Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/09/22
Wat kunnen merken doen in tijden van inflatie?

Ad Alliance heeft afgelopen augustus onderzoeksbureau Dynata onderzoek laten uitvoeren naar de invloed van de inflatie op merken. In hoeverre heeft de inflatie ook invloed op de keuze voor een merk? Blijven consumenten loyaal aan merken of zoeken zij naar alternatieven? Gaan consumenten op een andere manier op zoek naar informatie en welke invloed heeft reclame hierop?

Consumentenvertrouwen historisch laag
Het consumentenvertrouwen is in augustus 2022 gedaald naar het laagste niveau ooit. Met een score van -54 lag het vertrouwen in augustus ruim onder het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar (-9). Het gedaalde vertrouwen uit zich vooral in het feit dat mensen het een steeds minder goed moment vinden om grote aankopen te doen. Consumenten zijn negatiever over zowel hun financiële situatie in de afgelopen 12 maanden als in de komende 12 maanden. 31% van de Nederlandse consumenten denkt dat de prijzen in het komende jaar sterker gaan stijgen.

Niet massaal bezuinigen
Toch lijken consumenten nog niet massaal te bezuinigen. Maar consumenten ervaren wel de impact van inflatie. Men ervaart de meeste impact op boodschappen, vaste lasten (gas, water en licht) en brandstof. Consumenten passen hun koopgedrag al aan op de inflatie. Men koopt vaker in de aanbieding of kiest voor de goedkopere variant van een product. Ook geeft 58% aan dat ze minder producten kopen.

Hoe kan je hier als merk op inspelen?
Dynata heeft voor Ad Alliance de belangrijkste aanbevelingen voor adverteerders op een rijtje gezet:
• Marketingboodschap (nog) belangrijker
• De impact van reclame is toegenomen
• Consumenten letten meer op aanbiedingen
• Verdeeldheid over begrip prijsstijgingen
• 80% vindt dat merken uitleg moeten geven als prijzen worden verhoogd
• Inflatie leidt ook tot meer interesse in verduurzaming

Dynata komt met vier aanbevelingen voor adverteerders:

  1. Maak gebruik van verminderde merkvastheid
    Consumenten zijn minder merkvast door de inflatie. Naast uitdagingen biedt dit ook een kans om nieuwe doelgroepen aan je merk te binden. Consumenten zijn ook meer prijsgevoelig, dus een aanbieding kan een goede manier zijn om consumenten te overtuigen om een nieuw merk/product/dienst te proberen.
  2. Voorzie in toegenomen informatiebehoefte
    De meeste consumenten besteden nu meer tijd aan de overweging- en oriëntatiefase. Men denkt meer en kritischer na over aankopen en heeft daarom ook meer behoefte aan informatie over merken/producten. Merken kunnen daarin voorzien via reclame, vooral omdat consumenten juist in deze tijd meer aandacht hebben voor reclame.
  3. Wees transparant over prijsverhogingen
    Bij een deel van de Nederlandse consumenten heerst wantrouwen en onbegrip over de redenen voor prijsverhogingen. Geef als merk een eerlijke uitleg over het waarom van de verhoging.
  4. Speel in op toegenomen interesse in verduurzaming
    Investeren in duurzame producten of verduurzaming kan consumenten op de lange termijn vaak geld besparen. Door de gestegen prijzen is de interesse in verduurzaming dan ook toegenomen. Merken kunnen hierop inspelen door meer duurzame alternatieven van bestaande producten aan te bieden.

 

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van de rapportage van het onderzoek. Je kan de pdf van het rapport hier downloaden.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

27/05/20

Webinar Peter Field over adverteren tijdens de coronacrisis: een terugblik

Covid 19 Nieuws

Op dinsdag 26 mei vond de webinar met marketinggoeroe en ROI deskundige Peter Field plaats, georganiseerd door egta, The Global TV Group en Screenforce. Onderwerp

11/05/20

Lessen van Peter Field: adverteren tijdens eerdere recessies vertaald naar coronacrisis

Covid 19 Nieuws Onderzoek

Egta, de Europese TV- en radiomarketingorganisatie, heeft marketingdeskundige Peter Field gevraagd om een webinar te geven over adverteren tijdens een recessie, op basis van data

31/03/20

Consumenten willen dat adverteerders blijven adverteren

Covid 19 Nieuws Onderzoek

Kantar vroeg meer dan 25.000 mensen in meer dan 30 markten over de hele wereld, waaronder Nederland, of ze wilden aangeven hoe het coronavirus hun

Topics: Reclame-effect, ROI

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

09/09/22

Aandacht voor reclame belangrijk of niet? Sharp en Ritson zijn het weer niet met elkaar eens.

Onderzoek

Tijdens een lezing op de Mi3-LinkedIn B2B Next bijeenkomst in Sydney vertelde professor Byron Sharp dat het volgens hem zinloos is om als adverteerder te

Topics: Reclame-effect

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en