Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

09/01/17
Jaaroverzicht kijkcijfers 2016: gemiddeld 183 minuten per dag TV

De Nederlander keek in 2016 gemiddeld 183 minuten per dag TV (3 uur en 3 minuten). Dit is 3,7% lager dan in 2015. De daling is minder sterk dan vorig jaar. Er hebben twee grote sportevenementen in 2016 plaatsgevonden: het EK Voetbal en de Olympische Zomerspelen.

Een van de oorzaken voor de daling in kijktijd is het vaker bekijken van video on demand op het Tv-scherm en het vaker via andere apparaten online kijken van TV-programma’s en andere video content. Beide zitten niet in de hierboven gerapporteerde kijktijd. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzending steeg van 6,1% (2015) naar 6,9% van de totale kijktijd.

De TV-schermtijd ofwel de totale tijd die voor het TV-scherm werd doorgebracht was 192 minuten over de gehele dag in 2016. Daarin zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken), ook de tijd aan het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand via het TV-scherm. De overige kijktijd, waaronder de kijkminuten naar on demand diensten vallen, bedroeg 9 minuten in 2016.

Meest bekeken programma’s in 2016
De top-25 meest bekeken programma’s in 2016 wordt aangevoerd door Eurovisie Songfestival Finale van 14 mei 2016 met 4.286.000 kijkers. De meest bekeken sportuitzending is Voetbal EK Finalewedstrijd Portugal –Frankrijk van 10 juli 2016 met 4.236.000 kijkers.

Meest uitgesteld bekeken programma’s in 2016
Wie Is De Mol van 20 februari 2016 is het meest uitgesteld bekeken programma met 1.091.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na uitzenddag. Het programma dat het meest uitgesteld is bekeken binnen 7-27 dagen na uitzenddag is Flikken Rotterdam van 15 januari 2016 met 157.000 kijkers die uitgesteld keken in deze periode.

Marktaandelen zenders
Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep stijgt van 34,1% naar 35,1%. RTL Nederland daalt van 29,2% naar 28,6% en SBS stijgt van 18,4% naar 18,5%. NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (21,9%) als de avond (24,1%). De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 73,0% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2016 uitgekomen op 3,9%.

Download pdf met het volledige jaaroverzicht.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

02/09/24

TV-reclamemarkt komt in eerste helft 2024 uit op € 426 miljoen

Persberichten Nieuws

Stabilisatie lineaire kijktijd in zicht. De TV-reclamemarkt daalt de eerste helft van dit jaar met 3,3% en komt uit op € 426 miljoen. Op basis

Topics: TV-reclame, Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport

26/05/25

Vijf jaar TV Masters: inschrijving jubileumeditie geopend

Persberichten Nieuws Kennis

De gratis Total Video-masterclass van Screenforce start eind augustus TV Masters viert dit jaar haar lustrum met de start van een nieuwe editie van deze

Topics: Aandacht, Effectiviteit, Streaming, Kijkcijfers, Content, Mediabestedingen, Kijkgedrag, Online Video, Reclame-effect, Regelgeving TV-reclame, Targetted TV Advertising, TV-reclame

11/12/17

Kloof tussen mediaprofessionals en gewone man

Kloof tussen mediaprofessional en gewone man

Nieuws

Net zoals de bewoners van de Amsterdamse grachtengordel slecht kunnen invoelen hoe de gewone man of vrouw in de provincie over Zwarte Piet denkt, schatten

Topics: Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, TV-reclame

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met