Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/04/19
WARC Media Strategy Report: learnings van de meest effectieve campagnes

Ook dit jaar heeft WARC – het internationale instituut voor marketing intelligence – de learnings samengevat van de 100 meest succesvolle internationale communicatiecampagnes. Het 2019 Media Strategy Report onthult de trends in creatie en strategie van de meest effectieve campagnes in de wereld. Zo blijkt onder andere dat je met slimme fasering moeilijk bereikbare doelgroepen kunt bereiken en dat TV een flexibel instrument voor partnerships vormt.

Bestaande grondbeginselen van communicatie opnieuw uitvinden
Strategie en insights zijn volgens het WARC rapport, ondanks de voortdurende groei van online platforms, de basis voor effectieve mediacampagnes. In het rapport worden de campagnes geanalyseerd die zijn opgenomen in de shortlist van inzendingen voor de 2018 WARC Media Awards. De WARC 100-ranglijst is een benchmark voor commerciële creativiteit en advertentie-effect over meer dan 70 effectiviteits- en strategiecompetities in de wereld. Het blijkt dat de campagnes met de meeste positieve bedrijfsresultaten de belangrijkste communicatie grondbeginselen opnieuw uitvinden voor hun communicatieplanning.

Alle winnende campagnes zijn te bekijken in de WARC Media Awards 2018 videocompilatie.

De vier belangrijkste learnings
In de gratis te downloaden executive summary van het rapport worden dit jaar de volgende vier onderwerpen beschreven:

1. Met slimme fasering kun je moeilijk bereikbare doelgroepen bereiken
De winnaars in de categorie Effective Channel Integration, zoals de campagne voor het Australisch Toerisme Bureau door Droga5 met Crocodile Dundee, laten zien dat je moeilijk bereikbare doelgroepen kunt bereiken door slimme fasering en het goed afstemmen van paid, owned en earned media. De campagne wist massale media-aandacht te creëren door een opvallend creatief concept te combineren met een full funnel approach waardoor de intentie om een reis naar Australië te boeken met 83% steeg.

2. TV vormt een flexibel instrument voor succesvolle partnerships
Voor de categorie Effective Use of Partnerships and Sponsorships blijkt dat TV een flexibel kanaal is. Voor de Grand-Prix winnaar campagne: Suzuki’s An Ignis Adventure door 7stars Londen, werd een geheel eigen TV-show opgezet voor Channel 4 toen bleek dat er geen geschikt TV-programma beschikbaar was dat in staat was om de Suzuki autoverkopen te doen stijgen in een dalende markt.

3. Technologie biedt nieuwe communicatiekansen
Dankzij de nieuwe technologische mogelijkheden kunnen merken hun unieke eigenschappen communiceren waarbij de context een grote rol speelt. In de campagne van de Nationale Gezondheidsraad door Energy BBDO Prescribed to Death wordt 3D printen gebruikt om de gezichten van de slachtoffers door een overdosis opiaten op medicijnpillen te graveren. Van alle 22.000 gezichten werd vervolgens een herdenkingsmonument gemaakt dat werd geëxposeerd tijdens een kunsttenttoonstelling.

4. Data zijn essentieel voor gedragsverandering
Veel van de winnaars in de categorie Effective Use of Data lieten zien dat data gebruikt kunnen worden om gedragsverandering te stimuleren. In de Grand Prix winnaar campagne Lifebuoy: The Adaptive Data Lighthouse door Mindshare Mumbai werden specifiek de mensen bereikt die het hoogste risico op infecties hadden. Die infecties konden dan worden voorkomen met de introductie van goede handhygiëne op het platteland van India.

Deze tekst is een vertaling van het artikel over het rapport 2019 Media Strategy Report Insights from the WARC Media Awards op warc.com. Het volledige rapport is niet gratis verkrijgbaar, het is voor WARC-leden gratis beschikbaar.

Vorig jaar heeft Screenforce de vier belangrijkste lessen van de 2017 WARC 100 cases samengevat:

1. Effectieve campagnes maken vaak gebruik van PR
2. Succesvolle campagnes zijn video gedreven (TV en online)
3. Het gebruik van partnerships stijgt
4. Merken zoeken lange termijn platforms

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

15/01/19

Korte TV-commercials zijn de nieuwste trend dit jaar

Kennis Nieuws Onderzoek

TV-adverteerders maken steeds meer gebruik van short-form ads, oftewel korte TV-commercials, omdat deze net zo effectief kunnen zijn als de traditionele 30 seconden spot. Marketeers

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

18/09/18

Eye tracking onderzoek Karen Nelson-Field geeft inzicht in langetermijneffect reclame

Inspiratie Kennis Nieuws Onderzoek

De Australische marketingprofessor Karen Nelson-Field heeft een tweede eye-tracking onderzoek gepubliceerd naar de effecten van videoreclame rond TV content (TV en online), Facebook en YouTube.

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

28/08/17

Video essentieel voor effectiviteit campagnes

Inspiratie Kennis Nieuws Onderzoek

Volgens een analyse door WARC – waarin de 122 inzendingen voor de categorie Creative Effectiveness Lions bij de Cannes Lions 2017 zijn onderzocht – is

Topics: Case studies, Reclame-effect, TV-reclame

02/08/22

The Global TV Group: vier onderzoeken die internationale aandacht verdienen

Nieuws Onderzoek

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de meest recente TV-onderzoeken. De compilatie focust op vier onderzoeken die

Topics: Reclame-effect, ROI

01/08/22

2022 update WARC whitepaper ‘The Anatomy of Effectiveness’

Nieuws

In 2019 heeft WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, de eerste whitepaper met als titel ‘The Anatomy of Effectiveness’ gepubliceerd. Daarin wordt de vraag

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

19/07/22

Aandacht elasticiteit: De kip of ei vraag van de aandachteconomie

Nieuws Onderzoek

In haar blog voor The Media Leader legt Karen Nelson-Field uit dat de vraag wat het belangrijkste is voor de effectiviteit van een campagne, media

Topics: Reclame-effect, ROI

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en