Lokale TV-marketingorganisaties als SPOT haken hierop in. Thema van dit jaar is Millennials. Speciaal voor deze dag is een video van 30 seconden gemaakt, waarin de rol van TV in de levens van jongeren in de schijnwerper wordt gezet. Deze clip is te zien op TV-zenders in Europa, Azië, Canada, VS en Australië. Om hun liefde voor televisie te vieren, worden kijkers aangemoedigd om #WeloveTV en #WorldTVDay te gebruiken op 21 november. SPOT besteedt zaterdag via haar communicatiekanelen ook aandacht aan de schoonheid van het medium TV. De bij SPOT aangesloten TV-zenders zenden deze dag ook de clip uit.
Volgens EGTA-president Jan Isenbart draait TV tegenwoordig om keuze en alomtegenwoordigheid. “Laten we niet vergeten dat het de gevestigde lineaire TV-kanalen waren die de weg baanden voor uitgesteld TV-kijken of uitzendingen on demand. Jonge kijkers hebben nieuwe mogelijkheden tot het kijken van hoogwaardige video-content. Zij kiezen wanneer, waar en op welk device zij TV willen kijken. Deze doelgroep omarmd deze nieuwe manier van TV-kijken enthousiaster dan welke andere doelgroep dan ook, zonder de centrale rol van het grote scherm in de woonkamer achter te laten. Sterker nog: de ruime meerderheid van hun totale kijkgedrag vindt plaats door TV (76% in Duitsland). Met bijna oneindig veel opties is er voor TV een tweede gouden eeuw aangebroken voor producenten, adverteerders en kijkers.”
Caroline Petit, adjunct-directeur van het VN Regionaal Informatiecentrum, zegt dat de World Television Day in 1996 werd uitgeroepen tot een jaarlijks evenement om de wereldwijde impact van TV op besluitvormers te erkennen. “Wereldleiders hebben recentelijk zeventien doelstellingen voor duurzame ontwikkeling aangenomen. Ze kunnen alleen een succes worden als mensen – vooral de jeugd – ze kennen. TV heeft het vermogen om het begrip over doelstellingen en andere wereldwijde onderwerpen vergroten. De kracht van TV ligt in haar vermogen om mensen te bereiken door sterke beelden uit te zenden en complexe ontwikkelingen te illustreren.”
TV domineert medialeven Millennials
De ERU, VCT en EGTA brachten de belangrijkste cijfers in kaart over het mediaconsumptiegedrag van jonge kijkers. TV-marketingorganisaties wereldwijd verzamelden de nieuwste statistieken om te laten zien hoe de hedendaagse relatie tussen Millennials en televisie eruitziet. Hoeveel uren TV kijken Millennials? Hoe dominant is de vorm van video in hun leven is? Hoe staan jongeren tegenover TV-reclame? Deze onderzoeken zijn samengevat zet in een factsheet.