Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

18/08/20
TV-reclamemarkt komt uit op €307 miljoen in eerste helft 2020

Net als veel andere branches is ook de TV-industrie hard geraakt door de coronacrisis. Ten opzichte van de eerste helft van 2019 is de TV-reclamemarkt in de eerste helft van 2020 uitgekomen op € 307 miljoen, een daling van 23%. De TV-SchermTijd groeide van 194 minuten in 2019 naar 206 minuten in 2020. Een stijging van 12 minuten per dag (+6,2%). Screenforce houdt rekening met een licht dalende tot stabiele tweede helft van 2020. Voor heel 2020 verwacht Screenforce uit te komen op een daling van de TV-markt, die tussen de 12% en 15% zal liggen. Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Halfjaarrapport 2020 dat op 18 augustus is gepubliceerd.

De TV-reclamemarkt is in de eerste helft van 2020 uitgekomen op € 307 miljoen. De coronacrisis heeft de TV-markt hard geraakt met een daling van € 91 mio (- 23%).

De spotmarkt is in de eerste helft van 2020 uitgekomen op € 271 miljoen, een daling van 24% ten opzichte van de eerste helft van 2019. De daling in bestedingen is een gevolg van zowel een daling in volume als een daling in de TV-tarieven en vonden zowel plaats via de TV-platforms als de online videoplatforms. Mede door een goed eerste kwartaal is de daling in de non-spotbestedingen lager uitgevallen dan bij de spotbestedingen het geval was. Als gevolg van de coronacrisis zijn de non-spotbestedingen in de eerste helft van het jaar met 11% gedaald van €40 mio in 2019 naar €36 mio in 2020.

Stijging TV-SchermTijd naar 206 minuten per dag
Daar waar de advertentiemarkt flink wordt geraakt door de coronacrisis laten de kijkcijfers een ander beeld zien. De TV-SchermTijd groeide in de eerste helft van 194 minuten in 2019 naar 206 minuten in 2020. Een stijging van 12 minuten per dag (+6,2%). Deze stijging is, met uitzondering van de doelgroep 20-34 jaar, in alle doelgroepen terug te zien.

De TV-SchermTijd is opgebouwd uit vier categorieën. De lineaire (live) kijktijd daalde licht van 138 naar 136 minuten per dag. Daarentegen zijn we opnieuw meer uitgesteld gaan kijken, van 20 naar 24 minuten per dag. De andere twee categorieën niet broadcast content stegen samen van 35 naar 45 minuten per dag. Videoplatforms als Videoland, Disney+, Netflix en YouTube maken onderdeel uit van deze twee categorieën.

Het is niet verwonderlijk dat we massaal meer nieuws- en actualiteitenprogramma’s zijn gaan kijken. De kijktijd van deze categorie steeg met maar liefst 41% naar 37 minuten per dag. De categorie Sport reportages laat een daling zien van 60% als gevolg van het annuleren van de voetbalcompetities en andere sportwedstrijden in het tweede kwartaal van 2020. Van alle programmacategorieën werd zoals altijd het meest gekeken naar de categorie Non fictie.

Nederlandse TV-adverteerders haken snel in op coronacrisis
In opdracht van Screenforce heeft Nielsen alle uitgezonden commercials bekeken en vastgesteld of zij op één of andere manier inhaken. Honderden merken hebben hun commercial aangepast. De piek lag in week 18 toen we maar liefst 108 merken corona gerelateerde campagnes op TV hadden lopen. Sinds de start in week 11 hebben adverteerders voor een bruto waarde van € 174 miljoen geïnvesteerd in inhaakcampagnes.

Voorzichtig positief over de tweede helft van 2020
Hoe de bestedingen zich wereldwijd en dus ook in Nederland in de komende maanden gaan ontwikkelen is direct afhankelijk van de scenario’s geschetst door het CPB. Krijgen we te maken met nieuwe contactbeperkingen door een tweede golf of kunnen we deze golf met lokale maatregelen indammen? Uitgaande van de CPB basisraming van augustus houdt Screenforce rekening met een licht dalende tot stabiele tweede helft van 2020. Voor heel 2020 verwacht Screenforce uit te komen op een daling van de TV-markt, die tussen de 12% en 15% zal liggen.

TV Halfjaarrapport
Het TV Halfjaarrapport 2020 is hier beschikbaar.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en