Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

12/11/15
Verslag Expertsessie MIPCOM 2015 nieuwe fase voor TV
TV gaat door een nieuwe fase. Die conclusie vormde de aftrap van de SPOT en BMS Expertsessie MIPCOM 2015 bij Viacom met Erland Galjaard, Georgette Schlick, Sebastiaan van Dam en Pete Flamman.

Presentator Ruud Hendriks vroeg Galjaard naar de toekomst van het medium televisie, nu blijkt dat de zenders steeds meer spots moeten uitzenden om hun inkomsten enigszins op peil te houden. Galjaard gaf toe dat de omzet van RTL Nederland vorig jaar met vijf procent is gedaald, ondanks het toegenomen aantal uitgezonden spots. “Natuurlijk baart ons dat zorgen, maar ik ben niet pessimistisch. Het betekent dat wij nog beter moeten kijken welke content we op welk kanaal inzetten.”

Videoland als antwoord op Netflix
Een voorbeeld hiervan is RTL’s antwoord op Netflix: Videoland. Galjaard uitte ook zijn twijfels over Netflix. “Kijkers gaan vooral bingewatchen. “Zij kijken in een weekend alle afleveringen, maar dan? Het aanbod is te beperkt. Juist de series die exclusief zijn voor een videodienst, moeten nieuwe abonnees trekken. We hebben dat uitgeprobeerd met Zwarte Tulp op Videoland en zo zullen we de komende tijd online nog meer gaan uitproberen. Helaas, is bij Zwarte Tulp de serie te snel lineair uitgezonden. We hebben meer content nodig om Videoland aantrekkelijk te maken.”

Georgette Schlick (CEO Blue Circle) werd aan de tand gevoeld over de combinatie van TV en digitale media in één productiehuis. Schlick: “Je moet online en traditionele TV niet proberen te combineren. Het zijn twee totaal andere werelden; we spreken elkaars taal niet. Om goede content voor digitaal te produceren, zijn dedicated digital natives nodig. Wij willen content maken voor alle platformen en hebben die digital natives nu dus aangetokken. Sindsdien is het gaan vliegen.” Volgens Schlick moet Blue Circle vooral financieren en bij het ontwikkelen van formats zich richten op de internationale markt. “De Nederlandse markt is te klein geworden”, aldus Schlick.

Sebastiaan van Dam (CEO Divimove): “Wij faciliteren de Enzo Knols van deze wereld. Voor hen draait het bij de content die ze maken vooral om het bereik dat ze hebben op YouTube. Dat is wat telt. Televisie vinden ze leuk, omdat het hen herkenning oplevert. Maar programma’s maken voor televisie is voor hen zeker geen hoger doel.”

Content voor alle devices
Pete Flamman (Senior Vice President Brands Viacom): “Wij komen uit de traditionele TV-wereld en de bulk van onze investeringen ligt nog altijd daar. Maar de mindset is wel dat dingen anders moeten. We doen inmiddels steeds meer ook digitaal en wij merken juist dat veel uit de tv-wereld ook geldt voor digitale media. Het voordeel is dat je door die combinatie veel meer formats kwijt kunt. Je hoeft niet alles meer in 22 minuten te doen. Inmiddels is de content creatie van Viacom al volledig gericht op de gedachte dat deze op alle devices geconsumeerd wordt.”

MIPCOM weinig vernieuwend
Over de MIPCOM was volgens de sprekers weinig nieuws te melden. Schlick constateerde geen vernieuwende formats. Galjaard vond het vooral opvallend dat het entertainment vooral uit Nederland kwam.

Toekomst van vloggers
“Gaan wij de vloggers ook op TV terug zien?”, vroeg presentator Ruud Hendriks zich af. Divimove ziet voor een aantal talenten wel potentie om door te groeien naar TV. Galjaard voor de vloggers een rol als deskundige in RTL Boulevard weggelegd. Hij benadrukte dat het geen een op een transformatie moet worden naar een TV-format. Van Dam had nog een paar wensen voor de toekomst. Hij noemende het beschamend dat er bij de Gouden Televizier Ring nog geen categorie is voor online. “Het programma Streetlab bewijst juist dat daar een groot bereik zit.” Ook staat Divimove open voor wetgeving en zijn zij voorstander van transparantie.

Foto’s van de Expertsessie staan op onze Facebook-pagina.
Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en