Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

20/03/19
Volgens Binet & Field besteden financiële bedrijven te weinig aan brand building

Reclamegoeroes Les Binet en Peter Field analyseren in hun laatste boek ‘Effectiveness in context’ wat de meest effectieve communicatieaanpak voor een adverteerder is, afhankelijk van de context van zijn product. Hun inzichten zijn gebaseerd op een reeks van analyses op de grote databank waarin alle Engelse EFFIE-cases van 1998 tot en met 2016 zijn opgenomen. Tijdens een bijeenkomst in Londen is Les Binet specifiek ingegaan op de succesfactoren van campagnes voor financiële diensten.

Balans sales activation en brand building
Eerder heeft Screenforce een artikel gepubliceerd over de hoofdresultaten van ‘Effectiveness in Context‘. Centraal in deze publicatie staat het onderscheid tussen twee soorten marketing: 1) Sales activation (zorgt voor korte termijn stijging van de verkoop) en 2) Brand building (leidt tot lange termijn groei en hogere omzetmarges). Beide vormen van marketing werken in synergie. Essentieel is dat er een goede balans bestaat tussen het budget dat besteed wordt aan beide marketinginstrumenten: idealiter gemiddeld 60% aan brand building en gemiddeld 40% aan sales activation.

Balans afhankelijk van branche en product
De ideale verdeling tussen sales activation en brand building is geen vast gegeven en hangt af van de branche en het product. Wanneer een geringe investering in sales activation al veel effect heeft, bijvoorbeeld omdat het merk al een voorkeurspositie heeft bij de consument, dan kan beter minder aan sales activation worden uitgeven en meer aan branding. Andersom in dit ook het geval: als brand building al veel effect heeft dan kun je juist beter meer aan sales activation uitgeven.

Succesfactoren effectieve campagnes voor financiële diensten
In zijn laatste presentatie in Londen gaat Les Binet specifiek in op de succesfactoren van effectieve campagnes voor financiële diensten. Op de Thinkbox site kun je deze presentatie downloaden en de video’s van de verschillende sprekers bekijken.

Financiële bedrijven besteden te weinig aan brand building
De effecten van brand building en sales activation variëren per branche. Voor de meest effectieve marketingstrategie, dat wil zeggen met de grootste positieve bedrijfsresultaten, moet je in de financiële branche juist meer besteden aan brand building (80%) en minder aan sales activation (20%). Voor de restcategorie ‘overige branches’ is de optimale verhouding qua besteding aan brand building juist het laagste: 51%.

Key learnings financiële diensten

  • Brand building is de belangrijkste driver voor lange termijn groei en winst
  • Sales activation speelt een secundaire rol: het heeft effect op de korte termijn efficiëntie.
  • Voor financiële diensten is het effect van sales activation extra sterk gebleken. Financiële bedrijven het zich kunnen veroorloven om minder uit te geven aan sales activation, waardoor ze sneller groeien met kleine budgetten.
  • Doordat financiële diensten minder hoeven uit te geven aan sales activation, kunnen ze een groter deel van hun budget besteden aan brand building.
  • Sinds 2008 hebben financiële bedrijven hun merkbudgetten sterk verlaagd ten voordele van sales activation, daardoor is de branche de slechtst presterende branche op het gebied van marketing effectiviteit
  • Financiële bedrijven moeten herinvesteren in brand building om volledig gebruik te gaan maken van het marketingpotentieel in het digitale tijdperk

Sinds 2008 wordt te weinig aan brand building uitgegeven
Het percentage dat financiële bedrijven uitgeven aan brand building versus activation is sinds 2000 ieder jaar iets verder gedaald. In de onderstaande figuur is te zien dat dit percentage sinds 2008 onder de optimale verhouding van 60% brand building en 40% activation is gezakt.

Deze tekst is samenvatting door Screenforce van de presentatie van Les Binet in Londen tijdens de Thinkbox bijeenkomst.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/10/18

Nieuw boek Binet & Field: balans brand building – sales activation geanalyseerd

Kennis Nieuws Onderzoek

Reclamegoeroes Les Binet en Peter Field hebben de afgelopen jaren verschillende boeken gepubliceerd en presentaties gegeven over reclame effectiviteit. Hun inzichten zijn gebaseerd op een

Topics: Reclame-effect, ROI

27/08/18

Effect mediabudget in kaart gebracht

Kennis Nieuws Onderzoek

De effectiviteit van het ingezette mediabudget op de verkoop verschilt sterk per branche en per reclamedoelstelling. Volgens onderzoek door Dentsu Aegis Duitsland is het effect

24/11/17

TV verantwoordelijk voor bijna driekwart van alle door reclame gegenereerde winst

Nieuws Onderzoek

In vergelijking met alle andere media-investeringen is TV-reclame het meest effectief, zowel qua korte als qua langetermijneffecten. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek naar de effecten

Topics: ROI, TV-reclame

02/08/22

The Global TV Group: vier onderzoeken die internationale aandacht verdienen

Nieuws Onderzoek

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de meest recente TV-onderzoeken. De compilatie focust op vier onderzoeken die

Topics: Reclame-effect, ROI

01/08/22

2022 update WARC whitepaper ‘The Anatomy of Effectiveness’

Nieuws

In 2019 heeft WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, de eerste whitepaper met als titel ‘The Anatomy of Effectiveness’ gepubliceerd. Daarin wordt de vraag

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

19/07/22

Aandacht elasticiteit: De kip of ei vraag van de aandachteconomie

Nieuws Onderzoek

In haar blog voor The Media Leader legt Karen Nelson-Field uit dat de vraag wat het belangrijkste is voor de effectiviteit van een campagne, media

Topics: Reclame-effect, ROI

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en