Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

06/01/20
WARC’s Marketer’s Toolkit: welke factoren bepalen het marketingbeleid in 2020?

WARC heeft voor de negende keer de Marketer’s Toolkit gepubliceerd. Marketeers zijn hun plannen voor het komende jaar aan het finaliseren en dit rapport vormt een volledig overzicht van hetgeen we het komende jaar kunnen verwachten. Nieuw dit jaar is de focus op de vijf gebieden die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste ‘drivers’ van marketing: 1) Samenleving, 2) Technologie, 3) Economie, 4) Industrie en 5) Overheidsbeleid. Door deze vijf gebieden afzonderlijk te onderzoeken levert het rapport een analyse van de belangrijkste drivers voor het marketingbeleid voor 2020.

Het rapport is samengesteld uit drie bronnen:
• Een online onderzoek onder 800 marketingprofessionals werkzaam over de hele wereld aan klant- of bureauzijde.
• Interviews met 10 CMO’s werkzaam in verschillende landen.
• Een eigen analyse op eerder gepubliceerde WARC onderzoeken zoals best practices en parktijkcases.

In het rapport worden de belangrijkste conclusies per gebied aangevuld met case studies (Carlsberg, easyJet, Adidas, KFC en Mastercard), met commentaar door experts per onderwerp en met een beschrijving van de belangrijkste valkuilen per onderwerp.

Key Learnings
1) Samenleving

  • ‘Brand purpose’ is zich aan het ontwikkelen tot ‘Brand activisme’.
  • Merken moeten zich uitspreken over sociale issues.
  • De twee belangrijkste issues zijn privacy en duurzaamheid.
  • Dat laatste issue wordt versterkt door het ‘Greta effect’.


2) Technologie

  • Merken zijn huiverig om (opnieuw) te investeren in nieuwe technologieën.
  • AI en betalingssystemen vormen de hoofdprioriteit.
  • Voice is, ondanks de hype, geen aandachtspunt voor velen.
  • Blockchain en AR/VR zijn een niche.
  • 5G kan aanjager vormen voor andere technieken.
  • In Adtech worden de beperkingen van targeted buying zichtbaar, nieuwe focus op contextueel in relatie met connected TV creëert nieuwe mogelijkheden.

3) Economie

  • Merken zijn op zoek naar een betere balans tussen branding en activatie als gevolg van een eerder focus op activatie (‘short-termism’).
  • De groei van online video zal voortduren.
  • Instagram en YouTube blijven groeien.
  • Veel adverteerders zullen voor het eerst TikTok inzetten.
  • Search wordt een focuspunt, Amazon en Google profiteren daarvan.
  • Wereldwijd zullen de reclamebestedingen met gemiddeld 6% gaan stijgen, in Europa is dat percentage wat lager (Duitsland 1,3% en UK 3,3%).

4) Industrie

  • Customer Experience (CX) blijft het modewoord en de prioriteit qua aandacht en budgetten.
  • Ad-tech wordt steeds vaker in huis uitgevoerd omdat merken de controle over hun eigen data willen houden.
  • Het in huis halen van creatieve expertise blijft een trend maar een minderheid van merken doet juist het omgekeerde en besteedt juist meer uit.
  • Adverteerders vertrouwen steeds meer op ‘walled gardens’ die inkoop, prijstechnologie en e-commerce fulfilment combineren.
  • De groei van Amazon als reclame-platform lijkt door te zetten.
  • De poging van Facebook om een eigen betaalmiddel op te zetten lijkt een poging om het succes van de Chinese WeChat te kopiëren.

5) Overheidsbeleid

  • Data privacy is zowel een trend qua regulering als een groeiend aandachtspunt voor consumenten.
  • In steeds meer landen wordt de privacy wetgeving uitgebreid.
  • De introductie in januari 2020 van de California Consumer Privacy ACT (CCPA) vormt de laatste toevoeging die adverteerders en media dwingt om hun dataverwerkingstechnieken kritisch tegen het licht te houden.
  • Het biedt merken en media de mogelijkheid om zich te profileren op ‘privacy first’.

Dit artikel is een samenvatting door Screenforce van het Marketer’s Toolkit 2020 rapport van WARC. Op de site van WARC is een pdf van het rapport te downloaden.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/11/19

WARC Media Allocation Benchmarks: 1.130 campagnes onderzocht op verdeling mediabudget

Nieuws Kennis

Het internationale instituut voor marketing intelligence, WARC, heeft cases van prijswinnende succesvolle campagnes tussen 2009 en 2018 geanalyseerd met gegevens over de budgetten en de

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

17/06/19

WARC publiceert vijf cruciale handvatten voor effectieve marketing

Nieuws

Om de start van het Cannes Lions International Festival of Creativity aan te grijpen heeft WARC op 17 juni haar nieuwste en misschien wel meest

01/04/19

WARC Media Strategy Report: learnings van de meest effectieve campagnes

Nieuws

Ook dit jaar heeft WARC – het internationale instituut voor marketing intelligence – de learnings samengevat van de 100 meest succesvolle internationale communicatiecampagnes. Het 2019

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

10 december

The Future of TV Advertising Global 2024

Recente onderzoeken van Kantar laten zien dat het aantal nieuwe Britse abonnees op VOD-diensten het laagste

10 december

Webinar: VIDEO OBSERVER 2024

Video Observer 2024 VIA nodigt je graag uit op de presentatie van de nieuwe editie van

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Client Lead

Media Reverse is per direct op zoek naar Client Lead. In deze rol ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met