Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

12/11/15
Verslag Expertsessie MIPCOM 2015 nieuwe fase voor TV
TV gaat door een nieuwe fase. Die conclusie vormde de aftrap van de SPOT en BMS Expertsessie MIPCOM 2015 bij Viacom met Erland Galjaard, Georgette Schlick, Sebastiaan van Dam en Pete Flamman.

Presentator Ruud Hendriks vroeg Galjaard naar de toekomst van het medium televisie, nu blijkt dat de zenders steeds meer spots moeten uitzenden om hun inkomsten enigszins op peil te houden. Galjaard gaf toe dat de omzet van RTL Nederland vorig jaar met vijf procent is gedaald, ondanks het toegenomen aantal uitgezonden spots. “Natuurlijk baart ons dat zorgen, maar ik ben niet pessimistisch. Het betekent dat wij nog beter moeten kijken welke content we op welk kanaal inzetten.”

Videoland als antwoord op Netflix
Een voorbeeld hiervan is RTL’s antwoord op Netflix: Videoland. Galjaard uitte ook zijn twijfels over Netflix. “Kijkers gaan vooral bingewatchen. “Zij kijken in een weekend alle afleveringen, maar dan? Het aanbod is te beperkt. Juist de series die exclusief zijn voor een videodienst, moeten nieuwe abonnees trekken. We hebben dat uitgeprobeerd met Zwarte Tulp op Videoland en zo zullen we de komende tijd online nog meer gaan uitproberen. Helaas, is bij Zwarte Tulp de serie te snel lineair uitgezonden. We hebben meer content nodig om Videoland aantrekkelijk te maken.”

Georgette Schlick (CEO Blue Circle) werd aan de tand gevoeld over de combinatie van TV en digitale media in één productiehuis. Schlick: “Je moet online en traditionele TV niet proberen te combineren. Het zijn twee totaal andere werelden; we spreken elkaars taal niet. Om goede content voor digitaal te produceren, zijn dedicated digital natives nodig. Wij willen content maken voor alle platformen en hebben die digital natives nu dus aangetokken. Sindsdien is het gaan vliegen.” Volgens Schlick moet Blue Circle vooral financieren en bij het ontwikkelen van formats zich richten op de internationale markt. “De Nederlandse markt is te klein geworden”, aldus Schlick.

Sebastiaan van Dam (CEO Divimove): “Wij faciliteren de Enzo Knols van deze wereld. Voor hen draait het bij de content die ze maken vooral om het bereik dat ze hebben op YouTube. Dat is wat telt. Televisie vinden ze leuk, omdat het hen herkenning oplevert. Maar programma’s maken voor televisie is voor hen zeker geen hoger doel.”

Content voor alle devices
Pete Flamman (Senior Vice President Brands Viacom): “Wij komen uit de traditionele TV-wereld en de bulk van onze investeringen ligt nog altijd daar. Maar de mindset is wel dat dingen anders moeten. We doen inmiddels steeds meer ook digitaal en wij merken juist dat veel uit de tv-wereld ook geldt voor digitale media. Het voordeel is dat je door die combinatie veel meer formats kwijt kunt. Je hoeft niet alles meer in 22 minuten te doen. Inmiddels is de content creatie van Viacom al volledig gericht op de gedachte dat deze op alle devices geconsumeerd wordt.”

MIPCOM weinig vernieuwend
Over de MIPCOM was volgens de sprekers weinig nieuws te melden. Schlick constateerde geen vernieuwende formats. Galjaard vond het vooral opvallend dat het entertainment vooral uit Nederland kwam.

Toekomst van vloggers
“Gaan wij de vloggers ook op TV terug zien?”, vroeg presentator Ruud Hendriks zich af. Divimove ziet voor een aantal talenten wel potentie om door te groeien naar TV. Galjaard voor de vloggers een rol als deskundige in RTL Boulevard weggelegd. Hij benadrukte dat het geen een op een transformatie moet worden naar een TV-format. Van Dam had nog een paar wensen voor de toekomst. Hij noemende het beschamend dat er bij de Gouden Televizier Ring nog geen categorie is voor online. “Het programma Streetlab bewijst juist dat daar een groot bereik zit.” Ook staat Divimove open voor wetgeving en zijn zij voorstander van transparantie.

Foto’s van de Expertsessie staan op onze Facebook-pagina.
Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/08/19

TV-reclamemarkt naar €394 miljoen in eerste helft 2019

Nieuws Persberichten

In de eerste helft van 2019 is de TV-reclamemarkt uitgekomen op € 394 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 0,5% in vergelijking met de

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame

31/07/17

De strijd om aandacht in een multiscreening wereld

Multiscreening

Onderzoek

Mag ik even uw onverdeelde aandacht? Dit is namelijk niet zo vanzelfsprekend tegenwoordig met allerlei verleidingen om ons heen in de vorm van andere schermen,

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

04/10/16

Waarom Facebook en Google hun secrets garden moeten verlaten

Screenforce Waarom Facebook en Google hun secrets garden moeten verlaten

Inspiratie

Facebook en Google moeten de markt objectieve en gecontroleerde data geven, waarschuwt Thinkbox CEO Lindsay Clay. Inmiddels moet het je allemaal bekend zijn dat het

Topics: Online Video

26 juni

M100 Summer Edition

Op woensdag 26 juni 2024, tegen het begin van de zomervakantie, presenteert Media Meetings & Magazines

4 juli

NMO Summer Update 2024

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) draait ook in de zomermaanden op volle kracht. Samen met alle

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Radio- en TV Planner

Ben jij goed in het optimaliseren van reclamezendtijd op televisie en radio? Wil jij verantwoordelijk zijn voor het succes van reclamecampagnes

Account Manager/ Client Lead

Ad Alliance is op zoek naar een Account Manager/ Client Lead Als Client Lead ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met