Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

03/04/18
TV-reclame voldoet beter aan de eisen van adverteerders dan online-reclame

De media- en marketingwereld wordt de afgelopen 12 maanden gekenmerkt door een periode van onzekerheid. De complexiteit van het online inkoopmodel, de vele reclame fraudegevallen en brand safety problemen zorgen ervoor dat adverteerders zich afvragen of ze nog wel de juiste platforms gebruiken en samenwerken met de juiste online media. Sonia Marguin, Research Director van EuroNews, legt in een artikel op warc.com uit waarom TV-reclame beter voldoet aan de eisen van adverteerders dan online reclame.

Consumenten verliezen het vertrouwen in media
Door de groei in ‘fake news’ en de toename van onbetrouwbare en sensationele content op social media is het niet verbazingwekkend dat consumenten steeds voorzichtiger worden, selectiever zijn in waar ze hun informatie vandaan moeten halen en zich vaker afvragen wie ze nog kunnen vertrouwen. Hierdoor daalt het vertrouwen in media, en daaraan gekoppeld het vertrouwen in de merken die in deze media adverteren. En dat gebeurt allemaal door diezelfde media-industrie die jarenlang juist het vertrouwen in de media heeft willen opbouwen. Keith Weed, CMO van Unilever, vindt het erg zorgwekkend wat voor een invloed dit zal hebben op de consument en op de relatie tussen merken en consumenten. Hij doet tijdens een IAB-bijeenkomst een oproep aan de media-industrie om gezamenlijk weer het vertrouwen in ons systeem en in de samenleving te herstellen.

TV-reclame voldoet beter aan de eisen van adverteerders

P&G herinvesteert 200 miljoen dollar in de betrouwbare platforms: audio, e-commerce en TV
De groei in reclamefraude – gekoppeld aan de slechte zichtbaarheidsscores – zorgt ervoor dat adverteerders meer inzicht eisen over waar hun online reclame wordt vertoond. Een aantal grote internationale adverteerders verlaagt nu de online bestedingen zolang dat correcte inzicht niet wordt geleverd of ten minste sterk wordt verbeterd. Marc Pritchard, Chief Brand Officer van P&G, heeft onlangs op een ANA-conferentie bekend gemaakt dat de besparing van 200 miljoen dollar aan online bestedingen in 2017 geherinvesteerd wordt in betrouwbare reclame platforms, zoals audio, e-commerce en TV.

Past TV-reclame binnen de belangrijkste eisen van adverteerders?
Adverteerders willen dat hun reclames getoond worden naast content en in mediatitels waarmee ze geassocieerd willen worden en waarover ze controle kunnen uitoefenen. Hoofdprioriteit van een adverteerder is een positieve merkassociatie opbouwen bij de juiste doelgroeppersoon, binnen de juiste context, in een betrouwbare omgeving. Wat zijn dan de belangrijkste eisen van mediaplanners en adverteerders met deze prioriteiten in het achterhoofd? En op welke wijze past TV-reclame daarbinnen?

42% vindt TV het meest betrouwbare medium
INTV (International TV Group) heeft een presentatie gepubliceerd die duidelijk maakt dat de zogenaamde ‘achteruitgang’ van het mediumtype TV nogal overdreven is. In 2017 is er wereldwijd 212 miljard dollar uitgegeven aan TV-reclame, een stijging met 1 miljard in vergelijking met 2016. Het medium TV doet het juist goed, veel merken heroverwegen hun online bestedingen en verplaatsen hun budgetten weer terug naar traditionele partners en platformen. In onzekere tijden als deze is vertrouwen een essentiële voorwaarde voor een mediaplanner. Volgens 42% van alle Engelsen is TV het meest betrouwbare medium, gevolgd door dagbladen met 13% en social media met maar 5%.

95% kijkt dagelijks TV
De opbouw van bereik en merkbekendheid is essentieel binnen een mediaplan. Ondanks verhalen over dalend TV-bereik kijkt nog steeds 95% van alle welstandige Europeanen dagelijks TV. Het TV-toestel is daarbij nog steeds het favoriete scherm om TV mee te kijken, 54% van de welstandige Europeanen kijkt het liefste via dat scherm, 41% kijkt via verschillende schermen en 5% geeft aan alleen via tablets of smartphones te kijken.

TV-kijkers praten elke twee dagen over een merk dat ze op TV hebben gezien
Gemiddeld genomen kijken Engelse consumenten per dag naar 45 TV-reclames. De invloed van TV gaat verder dan alleen het contact met het scherm: TV is het meest populaire gespreksonderwerp van consumenten. 53% van de Engelse consumenten praat met anderen over TV-reclames. Dit percentage is hoger dan voor enig ander reclamemedium. Gemiddeld genomen hebben TV-kijkers ieder jaar 150 gesprekken met anderen over merken die ze op de internationale TV-zenders van INTV hebben gezien, dat is elke twee dagen een gesprek.

