Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

19/02/14
TV-reclame sterke en emotionele banden met merk

TV speelt een essentiële rol in het overbrengen van commerciële merkboodschappen aan consumenten omdat TV zorgt voor ‘sterke en blijvende emotionele banden’. 

Dit blijkt uit onderzoek dat recent is gepubliceerd in het Journal of Advertising Research. Het onderzoek is uitgevoerd door Innerscope Research in samenwerking met de Universiteit van Michigan, in opdracht van Fox Broadcasting. Het betreft een onderzoek onder 251 consumenten over 24 verschillende merken waarbij gekeken wordt wat het effect is van TV en online afzonderlijk, of beiden gecombineerd. Bij deze personen werden zowel met een biometrische sensor als met een eye tracking apparaat data verzamelt. Deze technieken werden door onderzoeksbureau Innerscope toegepast conform de Advertising Research Foundation (ARF) richtlijnen.

Door gebruik te maken van deze geavanceerde passieve technologie kon de content en merk ervaring voor beide media optimaal geregistreerd worden zonder dat de unieke TV-kijkervaring en de online surfervaring beïnvloed werden. Onderzocht werd hoe dat kijkers reclame ervaren binnen een TV-programma of op een online site en hoe dat dit de merkrespons beïnvloedt. Aanvullend werd gekeken of dat synergie tussen de TV en online programma content dit effect nog veranderd.

Meer-dimensionale content zorgt dat kijker reclameboodschap intens beleeft

De meest fundamentele vorm van aandacht is meer-dimensionaal, dat betekent dat de volledige aandacht van de kijkers gericht is op de medium content. Meer dimensionale content bevat een samenhangende en opeenvolgende verhaallijn die kijkers meesleept en onderdompelt in een nieuwe wereld waarbij de televisie producent of de filmregisseur de regie voert. Het platform, bijvoorbeeld een IMAX-theaterscherm, een TV-scherm of een laptop scherm, beïnvloedt de intensiteit van de ervaring. Als de interactie tussen het platform, de content en de daaruit voortvloeiende kijkmotivatie optimaal is stelt de kijker zich emotioneel helemaal open zodat hij de content en de reclameboodschap intens beleeft. Meer-dimensionale content en media kunnen nieuwe, sterke en blijvende onbewuste emotionele banden en associaties met merken creëren in de hersenen waarmee de attitudes, houdingen en het gedrag van kijkers wordt beïnvloedt.

Het meer-dimensionale medium TV creëert bij uitstek sterke en blijvende emotionele banden 

Gevonden werd dat merkreclame veel meer emotionele impact heeft indien het op TV wordt vertoond, hetzij alleen via TV of gecombineerd met online. Als TV en online worden gecombineerd is de emotionele band het sterkste als de TV-programma content en de website content gerelateerd zijn. De figuur met de resultaten van het onderzoek geeft per onderzoeksconditie (alleen online, alleen TV, online/TV-merk synergie, online/TV-merk én programma synergie) weer hoe groot bij het kijken de aandacht is (eye tracking data) en hoe groot de emotionele intensiteit is (biometrische data). De grootte van de cirkel geeft weer hoe sterk de merkrespons is per onderzoeksconditie.

Het onderzoek maakt duidelijk dat meer-dimensionale media, zoals TV, sterke en blijvende emotionele banden kunnen creëren die worden overgedragen op de vertoonde merken. Online media zijn daarentegen minder in staat om merk connecties te genereren die ook nog na de exposure blijven bestaan, zelfs indien ‘rich-media display advertising’ wordt gebruikt.

Een Engelse samenvatting van de resultaten van het artikel (‘Leveraging Synergy and Emotion in a Multi-platform World – A Neuroscience-Informed Model of Engagement’, Audrey Steele et al.) staat op de site van Warc (World Advertising Research Center).

In Nederland worden ook Neurotechnieken toegepast om de effectiviteit van merkcommunicatie in kaart te brengen. Een voorbeeld is het onderzoek ‘Het brein spreekt’ van Mindshare in samenwerking met 538 waaruit blijkt dat audio het brein activeert door middel van ‘emotional transfer’. In Australië heeft neuroscience onderzoek door o.a. mediabureau MEC aangetoond dat de aandacht van kijkers voor TV-programma’s gemiddeld 9% toeneemt door de interactie via social media.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

06/06/24

Cannes Lions 2024: RTL Beach in het teken van de toekomst van de reclamebranche

Nieuws Kennis Kijktip

De media-industrie maakt zich weer op voor Het Cannes Lions Festival of Creativity dat van 17 t/m 21 juni plaatsvindt aan de Zuid Franse Côte

Topics: Online Video, TV-reclame

18/08/20

TV-reclamemarkt komt uit op €307 miljoen in eerste helft 2020

Nieuws

Net als veel andere branches is ook de TV-industrie hard geraakt door de coronacrisis. Ten opzichte van de eerste helft van 2019 is de TV-reclamemarkt

Topics: TV Jaarrapport, TV-reclame, Kijkcijfers, Mediabestedingen

31/07/17

De strijd om aandacht in een multiscreening wereld

Multiscreening

Onderzoek

Mag ik even uw onverdeelde aandacht? Dit is namelijk niet zo vanzelfsprekend tegenwoordig met allerlei verleidingen om ons heen in de vorm van andere schermen,

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Marketing Executive voor 16 uur per week

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand ‘uitgespeeld’ en vaak je oortjes in voor

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met