Global TV Group analyseert media-uitgaven e-commerce
E-commerce bedrijven investeren steeds meer in TV-reclame. Dat blijkt uit wereldwijde cijfers die zijn verzameld en gepubliceerd door The Global TV Group. Onder die investeerders zijn merken als Amazon, Zalando, Netflix, Expedia en Airbnb. Door middel van het bereik en de invloed van TV verbeteren zij hun eigen imago, reputatie en sales. In sommige landen zijn online bedrijven inmiddels zelfs de grootste TV-adverteerders.
De cijfers van The Global TV Group – bestaande uit broadcasters en brancheorganisaties uit Europa, de VS, Canada, Australië en Latijns-Amerika – laten zien dat er een sterk verband bestaat tussen TV en online. TV-reclames blijken kijkers steeds meer te triggeren om ter plekke op hun device de online interactie met de adverteerder aan te gaan.
Wereldwijde trend
De positieve trend lijkt ook in 2018 door te zetten, en niet alleen in Nederland. TV wordt overal ter wereld door steeds meer online merken gezien als een effectief hulpmiddel in de versterking van hun imago en de stimulering van het webverkeer en de omzetgroei. Recente voorbeelden zijn TV-campagnes van bedrijven als Snapchat (A new kind of camera), Amazon (Bedtime Blitz), Trivago (In the Mountains) en Airbnb (Expletive-filled Interest).
Nederlandse e-commerce bedrijven investeren fors in TV-reclame.
In Nederland gaf de e-commerce sector in 2017 26% meer uit aan TV-reclame dan in 2015. In 2017 investeerden in totaal 200 adverteerders uit deze sector €300 miljoen bruto in het medium. De grootste investeerder was de Duitse boekingensite Trivago, met een bruto investering van €25 miljoen.
“Nederlandse e-commerce bedrijven hebben met een bruto waarde van bijna €300 miljoen fors geïnvesteerd in TV. In slechts een paar jaar tijd zijn ze uitgegroeid tot de vierde grootste categorie adverteerders”, aldus Michel van der Voort, Managing Director van Screenforce Nederland. “In een snelgroeiende online shopping markt is TV essentieel voor online webwinkels om hun (nieuwe) merken te bouwen en om verkeer naar hun websites te genereren en de conversie te verhogen. De uitgebreide set met TV-data gecombineerd met real-time verkeersgegevens bouwt een geheel nieuw bedrijf op van het kopen en optimaliseren van TV”.
Zwitserland
De bruto reclame-uitgaven aan TV van de grootste 10 adverteerders in de e-commercesector verdubbelde nagenoeg tussen 2015 en 2017. Het bruto resultaat: bijna € 85 miljoen aan investering.
België
De online sector gaf in 2016 62% van het mediabudget uit aan TV. De op een na grootste investeerder Rocket Internet Group – eigenaar van onder meer HelloFresh en Home24 – spendeerde in totaal €6.072.463 aan TV-reclames.
Australië
‘s Werelds grootste technologiebedrijven wisten de Australische TV-reclamemarkt goed te vinden. Ze hebben in 2017 aanzienlijk meer uitgegeven aan TV-reclame dan het voorgaande jaar. Volgens Nielsen Adex gaf Google zes keer zoveel uit aan TV-reclames: in totaal A$11.3 miljoen. Apple gaf A$20 miljoen uit, een toename van 17,4%. Amazon zette de Australische lancering luister bij met een investering van A$2 miljoen. Uber – ook een nieuwkomer – investeerde A$3.4 miljoen.
Brazilië
De reclame bestedingen van online bedrijven groeide tussen 2015 en 2017 met 17%. Als de e-commerce spelers die ook fysieke winkels hebben worden meegeteld, is de toename zelfs bijna 20%.
Duitsland
De investeringen van Airbnb in TV-reclame groeide in Duitsland tussen 2015 en 2017 met 44%. Expedia en Amazon gaven zelfs 65% meer uit.
Italië
Online bedrijven gaven in 2017 in totaal bijna €96 miljoen uit aan TV. Een toename van 10,7% ten opzichte van 2015.
Spanje
De reclame besteding van Amazon bedroeg in 2015 €106.990. In 2017 was dat bedrag meer dan verhonderdvoudigd: €11.006.360. Google investeerde in 2017 meer dan €603 duizend, 15 keer zoveel dan in 2015 (€40.250).
Zweden
De reclame-uitgaven van FurnitureBox groeiden van bijna €1.3 miljoen in 2015 tot bijna €7 miljoen in 2017 – ongeveer vijf keer zoveel.
Groot Brittannië
Online bedrijven als Amazon, Trivago, Google en Purple Bricks gaven in 2017 in totaal £682 miljoen uit aan TV-reclames. Door de onzekere economische situatie schroefden bedrijven in andere sectoren hun investeringen terug, de TV-bestedingen van online bedrijven bleven stabiel.
Amerika
In 2017 gaven online merken als Amazon, Expedia, Wayfair en eBay bij elkaar meer dan $5.9 miljard dollar uit aan TV. Een toename van 10% ten opzichte van 2016. Mede verantwoordelijk voor dit bedrag waren disruptive partijen als Gwynnie Bee, Peloton en Leesa. Zij hebben TV pas recentelijk ‘ontdekt’, maar investeren inmiddels elk jaar $1.3 miljard dollar.
Colombia
Online bedrijven met fysieke winkels gaven in 2017 meer dan $10 miljoen uit aan TV-reclame. Een toename van 20% ten opzichte van 2015.
Tsjechië
De online sector verdubbelde tussen 2015 en 2017 de investeringen in TV-reclame. Het totale budget bedroeg in 2017 €47.4 miljoen.
Canada
De online sector is een van de snelste groeiers als het gaat om TV-reclames. Online bedrijven hebben hun investeringen in TV-reclame de afgelopen vijf jaar zien verdubbelen. Met meer dan $105 miljoen is 2017 het voorlopige hoogtepunt.
Onderzoeken
Wereldwijd onderzoek heeft bewezen dat TV-reclame van grote invloed is op online activiteit:
- Aan de hand van comScore-data in de VS kwam het Video Advertising Bureau erachter dat online bedrijven een onmiddellijke en significante toename in webverkeer zien op het moment dat ze een TV-campagnes lanceren. Uit analyse van data van 14 online bedrijven bleek dat de toename varieerde van 11% tot 1.075%.
- Uit een onderzoek van het Franse SNPTV bleek dat traffic op websites van pure players tijdens een TV-reclamecampagne met 66% toeneemt.
- VAB onderzocht recent ook hoe TV de resultaten van disruptieve merken beïnvloedt. Het bleek dat bedrijven die meer investeerden in TV-reclame veel vaker online werden gezocht dan daarvoor; een gemiddelde toename in zoekvolume van 188%. Interviews over de succesverhalen van Wayfair en Gwynnie kunt u vinden op de website van VAB.
TV-reclames hebben een enorm direct effect
“TV maakt het virtuele echt. TV-reclames hebben een enorm direct effect. Ze helpen ook bij de creatie van winstgevende, vertrouwde merken voor de lange termijn”, aldus Katty Roberfroid – Director General egta. “Online merken hebben nauwelijks tot geen fysieke aanwezigheid. TV is in staat om een emotionele connectie te creëren tussen merken en een enorm wereldwijd publiek. Die eigenschap is cruciaal voor de verder zo weinig tastbare online sector.”