Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

12/11/15
Verslag Expertsessie MIPCOM 2015 nieuwe fase voor TV
TV gaat door een nieuwe fase. Die conclusie vormde de aftrap van de SPOT en BMS Expertsessie MIPCOM 2015 bij Viacom met Erland Galjaard, Georgette Schlick, Sebastiaan van Dam en Pete Flamman.

Presentator Ruud Hendriks vroeg Galjaard naar de toekomst van het medium televisie, nu blijkt dat de zenders steeds meer spots moeten uitzenden om hun inkomsten enigszins op peil te houden. Galjaard gaf toe dat de omzet van RTL Nederland vorig jaar met vijf procent is gedaald, ondanks het toegenomen aantal uitgezonden spots. “Natuurlijk baart ons dat zorgen, maar ik ben niet pessimistisch. Het betekent dat wij nog beter moeten kijken welke content we op welk kanaal inzetten.”

Videoland als antwoord op Netflix
Een voorbeeld hiervan is RTL’s antwoord op Netflix: Videoland. Galjaard uitte ook zijn twijfels over Netflix. “Kijkers gaan vooral bingewatchen. “Zij kijken in een weekend alle afleveringen, maar dan? Het aanbod is te beperkt. Juist de series die exclusief zijn voor een videodienst, moeten nieuwe abonnees trekken. We hebben dat uitgeprobeerd met Zwarte Tulp op Videoland en zo zullen we de komende tijd online nog meer gaan uitproberen. Helaas, is bij Zwarte Tulp de serie te snel lineair uitgezonden. We hebben meer content nodig om Videoland aantrekkelijk te maken.”

Georgette Schlick (CEO Blue Circle) werd aan de tand gevoeld over de combinatie van TV en digitale media in één productiehuis. Schlick: “Je moet online en traditionele TV niet proberen te combineren. Het zijn twee totaal andere werelden; we spreken elkaars taal niet. Om goede content voor digitaal te produceren, zijn dedicated digital natives nodig. Wij willen content maken voor alle platformen en hebben die digital natives nu dus aangetokken. Sindsdien is het gaan vliegen.” Volgens Schlick moet Blue Circle vooral financieren en bij het ontwikkelen van formats zich richten op de internationale markt. “De Nederlandse markt is te klein geworden”, aldus Schlick.

Sebastiaan van Dam (CEO Divimove): “Wij faciliteren de Enzo Knols van deze wereld. Voor hen draait het bij de content die ze maken vooral om het bereik dat ze hebben op YouTube. Dat is wat telt. Televisie vinden ze leuk, omdat het hen herkenning oplevert. Maar programma’s maken voor televisie is voor hen zeker geen hoger doel.”

Content voor alle devices
Pete Flamman (Senior Vice President Brands Viacom): “Wij komen uit de traditionele TV-wereld en de bulk van onze investeringen ligt nog altijd daar. Maar de mindset is wel dat dingen anders moeten. We doen inmiddels steeds meer ook digitaal en wij merken juist dat veel uit de tv-wereld ook geldt voor digitale media. Het voordeel is dat je door die combinatie veel meer formats kwijt kunt. Je hoeft niet alles meer in 22 minuten te doen. Inmiddels is de content creatie van Viacom al volledig gericht op de gedachte dat deze op alle devices geconsumeerd wordt.”

MIPCOM weinig vernieuwend
Over de MIPCOM was volgens de sprekers weinig nieuws te melden. Schlick constateerde geen vernieuwende formats. Galjaard vond het vooral opvallend dat het entertainment vooral uit Nederland kwam.

Toekomst van vloggers
“Gaan wij de vloggers ook op TV terug zien?”, vroeg presentator Ruud Hendriks zich af. Divimove ziet voor een aantal talenten wel potentie om door te groeien naar TV. Galjaard voor de vloggers een rol als deskundige in RTL Boulevard weggelegd. Hij benadrukte dat het geen een op een transformatie moet worden naar een TV-format. Van Dam had nog een paar wensen voor de toekomst. Hij noemende het beschamend dat er bij de Gouden Televizier Ring nog geen categorie is voor online. “Het programma Streetlab bewijst juist dat daar een groot bereik zit.” Ook staat Divimove open voor wetgeving en zijn zij voorstander van transparantie.

Foto’s van de Expertsessie staan op onze Facebook-pagina.
Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

01/08/22

2022 update WARC whitepaper ‘The Anatomy of Effectiveness’

Nieuws

In 2019 heeft WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, de eerste whitepaper met als titel ‘The Anatomy of Effectiveness’ gepubliceerd. Daarin wordt de vraag

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

20/06/22

The New Life of The Living Room: Onderzoek RTL AdConnect naar gebruik van het TV-scherm

Nieuws Onderzoek

In Nederland zijn Smart TV’s, smartphones en tablet om regelmatig videocontent mee te bekijken populairder dan in alle overige Europese landen. RTL AdConnect en SmartClip

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

13/06/22

Thinkbox webinar: de context van aandacht volgens internationale experts

Nieuws Onderzoek

De Engelse TV-marketingorganisatie Thinkbox heeft een bijeenkomst georganiseerd waarin internationale experts hun visie geven over de belangrijkste aspecten om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Marketing Communicatie Expert

Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Haar doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om

Teammanager data & insights

Ster zoekt een ondernemende, resultaatgerichte en inspirerende teammanager data & insights. Met jouw managementervaring weet

Eindregisseur / Playout Operator

SBS6, NET5, Veronica, SBS9 en TV538 zijn dé vijf TV-kanalen van Talpa Network. Als Eindregisseur

3 -
9 oktober

Dutch Media Week

Van 3 tot en met 9 oktober laat Dutch Media Week de ontwikkeling zien van

6 oktober

Festival of Marketing 2022

Introducing Marketing Week’s Festival of Marketing, taking place in-person, on 06 October 2022 at a

6 oktober

Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en