Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

12/11/15
Verslag Expertsessie MIPCOM 2015 nieuwe fase voor TV
TV gaat door een nieuwe fase. Die conclusie vormde de aftrap van de SPOT en BMS Expertsessie MIPCOM 2015 bij Viacom met Erland Galjaard, Georgette Schlick, Sebastiaan van Dam en Pete Flamman.

Presentator Ruud Hendriks vroeg Galjaard naar de toekomst van het medium televisie, nu blijkt dat de zenders steeds meer spots moeten uitzenden om hun inkomsten enigszins op peil te houden. Galjaard gaf toe dat de omzet van RTL Nederland vorig jaar met vijf procent is gedaald, ondanks het toegenomen aantal uitgezonden spots. “Natuurlijk baart ons dat zorgen, maar ik ben niet pessimistisch. Het betekent dat wij nog beter moeten kijken welke content we op welk kanaal inzetten.”

Videoland als antwoord op Netflix
Een voorbeeld hiervan is RTL’s antwoord op Netflix: Videoland. Galjaard uitte ook zijn twijfels over Netflix. “Kijkers gaan vooral bingewatchen. “Zij kijken in een weekend alle afleveringen, maar dan? Het aanbod is te beperkt. Juist de series die exclusief zijn voor een videodienst, moeten nieuwe abonnees trekken. We hebben dat uitgeprobeerd met Zwarte Tulp op Videoland en zo zullen we de komende tijd online nog meer gaan uitproberen. Helaas, is bij Zwarte Tulp de serie te snel lineair uitgezonden. We hebben meer content nodig om Videoland aantrekkelijk te maken.”

Georgette Schlick (CEO Blue Circle) werd aan de tand gevoeld over de combinatie van TV en digitale media in één productiehuis. Schlick: “Je moet online en traditionele TV niet proberen te combineren. Het zijn twee totaal andere werelden; we spreken elkaars taal niet. Om goede content voor digitaal te produceren, zijn dedicated digital natives nodig. Wij willen content maken voor alle platformen en hebben die digital natives nu dus aangetokken. Sindsdien is het gaan vliegen.” Volgens Schlick moet Blue Circle vooral financieren en bij het ontwikkelen van formats zich richten op de internationale markt. “De Nederlandse markt is te klein geworden”, aldus Schlick.

Sebastiaan van Dam (CEO Divimove): “Wij faciliteren de Enzo Knols van deze wereld. Voor hen draait het bij de content die ze maken vooral om het bereik dat ze hebben op YouTube. Dat is wat telt. Televisie vinden ze leuk, omdat het hen herkenning oplevert. Maar programma’s maken voor televisie is voor hen zeker geen hoger doel.”

Content voor alle devices
Pete Flamman (Senior Vice President Brands Viacom): “Wij komen uit de traditionele TV-wereld en de bulk van onze investeringen ligt nog altijd daar. Maar de mindset is wel dat dingen anders moeten. We doen inmiddels steeds meer ook digitaal en wij merken juist dat veel uit de tv-wereld ook geldt voor digitale media. Het voordeel is dat je door die combinatie veel meer formats kwijt kunt. Je hoeft niet alles meer in 22 minuten te doen. Inmiddels is de content creatie van Viacom al volledig gericht op de gedachte dat deze op alle devices geconsumeerd wordt.”

MIPCOM weinig vernieuwend
Over de MIPCOM was volgens de sprekers weinig nieuws te melden. Schlick constateerde geen vernieuwende formats. Galjaard vond het vooral opvallend dat het entertainment vooral uit Nederland kwam.

Toekomst van vloggers
“Gaan wij de vloggers ook op TV terug zien?”, vroeg presentator Ruud Hendriks zich af. Divimove ziet voor een aantal talenten wel potentie om door te groeien naar TV. Galjaard voor de vloggers een rol als deskundige in RTL Boulevard weggelegd. Hij benadrukte dat het geen een op een transformatie moet worden naar een TV-format. Van Dam had nog een paar wensen voor de toekomst. Hij noemende het beschamend dat er bij de Gouden Televizier Ring nog geen categorie is voor online. “Het programma Streetlab bewijst juist dat daar een groot bereik zit.” Ook staat Divimove open voor wetgeving en zijn zij voorstander van transparantie.

Foto’s van de Expertsessie staan op onze Facebook-pagina.
Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

19/01/17

Consumenten gebruiken videodiensten om verschillende redenen

Onderzoek

De redenen waarom consumenten videodiensten zoals NPO Uitzending Gemist, RTL XL, KIJK en YouTube gebruiken variëren per dienst. In 2016 zijn YouTube, NPO Uitzending Gemist

Topics: 2nd screening, Online Video

27/08/14

TV-markt groeit met 7% naar € 476 miljoen

Onderzoek

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2014 uitgekomen op € 476 miljoen, een stijging van 6,7% ten opzichte van de

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

30/11/15

Heineken-commercial The Chase wint STIVA Award 2015

Kennis

De commercial ‘The Chase’ met in de hoofdrol James Bond, heeft de STIVA TV Award 2015 gewonnen. Publiek (18+) en vakjury verkozen de Heineken-commercial, gemaakt

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

30 november

Webinar: International Knowledge Exchange on Audience Measurement

Op donderdag 30 november krijgt de internationale media- en reclame-industrie een online update en de gelegenheid

5 -
6 december

The Future of TV Advertising Global 2023

Nieuwe sprekers toegevoegd Op dinsdag 5 en woensdag 6 december vindt in Londen de zesde

Data Analist Video

Talpa Network is per direct op zoek naar Data Analist Video. Als Data analist Video kom je terecht in het Data Analytics

Research & Public Affairs Expert

Ben jij een ervaren (media)onderzoeker met een liefde voor TV en video? Heb je de gave om iets ingewikkelds, makkelijk uit

Inventory Planner

Ster zoekt ter uitbreiding van het team een energieke inventory planner met een goed analytisch vermogen. Je bent verantwoordelijk voor het

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met