Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/09/15
Meer TV-reclame leidt tot betere bedrijfsresultaten

De groei in omzet, winst per aandeel, en de aandelenkoers van bedrijven die meer in TV-reclame hebben geïnvesteerd is hoger dan die van bedrijven die dat niet hebben gedaan. Dat blijkt uit een analyse van het Video Advertising Bureau van de TV-reclamebestedingen en de bedrijfsresultaten van 100 grote Amerikaanse bedrijven over de periode van de afgelopen 4 jaar.

Online focus bedrijven niet gebaseerd op harde cijfers

Bij veel marketeers bestaat een blind geloof in het potentieel van internet  als ROI-reclamemedium. In een artikel in Advertising Age uit februari 2015 wordt geconstateerd dat juist de bedrijven die het meest aangeven dat ze meer willen investeren in internet reclame tegelijkertijd lagere of tegenvallende bedrijfsresultaten rapporteren. Als voorbeeld worden in Advertising Age Unilever en P&G genoemd, de twee grootste adverteerders ter wereld.

Analyse 100 grote Amerikaanse concerns

Het Video Advertising Bureau besloot daarom een grondige analyse te doen van bestaande objectieve cijfers met betrekking tot TV-reclamebestedingen en bedrijfsresultaten. Voor TV werd gebruik gemaakt van de Nielsen Ad’Views TV-reclamebestedingencijfers en voor de bedrijfsresultaten van de cijfers uit de openbare SEC-rapportages (U.S. Securities & Exchange Commission). Voor elk bedrijf werden de ontwikkeling van omzet, winst per aandeel en de aandelenkoers geanalyseerd. Aangezien er nog geen goede complete registraties zijn van internetreclame bestedingen konden deze cijfers niet verwerkt worden in de analyse. De cijfers zijn afkomstig van 100 grote Amerikaanse concerns uit negen verschillende branches (automotive, CPG, entertainment, financiën, medicijnen, horeca, retail, reizen, telecom) en werden geanalyseerd over de periode van de afgelopen 4 jaar (2011-2014). Van deze 100 geanalyseerde bedrijven hadden 60 hun TV-reclamebestedingen in 2014 verhoogd ten opzichte van 2011 en 40 hadden deze juist verlaagd. Deze ROI-analyse vormt een nieuwe aanpak naast de al bestaande ROI-analyses op basis van marketingcijfers zoals verkoop of winst per product.

Betere bedrijfsresultaten dankzij groeiend TV-reclamebudget

Nagenoeg alle bedrijven die meer hebben uitgegeven aan TV reclame in de afgelopen vier jaar zagen een substantiële groei van de omzet, de winst per aandeel en de aandelenkoers. Bij de bedrijven die minder hebben uitgegeven aan TV reclame is het beeld wisselend. Hun performance qua bedrijfsresultaten lag juist een stuk lager dan het gemiddelde van de 100 onderzochte concerns.

 

Hoger TV-budget leidt tot bijna vier maal zo veel omzetgroei

Gemiddeld genomen verhoogden de 60 bedrijven die meer TV-reclame hebben ingezet hun TV-budget met 40%. De 40 bedrijven die minder TV-reclame hebben ingezet verlaagden hun TV-budget gemiddeld met 15%. Qua omzet resulteert dit voor de voor de bedrijven die wel meer zijn gaan inzetten in een gemiddelde groei van 26%, maar liefst bijna vier maal zo hoog als de gemiddelde omzetgroei voor de bedrijven die minder zijn gaan besteden aan TV-reclame. Voor winst per aandeel (+/- 8 maal) en aandelenkoers (+/- 11 maal) is dit effect nog sterker.

Continuïteit loont

Wanneer binnen de groep van 60 bedrijven die meer zijn gaan besteden aan TV-reclame de groep die dat 2 jaar heeft gedaan wordt afgezet tegen de groep die dat 4 jaar heeft gedaan, dan blijkt dat continuïteit loont: De financiële bedrijfsresultaten, wat omzet en winst per aandeel betreft, zijn het sterkst voor bedrijven die de gehele periode meer zijn gaan investeren. De omzet is met 41% gestegen en de winst per aandeel met maar liefst 83%.

 

Belangrijkste resultaten

  • Er is een duidelijke correlatie tussen TV-reclame bestedingen en bedrijfsresultaten
  • De financiële resultaten zijn het sterkst voor bedrijven die continu ieder jaar hun TV-reclamebudget verhogen
  • Nagenoeg alle bedrijven die hun TV-reclamebudget verhoogden zagen een sterke groei in omzet (+26%), winst per aandeel (+38%) en aandelenkoers (+53%)
  • Bedrijven die consistent, meerdere jaren hun TV-reclamebudget verhogen realiseerden de grootse groei in omzet een aandelenresultaten
  • Bedrijven die hun TV-reclamebudget verminderden realiseerden veel lagere financiële resultaten dan het gemiddelde van de onderzochte bedrijven
  • TV-reclame vormt een primaire aanjager voor een succesvolle bedrijfsvoering

Rapportage ‘A question of Impact’

Het Video Advertising Bureau is het Amerikaanse marketingbureau voor TV-zenders en TV-exploitanten. De resultaten van de analyse zijn gepubliceerd in een white paper: ‘A question of Impact: Exploring the Correlation Between TV Spending and Business Performance’.

Overig TV ROI-onderzoek

SPOT heeft op de website eerder onderzoek gepubliceerd over de ROI van TV-reclame. Onderzoek van Seven One Media heeft aangetoond dat de lange termijn ROI van TV tweemaal zo hoog is dan de korte termijn ROI. En onderzoek van Thinkbox toont aan dat TV-reclame van de verschillende onderzochte mediumtypen de hoogste ROI realiseert.

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/03/21

Presentaties webinar TV Jaarrapport 2020

Nieuws

Op dinsdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2020 plaats. Dit jaar wel in een andere vorm, niet in De Hallen

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame

05/06/14

TV is nog steeds het belangrijkste medium voor reclame

Bart Kuipers

Inspiratie

Crossmediale communicatie is het toverwoord van nu. Maar moet je echt in alle kanalen tentakels hebben om een merk te positioneren? Reclame-nestor Bart Kuiper praat

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

30/08/21

Recordgroei TV-reclamemarkt in eerste helft 2021

Nieuws

De TV-reclamemarkt laat een krachtig herstel zien in de eerste helft van het jaar. De markt voor spot- en non-spotbestedingen is uitgekomen op € 406

Topics: Kijkcijfers, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met