Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/04/19
WARC Media Strategy Report: learnings van de meest effectieve campagnes

Ook dit jaar heeft WARC – het internationale instituut voor marketing intelligence – de learnings samengevat van de 100 meest succesvolle internationale communicatiecampagnes. Het 2019 Media Strategy Report onthult de trends in creatie en strategie van de meest effectieve campagnes in de wereld. Zo blijkt onder andere dat je met slimme fasering moeilijk bereikbare doelgroepen kunt bereiken en dat TV een flexibel instrument voor partnerships vormt.

Bestaande grondbeginselen van communicatie opnieuw uitvinden
Strategie en insights zijn volgens het WARC rapport, ondanks de voortdurende groei van online platforms, de basis voor effectieve mediacampagnes. In het rapport worden de campagnes geanalyseerd die zijn opgenomen in de shortlist van inzendingen voor de 2018 WARC Media Awards. De WARC 100-ranglijst is een benchmark voor commerciële creativiteit en advertentie-effect over meer dan 70 effectiviteits- en strategiecompetities in de wereld. Het blijkt dat de campagnes met de meeste positieve bedrijfsresultaten de belangrijkste communicatie grondbeginselen opnieuw uitvinden voor hun communicatieplanning.

Alle winnende campagnes zijn te bekijken in de WARC Media Awards 2018 videocompilatie.

De vier belangrijkste learnings
In de gratis te downloaden executive summary van het rapport worden dit jaar de volgende vier onderwerpen beschreven:

1. Met slimme fasering kun je moeilijk bereikbare doelgroepen bereiken
De winnaars in de categorie Effective Channel Integration, zoals de campagne voor het Australisch Toerisme Bureau door Droga5 met Crocodile Dundee, laten zien dat je moeilijk bereikbare doelgroepen kunt bereiken door slimme fasering en het goed afstemmen van paid, owned en earned media. De campagne wist massale media-aandacht te creëren door een opvallend creatief concept te combineren met een full funnel approach waardoor de intentie om een reis naar Australië te boeken met 83% steeg.

2. TV vormt een flexibel instrument voor succesvolle partnerships
Voor de categorie Effective Use of Partnerships and Sponsorships blijkt dat TV een flexibel kanaal is. Voor de Grand-Prix winnaar campagne: Suzuki’s An Ignis Adventure door 7stars Londen, werd een geheel eigen TV-show opgezet voor Channel 4 toen bleek dat er geen geschikt TV-programma beschikbaar was dat in staat was om de Suzuki autoverkopen te doen stijgen in een dalende markt.

3. Technologie biedt nieuwe communicatiekansen
Dankzij de nieuwe technologische mogelijkheden kunnen merken hun unieke eigenschappen communiceren waarbij de context een grote rol speelt. In de campagne van de Nationale Gezondheidsraad door Energy BBDO Prescribed to Death wordt 3D printen gebruikt om de gezichten van de slachtoffers door een overdosis opiaten op medicijnpillen te graveren. Van alle 22.000 gezichten werd vervolgens een herdenkingsmonument gemaakt dat werd geëxposeerd tijdens een kunsttenttoonstelling.

4. Data zijn essentieel voor gedragsverandering
Veel van de winnaars in de categorie Effective Use of Data lieten zien dat data gebruikt kunnen worden om gedragsverandering te stimuleren. In de Grand Prix winnaar campagne Lifebuoy: The Adaptive Data Lighthouse door Mindshare Mumbai werden specifiek de mensen bereikt die het hoogste risico op infecties hadden. Die infecties konden dan worden voorkomen met de introductie van goede handhygiëne op het platteland van India.

Deze tekst is een vertaling van het artikel over het rapport 2019 Media Strategy Report Insights from the WARC Media Awards op warc.com. Het volledige rapport is niet gratis verkrijgbaar, het is voor WARC-leden gratis beschikbaar.

Vorig jaar heeft Screenforce de vier belangrijkste lessen van de 2017 WARC 100 cases samengevat:

1. Effectieve campagnes maken vaak gebruik van PR
2. Succesvolle campagnes zijn video gedreven (TV en online)
3. Het gebruik van partnerships stijgt
4. Merken zoeken lange termijn platforms

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

15/01/19

Korte TV-commercials zijn de nieuwste trend dit jaar

Nieuws Onderzoek Kennis

TV-adverteerders maken steeds meer gebruik van short-form ads, oftewel korte TV-commercials, omdat deze net zo effectief kunnen zijn als de traditionele 30 seconden spot. Marketeers

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

18/09/18

Eye tracking onderzoek Karen Nelson-Field geeft inzicht in langetermijneffect reclame

Nieuws Onderzoek Inspiratie Kennis

De Australische marketingprofessor Karen Nelson-Field heeft een tweede eye-tracking onderzoek gepubliceerd naar de effecten van videoreclame rond TV content (TV en online), Facebook en YouTube.

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

28/08/17

Video essentieel voor effectiviteit campagnes

Insight from the 2017 Creative Effectiveness Lions - Warc

Inspiratie Kennis Nieuws Onderzoek

Volgens een analyse door WARC – waarin de 122 inzendingen voor de categorie Creative Effectiveness Lions bij de Cannes Lions 2017 zijn onderzocht – is

Topics: Cases, Reclame-effect, TV-reclame

31/03/16

TV-reclames die een verhaal vertellen zijn effectiever

SPOT TV-reclames die een verhaal vertellen zijn effectiever

Onderzoek

Een TV-commercial die een verhaal vertelt en niet schreeuwt wordt beter herinnerd en is effectiever. Dit blijkt uit neurowetenschappelijk onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

23/10/23

Hoe gebruik je aandacht als de nieuwe media-currency

Onderzoek Kennis

Het media ecosysteem is de afgelopen jaren op een disruptieve manier geëvolueerd. Volgens mediabureau Dentsu heeft de media-industrie te langzaam gereageerd om het mediaplanning proces

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

31/07/17

De strijd om aandacht in een multiscreening wereld

Multiscreening

Onderzoek

Mag ik even uw onverdeelde aandacht? Dit is namelijk niet zo vanzelfsprekend tegenwoordig met allerlei verleidingen om ons heen in de vorm van andere schermen,

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met