dat hoe meer de automerken hun TV-bestedingen verhogen hoe meer consumenten online op gaan naar informatie over deze automerken. Zo steeg bijvoorbeeld bij Toyota, bij een stijging van 10% in de TV-reclamebestedingen, het aantal search opdrachten met 31%. Land Rover verhoogde het TV-budget gemiddeld met 45% en zag een stijging in het aantal search opdrachten van 170% van jaar tot jaar. De onderzoekers constateren een vergelijkbaar resultaat bij de automerken die hun bestedingen aan TV-reclame verlagen, dan daalt het aantal search opdrachten met een vergelijkbaar niveau.

Online budget combineren met TV-campagne effectiever
De correlatie tussen de TV-bestedingen en de online KPI’s treedt ook op bij de analyse door VAB van het aantal social media interacties met betrekking tot automerken. Bij de merken die hun TV-bestedingen verhogen stijgt ook het aantal interacties op social media. Het VAB rapport toont aan dat TV- en online reclame elkaar zowel aanvullen als ook beconcurreren. Terwijl veel marketeers hun mediabudgetten verplaatsen naar online maakt het onderzoek duidelijk dat deze budgetten wellicht effectiever zouden zijn indien ze gecombineerd worden met een TV-campagne.

Deze tekst is een vertaling door Screenforce van een artikel over A look under the hood: How TV drives digital interactions onderzoek op mediapost.com aangevuld met een resultaat grafiek uit dit VAB rapport. Het rapport is beschikbaar in pdf.


Meer over dit onderwerp bij Screenforce

Screenforce publiceert regelmatig onderzoek naar de effectiviteit van TV-reclame binnen het digitale medialandschap onder het thema ‘Reclame Effect’ en ‘ROI’.

» Zo blijkt uit het Nederlandse ‘Double Proof’ onderzoek van Screenforce en RAB dat TV- en radiocampagnes search campagnes effectiever en goedkoper maken.

» Uit onderzoek van het toonaangevende marketing analytics bureau Ebiquity  blijkt dat adverteerders, media- en reclameprofessionals de gewoonte hebben om de effectiviteit van digitale media in merkcampagnes te overschatten en die van traditionele media te onderschatten.

» En uit het laatste IPA rapport van Les Binet en Peter Field ‘Media in Focus; Marketing Effectiveness in the Digital Age’ blijkt dat traditionele media zich hebben aangepast aan het digitale landschap en daardoor nog effectiever zijn geworden.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

06/09/21

Ehrenberg-Bass Instituut: Wat gebeurt er met merken die stoppen met adverteren?

Nieuws

Vanwege grote interesse vanuit de media-industrie heeft marketingprofessor Byron Sharp, van het Ehrenberg-Bass Instituut voor marketingwetenschap, het artikel ‘What happens when brands stop advertising’ openbaar

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect

26/02/19

Eerste inzicht in ROI van influencers ontkracht simpele aannames

Nieuws Onderzoek Kennis

Influencer marketing heeft grote behoefte aan transparantie en professionaliteit. Dat vindt althans Farhad Divecha, de oprichter en managing director van Accuracast. Veel simpele aannames van

Topics: Reclame-effect, ROI

29/01/15

Variatie in lengte commercial werkt het best

SPOT Variatie in lengte commercial werkt het best

Onderzoek

Millward Brown analyseert 132.000 TV-commercials op lengte. Er bestaat geen optimale lengte voor een TV commercial. Veel TV-campagnes zullen juist profiteren indien ze verschillende lengte

Topics: ROI, TV-reclame, Mediabestedingen, Reclame-effect

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met