Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

06/01/20
WARC’s Marketer’s Toolkit: welke factoren bepalen het marketingbeleid in 2020?

WARC heeft voor de negende keer de Marketer’s Toolkit gepubliceerd. Marketeers zijn hun plannen voor het komende jaar aan het finaliseren en dit rapport vormt een volledig overzicht van hetgeen we het komende jaar kunnen verwachten. Nieuw dit jaar is de focus op de vijf gebieden die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste ‘drivers’ van marketing: 1) Samenleving, 2) Technologie, 3) Economie, 4) Industrie en 5) Overheidsbeleid. Door deze vijf gebieden afzonderlijk te onderzoeken levert het rapport een analyse van de belangrijkste drivers voor het marketingbeleid voor 2020.

Het rapport is samengesteld uit drie bronnen:
• Een online onderzoek onder 800 marketingprofessionals werkzaam over de hele wereld aan klant- of bureauzijde.
• Interviews met 10 CMO’s werkzaam in verschillende landen.
• Een eigen analyse op eerder gepubliceerde WARC onderzoeken zoals best practices en parktijkcases.

In het rapport worden de belangrijkste conclusies per gebied aangevuld met case studies (Carlsberg, easyJet, Adidas, KFC en Mastercard), met commentaar door experts per onderwerp en met een beschrijving van de belangrijkste valkuilen per onderwerp.

Key Learnings
1) Samenleving

  • ‘Brand purpose’ is zich aan het ontwikkelen tot ‘Brand activisme’.
  • Merken moeten zich uitspreken over sociale issues.
  • De twee belangrijkste issues zijn privacy en duurzaamheid.
  • Dat laatste issue wordt versterkt door het ‘Greta effect’.


2) Technologie

  • Merken zijn huiverig om (opnieuw) te investeren in nieuwe technologieën.
  • AI en betalingssystemen vormen de hoofdprioriteit.
  • Voice is, ondanks de hype, geen aandachtspunt voor velen.
  • Blockchain en AR/VR zijn een niche.
  • 5G kan aanjager vormen voor andere technieken.
  • In Adtech worden de beperkingen van targeted buying zichtbaar, nieuwe focus op contextueel in relatie met connected TV creëert nieuwe mogelijkheden.

3) Economie

  • Merken zijn op zoek naar een betere balans tussen branding en activatie als gevolg van een eerder focus op activatie (‘short-termism’).
  • De groei van online video zal voortduren.
  • Instagram en YouTube blijven groeien.
  • Veel adverteerders zullen voor het eerst TikTok inzetten.
  • Search wordt een focuspunt, Amazon en Google profiteren daarvan.
  • Wereldwijd zullen de reclamebestedingen met gemiddeld 6% gaan stijgen, in Europa is dat percentage wat lager (Duitsland 1,3% en UK 3,3%).

4) Industrie

  • Customer Experience (CX) blijft het modewoord en de prioriteit qua aandacht en budgetten.
  • Ad-tech wordt steeds vaker in huis uitgevoerd omdat merken de controle over hun eigen data willen houden.
  • Het in huis halen van creatieve expertise blijft een trend maar een minderheid van merken doet juist het omgekeerde en besteedt juist meer uit.
  • Adverteerders vertrouwen steeds meer op ‘walled gardens’ die inkoop, prijstechnologie en e-commerce fulfilment combineren.
  • De groei van Amazon als reclame-platform lijkt door te zetten.
  • De poging van Facebook om een eigen betaalmiddel op te zetten lijkt een poging om het succes van de Chinese WeChat te kopiëren.

5) Overheidsbeleid

  • Data privacy is zowel een trend qua regulering als een groeiend aandachtspunt voor consumenten.
  • In steeds meer landen wordt de privacy wetgeving uitgebreid.
  • De introductie in januari 2020 van de California Consumer Privacy ACT (CCPA) vormt de laatste toevoeging die adverteerders en media dwingt om hun dataverwerkingstechnieken kritisch tegen het licht te houden.
  • Het biedt merken en media de mogelijkheid om zich te profileren op ‘privacy first’.

Dit artikel is een samenvatting door Screenforce van het Marketer’s Toolkit 2020 rapport van WARC. Op de site van WARC is een pdf van het rapport te downloaden.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/11/19

WARC Media Allocation Benchmarks: 1.130 campagnes onderzocht op verdeling mediabudget

Kennis Nieuws

Het internationale instituut voor marketing intelligence, WARC, heeft cases van prijswinnende succesvolle campagnes tussen 2009 en 2018 geanalyseerd met gegevens over de budgetten en de

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

17/06/19

WARC publiceert vijf cruciale handvatten voor effectieve marketing

Nieuws

Om de start van het Cannes Lions International Festival of Creativity aan te grijpen heeft WARC op 17 juni haar nieuwste en misschien wel meest

01/04/19

WARC Media Strategy Report: learnings van de meest effectieve campagnes

Nieuws

Ook dit jaar heeft WARC – het internationale instituut voor marketing intelligence – de learnings samengevat van de 100 meest succesvolle internationale communicatiecampagnes. Het 2019

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en