Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

19/03/21
Welke advertenties vertrouwen mensen het meest?

Thomas Romers van Marketingfacts heeft een artikel geschreven over de verandering in het vertrouwen van consumenten in de reclames in media in 17 landen, op basis van YouGov’s International Media Consumption Report. Slechts 18 procent van de Britten vindt website-advertenties betrouwbaar en traditionele media vallen op. Advertenties op TV ziet men als het betrouwbaarst, daarna die op de radio en in print. Screenforce neemt het artikel hier over en vult aan dat Nederland weliswaar ontbreekt in de lijst van 17 onderzochte landen maar dat uit de resultaten van het GfK onderzoek Trends in Digitale Media 2020 blijkt dat ook in Nederland het vertrouwen in social media heel laag is.

Achterop je favoriete tijdschrift, tussen je favoriete TV-programma, langs de snelweg en voor de start van je filmavondje in de bioscoop. Overal kom je advertenties tegen. Maar waar kun je als bedrijf nu het beste je advertentie plaatsen en wanneer vindt de consument die het betrouwbaarst?

We kenden al de ‘ouderwetse’ manieren van adverteren zoals de billboards, print, radio en TV. Maar door de flinke uitbreiding van het aantal social-mediakanalen, is er verandering te zien in hoe mensen zich gedragen en hoe ze betrokken zijn bij de verschillende media.

Na een interessant artikel gelezen te hebben over een nieuwe 17-landenstudie naar deze veranderingen (YouGov’s International Media Consumption Report), wordt opnieuw duidelijk hoe belangrijk het is om verschillende soorten advertenties en de inhoud daarvan te identificeren om zo te ontdekken welke mensen geloofwaardig en betrouwbaar vinden. Ik neem je graag even mee langs de meest belangrijkste uitkomsten.

Betrouwbaarheid van socials in rijke en armere landen
In dit onderzoek werd aan mensen in 17 landen en regio’s gevraagd hoe betrouwbaar zij de advertenties op de tien populaire mediakanalen vinden. Wat opvalt? Mensen in Europese landen en in de VS hebben aanzienlijk minder vertrouwen in advertenties op nieuwere mediakanalen dan die in ontwikkelingslanden als India, Mexico en de Verenigde Arabische Emiraten.

Traditionele media vallen op
Met name het vertrouwen van de Britten en de Amerikanen is onderzocht. Persoonlijk valt mij daarbij op dat vooral advertenties op de TV heel erg worden vertrouwd. In het VK is dat percentage 53 procent en in de VS 46 procent.

Advertenties op TV ziet men als het betrouwbaarst, daarna die op de radio en in print. Maar de overige soorten traditionele media zoals radio en print volgen de TV in beide landen op de voet. In Engeland is het 53 procent voor de radio en 42 procent voor print. In de VS is respectievelijk 45 procent en 46 procent.

Britten sceptisch over nieuwe reclamevormen
Een bijzondere uitkomst van het onderzoek is wel dat Britten nieuwere reclamevormen veel minder vertrouwen dan de reeds ingeburgerde alternatieven. Slechts 18 procent van de Britten vindt website-advertenties betrouwbaar. Voor advertenties op social media is dat nog minder: 10 procent.

Wat hebben Nederlandse marketeers aan deze inzichten? Nou, dit Britse beeld is eigenlijk te vergelijken met de rest van de wereld. Wereldwijd worden advertenties op social media als de minst geloofwaardige vorm van adverteren gezien. Maar 25 procent van de wereldwijde respondenten geeft aan dit soort advertenties te vertrouwen. Negen van de 17 onderzoekslanden zitten zelfs onder dit wereldwijde gemiddelde. Dit zegt toch wel wat over hoe belangrijk het adverteren via de traditionele kanalen nog is.

Hoe is dat met de Amerikanen?
In grote lijnen is dit beeld te vergelijken met dat van de Amerikanen. Ware het niet dat de meest vertrouwde kanalen in de VS (TV, print en radio) allemaal maar door minder dan de helft van de bevolking worden vertrouwd. En ook hebben ze veel meer vertrouwen in advertenties op websites en social media dan de Britten dat hebben.


Welke conclusies kunnen we hieruit trekken?

De grootste conclusie uit dit onderzoek is dus dat de traditionele media over het algemeen nog steeds het meest vertrouwd worden. Adverteren via deze kanalen is dus nog steeds de beste manier om je doelgroep te overtuigen. Toch is het wel lager dan het in bijvoorbeeld 2015 was. Toen werd door onderzoeksbureau Nielsen al een vergelijkbaar onderzoek gedaan. Toen bleek wereldwijd zelfs nog 63 procent vertrouwen had in advertenties op TV en 60 procent in kranten. Maar toch loont het dus nog steeds!

Dit artikel is door Screenforce overgenomen van marketingfacts.nl

Vertrouwen in Nederland
Ook in Nederland is het vertrouwen in social media heel laag. Volgens GfK Trends in Digitale Media 2020 geeft 70% van de Nederlanders social media een onvoldoende qua veiligheid van data/persoonsgegevens. Het meeste vertrouwen hebben Nederlanders in TV- en radiobedrijven. Alle TIDM 2020 resultaten vind je hier.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

08/02/21

E-commerce | Deel 2: vertrouwen e-commerce bedrijven hoger dankzij reclame

Nieuws Onderzoek

Screenforce publiceert een reeks van in totaal drie artikelen over e-commerce. Het eerste artikel is 19 januari gepubliceerd en beschrijft de groei van de bruto

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

04/02/21

Smartphone intensiever gebruikt, onder meer voor online bestellen

Nieuws Onderzoek

GfK heeft deze week de nieuwste resultaten van het Trends in Digitale Media onderzoek (TIDM) 2020 gepubliceerd. Screenforce presenteert een samenvatting van de video highlights

20/10/20

Beeld van wat TV is veranderd, vertrouwen in TV-reclames groter dan andere platforms

Nieuws Onderzoek

Volgens nieuw onderzoek in opdracht van WPP dochter Finecast is het beeld dat kijkers van TV hebben de afgelopen vijf jaar veranderd door de technologische

Topics: Jongeren en media, Reclame-effect, TV-reclame

03/02/20

Ster onderzoek biedt inzicht in hoe het brein werkt bij reclame

Nieuws Onderzoek

Ondanks dat we tegenwoordig weinig aandacht hebben voor reclame, komen de boodschappen wel bij ons binnen. Ons brein verwerkt informatie namelijk vaak onbewust. Wetenschappelijk onderzoek

Topics: Reclame-effect

26/08/15

TV-reclamemarkt uit op € 456 mio

Onderzoek

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2015 uitgekomen op € 456 miljoen, een daling van 4,2%. Dat blijkt uit het

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

18/09/18

Eye tracking onderzoek Karen Nelson-Field geeft inzicht in langetermijneffect reclame

Nieuws Onderzoek Inspiratie Kennis

De Australische marketingprofessor Karen Nelson-Field heeft een tweede eye-tracking onderzoek gepubliceerd naar de effecten van videoreclame rond TV content (TV en online), Facebook en YouTube.

Topics: ROI, TV-reclame, Reclame-effect

23 april

Duurzaamheidsreclame: no washing, no hushing

Datum, tijd en locatie 23 april 15:00 – 17:00 B. Amsterdam Johan Huizingalaan 763a 1066 VH

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

5 juni

E-Commerce Live!

What’s next in e-commerce? Laat je verrassen op Emerce E-commerce Live! De trends en uitdagingen van

Media Strateeg

ZIGT is per direct op zoek naar Media Strateeg-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met