Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

24/11/17
TV verantwoordelijk voor bijna driekwart van alle door reclame gegenereerde winst

In vergelijking met alle andere media-investeringen is TV-reclame het meest effectief, zowel qua korte als qua langetermijneffecten. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek naar de effecten van meer dan 2.000 verschillende communicatiecampagnes door Ebiquity en Gain Theory, in opdracht van Thinkbox. TV is goed voor 71% van de door reclame gegenereerde winst. 

Alle onderzochte mediumtypen genereren in enige mate winst voor het merk
Het onderzoek ‘The Profit Ability: The Business Case For Advertising’ is in opdracht van Thinkbox uitgevoerd door Ebiquity en Gain Theory. Deze twee bureaus hebben onafhankelijk de reclame performance en de effectiviteit onderzocht voor honderden merken. Daarbij is voor meer dan 2.000 verschillende campagnes uit 11 verschillende branches de impact van de verschillende mediumtypen onderzocht op de korte en de lange termijn. De korte termijn is gedefinieerd als ‘binnen 3 tot 6 maanden na het einde van een campagne’ en de lange termijn ‘tot aan 3 jaar na het einde van de campagne’. Het blijkt dat de inzet van alle onderzochte mediumtypen in verschillende mate zowel op de korte als op de lange termijn winst genereert voor het betreffende merk.

Hoofdconclusies

  • Reclame levert op de korte termijn al rendement op
  • TV-reclame is de dominante driver zowel qua aandeel aan de totale winst als qua ROI per uitgegeven reclame pond• ROI is een maat voor efficiëntie, niet voor effectiviteit
  • TV levert een grootschalige bijdrage aan het rendement
  • TV is de meest veilige reclame-investering (laagste risico)• Door de lange termijn affecten van reclame niet mee te tellen, negeren we het grootste deel van de effectiviteit van reclame
  • Gemiddeld genomen is het langetermijneffect van reclame 1,9 maal zo groot als het kortetermijneffect
  • TV-reclame levert het grootste ‘lange termijn multiplier’ effect
  • In de FMCG-branche, die het meeste worstelt om kortetermijneffecten te realiseren, zien we sommige van de grootste langetermijneffecten

TV verantwoordelijk voor bijna driekwart (1)
TV levert grootste kans op ROI
TV-reclame levert zowel op de korte termijn als totaal de meeste winst op voor het merk. Het is de meest veilige mediabesteding (laagste risico) die een bedrijf kan maken, met de grootste kans op return on investment (ROI). De belangrijkste oorzaak voor het feit dat TV-reclame zoveel winst genereert is volgens de onderzoekers de grootschaligheid en de populariteit van TV. Die maken het mogelijk voor bedrijven om grote bedragen te investeren in dit mediumtype, zonder dat de effectiviteit afneemt. Adverteerders kunnen meer geld besteden aan TV dan aan enig ander mediumtype zonder dat de effectiviteit van het mediumtype afneemt.

TV verantwoordelijk voor bijna driekwart (2)

TV verantwoordelijk voor bijna driekwart van alle door reclame gegenereerde winst
Van elk reclame pond dat wordt besteed aan media is de return on investment (ROI) binnen 3 jaar voor alle mediumtypen gemiddeld £ 3,24. Voor TV-reclame is dit maar liefst £4,20. TV is verantwoordelijk voor 71% van de dankzij de reclame-inzet veroorzaakte winst binnen drie jaar van bedrijven. Van alle TV-campagnes zorgt 86% voor winst en ook op de korte termijn levert TV-reclame het vaakst winst op (62%), in vergelijking met de andere onderzochte mediumtypen. Ook op de korte termijn levert TV van alle mediumtypen de hoogste return on investment op, £ 1,73 voor elke uitgegeven pond. Online video is verantwoordelijk voor 4% van alle winst dankzij reclame met een gemiddelde ROI totaal van £ 2,35.

TV verantwoordelijk voor bijna driekwart (3)

Investering in TV-reclame levert grootste bijdrage aan aandeelhouderswaarde
Matt Hill, research & planning director van Thinkbox, geeft het volgende commentaar op het onderzoek: ‘Bedrijven staan onder grote economische druk en marketeers moeten al hun investeringen verantwoorden. Het is essentieel dat we onze inzichten in welke verschillende vormen van reclame het meeste bijdragen aan de winst constant updaten zodat marketeers weten welke investering het meest verstandig is. Dit onderzoek, door twee gerespecteerde onafhankelijke organisaties die de beschikking hebben over betrouwbare data van adverteerders, dicht de kloof tussen de marketing en de financiële afdelingen van bedrijven met overtuigend bewijs dat reclame-investeringen bijdragen aan de aandeelhouderswaard. Met TV-reclame als het beste presterende mediumtype.

Dit artikel is een bewerking van een oud artikel over dit onderzoek op rapidtvnews.com aangevuld met informatie uit een oude publicatie over dit onderzoek op thinkbox.tv.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig onderzoek naar de effectiviteit van TV onder het thema ‘ROI’. Zo blijkt uit het IPA rapport ‘Media in Focus; Marketing Effectiveness in the Digital Age’ van Les Binet en Peter Field dat TV het meest effectieve massamedium blijft en het beste presteert in combinatie met VOD (Video on Demand) en andere vormen van online video.
Uit een analyse door SMI en RMT blijkt dat meer besteden aan TV-reclame een belangrijke factor is in het verhogen van de omzet van merken. Binnen een periode van twee jaar zagen twaalf verschillende merken hun omzet gemiddeld met 14,6% stijgen.
Engels onderzoek toont aan dat videoreclame op YouTube en Facebook minder impact heeft en duurder is dan video on demand reclame op TV (VOD).

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

06/07/21

Track the succes: hoge effectiviteit TV-reclame dankzij kijkgedrag en fit umfeld

Nieuws Onderzoek

Screenforce Duitsland heeft onderzoeksbureau Eye Square gevraagd om vervolgonderzoek te doen op het Duitse Not all Reach is Equal onderzoek dat Karen Nelson-Field begin 2020

Topics: Reclame-effect, TV-reclame, 2nd screening, Online Video

05/03/24

Maandelijks overzicht van nieuwe TV-adverteerders op screenforce.nl

Nieuws Inspiratie Kennis

Vanaf nu kun je alle adverteerders die nieuw zijn op het medium TV, vinden op de Screenforce website. Iedere maand weer zijn er merken die

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

13/02/24

De 10 finalisten van de Ster Gouden Loeki 2023 zijn bekend

Persberichten

De strijd om de Ster Gouden Loeki is losgebarsten met de bekendmaking van de 10 finalisten. De commercials die nog in de race zijn voor

Topics: TV-reclame

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met