Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

19/02/14
TV-reclame sterke en emotionele banden met merk

TV speelt een essentiële rol in het overbrengen van commerciële merkboodschappen aan consumenten omdat TV zorgt voor ‘sterke en blijvende emotionele banden’. 

Dit blijkt uit onderzoek dat recent is gepubliceerd in het Journal of Advertising Research. Het onderzoek is uitgevoerd door Innerscope Research in samenwerking met de Universiteit van Michigan, in opdracht van Fox Broadcasting. Het betreft een onderzoek onder 251 consumenten over 24 verschillende merken waarbij gekeken wordt wat het effect is van TV en online afzonderlijk, of beiden gecombineerd. Bij deze personen werden zowel met een biometrische sensor als met een eye tracking apparaat data verzamelt. Deze technieken werden door onderzoeksbureau Innerscope toegepast conform de Advertising Research Foundation (ARF) richtlijnen.

Door gebruik te maken van deze geavanceerde passieve technologie kon de content en merk ervaring voor beide media optimaal geregistreerd worden zonder dat de unieke TV-kijkervaring en de online surfervaring beïnvloed werden. Onderzocht werd hoe dat kijkers reclame ervaren binnen een TV-programma of op een online site en hoe dat dit de merkrespons beïnvloedt. Aanvullend werd gekeken of dat synergie tussen de TV en online programma content dit effect nog veranderd.

Meer-dimensionale content zorgt dat kijker reclameboodschap intens beleeft

De meest fundamentele vorm van aandacht is meer-dimensionaal, dat betekent dat de volledige aandacht van de kijkers gericht is op de medium content. Meer dimensionale content bevat een samenhangende en opeenvolgende verhaallijn die kijkers meesleept en onderdompelt in een nieuwe wereld waarbij de televisie producent of de filmregisseur de regie voert. Het platform, bijvoorbeeld een IMAX-theaterscherm, een TV-scherm of een laptop scherm, beïnvloedt de intensiteit van de ervaring. Als de interactie tussen het platform, de content en de daaruit voortvloeiende kijkmotivatie optimaal is stelt de kijker zich emotioneel helemaal open zodat hij de content en de reclameboodschap intens beleeft. Meer-dimensionale content en media kunnen nieuwe, sterke en blijvende onbewuste emotionele banden en associaties met merken creëren in de hersenen waarmee de attitudes, houdingen en het gedrag van kijkers wordt beïnvloedt.

Het meer-dimensionale medium TV creëert bij uitstek sterke en blijvende emotionele banden 

Gevonden werd dat merkreclame veel meer emotionele impact heeft indien het op TV wordt vertoond, hetzij alleen via TV of gecombineerd met online. Als TV en online worden gecombineerd is de emotionele band het sterkste als de TV-programma content en de website content gerelateerd zijn. De figuur met de resultaten van het onderzoek geeft per onderzoeksconditie (alleen online, alleen TV, online/TV-merk synergie, online/TV-merk én programma synergie) weer hoe groot bij het kijken de aandacht is (eye tracking data) en hoe groot de emotionele intensiteit is (biometrische data). De grootte van de cirkel geeft weer hoe sterk de merkrespons is per onderzoeksconditie.

Het onderzoek maakt duidelijk dat meer-dimensionale media, zoals TV, sterke en blijvende emotionele banden kunnen creëren die worden overgedragen op de vertoonde merken. Online media zijn daarentegen minder in staat om merk connecties te genereren die ook nog na de exposure blijven bestaan, zelfs indien ‘rich-media display advertising’ wordt gebruikt.

Een Engelse samenvatting van de resultaten van het artikel (‘Leveraging Synergy and Emotion in a Multi-platform World – A Neuroscience-Informed Model of Engagement’, Audrey Steele et al.) staat op de site van Warc (World Advertising Research Center).

In Nederland worden ook Neurotechnieken toegepast om de effectiviteit van merkcommunicatie in kaart te brengen. Een voorbeeld is het onderzoek ‘Het brein spreekt’ van Mindshare in samenwerking met 538 waaruit blijkt dat audio het brein activeert door middel van ‘emotional transfer’. In Australië heeft neuroscience onderzoek door o.a. mediabureau MEC aangetoond dat de aandacht van kijkers voor TV-programma’s gemiddeld 9% toeneemt door de interactie via social media.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

12/08/15

Meer online aankopen dankzij multitaskers

SPOT Meer online aankopen dankzij multitaskers

Onderzoek

Vlak nadat TV-kijkers een TV-commercial hebben gezien, bezoeken veel multitaskende kijkers de adverteerderswebsite en kopen ze het geadverteerde product. Dat is de conclusie van Amerikaans

Topics: 2nd screening, Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

25/08/20

Video Impact rapport SevenOne Media: alles over video

Nieuws Onderzoek

SevenOne Media, het sales house van het Duitse ProSiebenSat.1, heeft een Engelstalig onderzoeksrapport opgesteld met de learnings van maar liefst vijf verschillende onderzoeken. Het gaat

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

04/04/22

De vorm van de aandacht curve is het fundament van de voorspelling voor het merkresultaat

Onderzoek

Karen Nelson Field schrijft maandelijks blogs voor het Britse mediadata en -softwarebedrijf Mediatel. Daarin geeft ze een beschrijving van de state of the art van

Topics: Reclame-effect, ROI

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met