Ad Alliance heeft afgelopen augustus onderzoeksbureau Dynata onderzoek laten uitvoeren naar de invloed van de inflatie op merken. In hoeverre heeft de inflatie ook invloed op de keuze voor een merk? Blijven consumenten loyaal aan merken of zoeken zij naar alternatieven? Gaan consumenten op een andere manier op zoek naar informatie en welke invloed heeft reclame hierop?
Consumentenvertrouwen historisch laag
Het consumentenvertrouwen is in augustus 2022 gedaald naar het laagste niveau ooit. Met een score van -54 lag het vertrouwen in augustus ruim onder het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar (-9). Het gedaalde vertrouwen uit zich vooral in het feit dat mensen het een steeds minder goed moment vinden om grote aankopen te doen. Consumenten zijn negatiever over zowel hun financiële situatie in de afgelopen 12 maanden als in de komende 12 maanden. 31% van de Nederlandse consumenten denkt dat de prijzen in het komende jaar sterker gaan stijgen.
Niet massaal bezuinigen
Toch lijken consumenten nog niet massaal te bezuinigen. Maar consumenten ervaren wel de impact van inflatie. Men ervaart de meeste impact op boodschappen, vaste lasten (gas, water en licht) en brandstof. Consumenten passen hun koopgedrag al aan op de inflatie. Men koopt vaker in de aanbieding of kiest voor de goedkopere variant van een product. Ook geeft 58% aan dat ze minder producten kopen.
Hoe kan je hier als merk op inspelen?
Dynata heeft voor Ad Alliance de belangrijkste aanbevelingen voor adverteerders op een rijtje gezet:
• Marketingboodschap (nog) belangrijker
• De impact van reclame is toegenomen
• Consumenten letten meer op aanbiedingen
• Verdeeldheid over begrip prijsstijgingen
• 80% vindt dat merken uitleg moeten geven als prijzen worden verhoogd
• Inflatie leidt ook tot meer interesse in verduurzaming
Dynata komt met vier aanbevelingen voor adverteerders:
- Maak gebruik van verminderde merkvastheid
Consumenten zijn minder merkvast door de inflatie. Naast uitdagingen biedt dit ook een kans om nieuwe doelgroepen aan je merk te binden. Consumenten zijn ook meer prijsgevoelig, dus een aanbieding kan een goede manier zijn om consumenten te overtuigen om een nieuw merk/product/dienst te proberen. - Voorzie in toegenomen informatiebehoefte
De meeste consumenten besteden nu meer tijd aan de overweging- en oriëntatiefase. Men denkt meer en kritischer na over aankopen en heeft daarom ook meer behoefte aan informatie over merken/producten. Merken kunnen daarin voorzien via reclame, vooral omdat consumenten juist in deze tijd meer aandacht hebben voor reclame. - Wees transparant over prijsverhogingen
Bij een deel van de Nederlandse consumenten heerst wantrouwen en onbegrip over de redenen voor prijsverhogingen. Geef als merk een eerlijke uitleg over het waarom van de verhoging. - Speel in op toegenomen interesse in verduurzaming
Investeren in duurzame producten of verduurzaming kan consumenten op de lange termijn vaak geld besparen. Door de gestegen prijzen is de interesse in verduurzaming dan ook toegenomen. Merken kunnen hierop inspelen door meer duurzame alternatieven van bestaande producten aan te bieden.
Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van de rapportage van het onderzoek. Je kan de pdf van het rapport hier downloaden.