Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/04/19
WARC Media Strategy Report: learnings van de meest effectieve campagnes

Ook dit jaar heeft WARC – het internationale instituut voor marketing intelligence – de learnings samengevat van de 100 meest succesvolle internationale communicatiecampagnes. Het 2019 Media Strategy Report onthult de trends in creatie en strategie van de meest effectieve campagnes in de wereld. Zo blijkt onder andere dat je met slimme fasering moeilijk bereikbare doelgroepen kunt bereiken en dat TV een flexibel instrument voor partnerships vormt.

Bestaande grondbeginselen van communicatie opnieuw uitvinden
Strategie en insights zijn volgens het WARC rapport, ondanks de voortdurende groei van online platforms, de basis voor effectieve mediacampagnes. In het rapport worden de campagnes geanalyseerd die zijn opgenomen in de shortlist van inzendingen voor de 2018 WARC Media Awards. De WARC 100-ranglijst is een benchmark voor commerciële creativiteit en advertentie-effect over meer dan 70 effectiviteits- en strategiecompetities in de wereld. Het blijkt dat de campagnes met de meeste positieve bedrijfsresultaten de belangrijkste communicatie grondbeginselen opnieuw uitvinden voor hun communicatieplanning.

Alle winnende campagnes zijn te bekijken in de WARC Media Awards 2018 videocompilatie.

De vier belangrijkste learnings
In de gratis te downloaden executive summary van het rapport worden dit jaar de volgende vier onderwerpen beschreven:

1. Met slimme fasering kun je moeilijk bereikbare doelgroepen bereiken
De winnaars in de categorie Effective Channel Integration, zoals de campagne voor het Australisch Toerisme Bureau door Droga5 met Crocodile Dundee, laten zien dat je moeilijk bereikbare doelgroepen kunt bereiken door slimme fasering en het goed afstemmen van paid, owned en earned media. De campagne wist massale media-aandacht te creëren door een opvallend creatief concept te combineren met een full funnel approach waardoor de intentie om een reis naar Australië te boeken met 83% steeg.

2. TV vormt een flexibel instrument voor succesvolle partnerships
Voor de categorie Effective Use of Partnerships and Sponsorships blijkt dat TV een flexibel kanaal is. Voor de Grand-Prix winnaar campagne: Suzuki’s An Ignis Adventure door 7stars Londen, werd een geheel eigen TV-show opgezet voor Channel 4 toen bleek dat er geen geschikt TV-programma beschikbaar was dat in staat was om de Suzuki autoverkopen te doen stijgen in een dalende markt.

3. Technologie biedt nieuwe communicatiekansen
Dankzij de nieuwe technologische mogelijkheden kunnen merken hun unieke eigenschappen communiceren waarbij de context een grote rol speelt. In de campagne van de Nationale Gezondheidsraad door Energy BBDO Prescribed to Death wordt 3D printen gebruikt om de gezichten van de slachtoffers door een overdosis opiaten op medicijnpillen te graveren. Van alle 22.000 gezichten werd vervolgens een herdenkingsmonument gemaakt dat werd geëxposeerd tijdens een kunsttenttoonstelling.

4. Data zijn essentieel voor gedragsverandering
Veel van de winnaars in de categorie Effective Use of Data lieten zien dat data gebruikt kunnen worden om gedragsverandering te stimuleren. In de Grand Prix winnaar campagne Lifebuoy: The Adaptive Data Lighthouse door Mindshare Mumbai werden specifiek de mensen bereikt die het hoogste risico op infecties hadden. Die infecties konden dan worden voorkomen met de introductie van goede handhygiëne op het platteland van India.

Deze tekst is een vertaling van het artikel over het rapport 2019 Media Strategy Report Insights from the WARC Media Awards op warc.com. Het volledige rapport is niet gratis verkrijgbaar, het is voor WARC-leden gratis beschikbaar.

Vorig jaar heeft Screenforce de vier belangrijkste lessen van de 2017 WARC 100 cases samengevat:

1. Effectieve campagnes maken vaak gebruik van PR
2. Succesvolle campagnes zijn video gedreven (TV en online)
3. Het gebruik van partnerships stijgt
4. Merken zoeken lange termijn platforms

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

15/01/19

Korte TV-commercials zijn de nieuwste trend dit jaar

Kennis Nieuws Onderzoek

TV-adverteerders maken steeds meer gebruik van short-form ads, oftewel korte TV-commercials, omdat deze net zo effectief kunnen zijn als de traditionele 30 seconden spot. Marketeers

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

18/09/18

Eye tracking onderzoek Karen Nelson-Field geeft inzicht in langetermijneffect reclame

Nieuws Onderzoek Inspiratie Kennis

De Australische marketingprofessor Karen Nelson-Field heeft een tweede eye-tracking onderzoek gepubliceerd naar de effecten van videoreclame rond TV content (TV en online), Facebook en YouTube.

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

28/08/17

Video essentieel voor effectiviteit campagnes

Insight from the 2017 Creative Effectiveness Lions - Warc

Nieuws Onderzoek Inspiratie Kennis

Volgens een analyse door WARC – waarin de 122 inzendingen voor de categorie Creative Effectiveness Lions bij de Cannes Lions 2017 zijn onderzocht – is

Topics: Cases, Reclame-effect, TV-reclame

04/05/18

Niet de TV maar de direct response-bestedingen verschuiven naar online

Nieuws Onderzoek

Een onthullende analyse van Samuel Scott   De bewering dat de reclamebestedingen zijn verplaatst van TV naar online klopt niet, en dat staat los van

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, TV-reclame

20/03/18

Ritson: ‘Krant en TV zijn veel minder dood dan Facebook en Google ons doen geloven’

Mark Ritson: ‘Krant en TV zijn veel minder dood dan Facebook en Google ons doen geloven’

Nieuws

Op dinsdag 6 maart was Mark Ritson in Nederland om te spreken op een bijeenkomst van vakblad Adformatie. Screenforce heeft samen met RAB de komst

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

31/03/16

TV-reclames die een verhaal vertellen zijn effectiever

SPOT TV-reclames die een verhaal vertellen zijn effectiever

Onderzoek

Een TV-commercial die een verhaal vertelt en niet schreeuwt wordt beter herinnerd en is effectiever. Dit blijkt uit neurowetenschappelijk onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met