Mediaplanner is zelf in controle bij TV-reclame
Het belangrijkste is dat TV-reclame mediaplanners zelf de controle geeft om hun reclames exact daar te plaatsen waar de content betrouwbaar en veilig is. Met voldoende garanties dat de reclame daadwerkelijke geplaatst wordt op het afgesproken moment, met een goede zichtbaarheid, zonder brand safety gevaren.

Combinatie TV en online video leidt tot 54% meer campagne effecten
Welstandige Europeane geven aan dat TV hun belangrijkste bron is voor zowel nieuws (31%) als sport (41%) terwijl dit percentage voor social media voor beiden maar zo’n 2% is. Indien bereik een campagnedoelstelling is, dan is zo veel mogelijk doelgroeppersonen bereiken de eerste prioriteit waarvoor TV moet worden opgenomen in het mediaplan. Weliswaar leidt extra inzet in TV voor een langere periode tot meer contacten (hetgeen de boodschap versterkt), maar het incrementele bereik zal dan wel langzamer toenemen. Wanneer je het mediumbudget verspreid over andere media en andere formats, die dezelfde doelgroep bereiken met een minimale overlap, dan neemt de campagne exposure nog sneller toe met tegelijkertijd een optimale efficiëntie. Een mix van media en formats leidt derhalve tot een grotere campagne-impact. Door TV en online video te combineren stijgt het aantal campagne effecten – zoals marktaandeel, merk-loyaliteit, verkoop en winst – met 54%.

TV-reclame wordt geplaatst, gezien en vertrouwd in een merkveilige omgeving
De disruptie in de media en marketingindustrie stimuleert veel merken om hun online bestedingen te revalueren, waarbij veel merken hun budget verplaatsen naar alternatieve en meer betrouwbare platforms. De eindconclusie is volgens Marguin dat TV-reclame bereik, betrouwbaarheid en brand safety levert waardoor adverteerders ervan verzekerd kunnen zijn dat hun reclame wordt geplaatst, gezien en vertrouwd in een merkveilige omgeving. Dat is volgens haar de reden waarom veel van ’s werelds grootste adverteerders veel van hun reclamebestedingen die ze van plan waren om online te investeren nu investeren in TV.

Deze tekst is een vertaling en bewerking door Screenforce van het artikel van Sonia Marguin op warc.com. Naast Research Director van Euronews is Marguin ook voorzitter van INTV, de brancheorganisatie van internationale TV-zenders zoals National Geographic, CNN en Euronews.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig onderzoeken naar de effectiviteit van TV-reclame binnen het digitale landschap onder het thema ‘Reclame Effect’ en ‘ROI’.

Zo blijkt uit het Nederlandse onderzoek ‘Vertrouwen in Media in Nederland’ dat in het algemeen TV-zenders – na de eigen partner en kranten – het meest betrouwbaar worden gevonden door consumenten.

En uit het laatste IPA-rapport van Les Binet en Peter Field ‘Media in Focus; Marketing Effectiveness in the Digital Age’ blijkt dat traditionele media zich hebben aangepast aan het digitale landschap en daardoor nog effectiever zijn geworden.

Uit Australisch onderzoek naar de verkoopeffecten van meer dan 18.000 verschillende reclames blijkt dat TV-reclame het meest de aandacht trekt van consumenten en de beste beeldkwaliteit heeft waardoor het verkoopeffect 2,4 keer meer is dan bij Facebook en 2,75 keer meer dan bij YouTube.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/02/20

Hoe product placement op TV zelfs de onoplettende kijker bereikt

Nieuws Onderzoek

Doordat consumenten steeds vaker naar meerdere schermen tegelijkertijd kijken bestaat het risico dat het effect van TV-reclame op consumentengedrag afneemt. Product placements geven de mogelijkheid

Topics: ROI, Reclame-effect

11/08/23

Stemming is belangrijk: Bereik TV-kijkers op het goede moment

Nieuws Onderzoek

Gedragswetenschapper Joanna Stanley van consultancybureau Astroten is door het Engelse marketingbureau Thinkbox gevraagd om op basis van wetenschappelijk onderzoek inzicht te geven inhoeverre de stemming

Topics: Reclame-effect, ROI

09/10/17

Aandacht voor reclame op TV groter dan op Facebook en YouTube

Onderzoek

Voor adverteerders is de grote vraag welke vorm van videoreclame, op TV, Facebook of YouTube, het meest effectief is om de verkopen te stimuleren. Uit

Topics: ROI, TV-reclame

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

12 juni

Webinar | NMO Summer Update

Lanceringen, updates, nominaties en baanbrekende vernieuwingen vliegen je om de oren bij het Nationaal Media Onderzoek

Head of Marketing B2C

Als Head of Marketing leid jij de complete marketingorganisatie van RTL en werk je aan alle merken. Jij bent verantwoordelijk voor

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met