Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

09/03/22
TV-reclamebestedingen naar record in 2021: de markt groeit met 20% naar € 903 miljoen

2021 is voor de TV-reclamemarkt een bijzonder jaar geworden. De bestedingen van adverteerders op TV zijn nog nooit zo hoog geweest als in het afgelopen jaar. De TV-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2021 uitgekomen op € 903 miljoen. De gezamenlijke bestedingen voor spot en non-spot op zowel het TV-platform als via het online videoplatform groeiden met maar liefst 20%. In de TV-kijkersmarkt zien we dat de kijktijd licht is afgenomen naar 200 minuten (-3%). Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Jaarrapport 2021 dat op 9 maart door Screenforce is gepresenteerd.

TV-reclamemarkt komt uit op € 903 miljoen
De totale TV-reclamemarkt met spot en non-spotreclame is uitgekomen op € 903 miljoen, een groei van 20% in vergelijking met 2020. De spotreclamemarkt is uitgekomen op € 806 miljoen in 2021. Zij groeide ten opzichte van vorig jaar met € 137 miljoen, oftewel 20,4%. De groei van de spotreclamemarkt zette zich in vanaf het tweede kwartaal, dat met maar liefst 79% groeide. Deze groei was meer dan alleen een herstel van de daling in de tweede kwartaal van 2020. Ook de tweede helft van 2021 liet een double digit groei zien.

Factoren die een rol speelde bij de toegenomen vraag naar TV-reclamezendtijd zijn de nog altijd stevige concurrentie op de retailmarkt, de doorgroei van e-commerce, het herstel van de economie en het grote aanbod van grote sport events. De toegenomen vraag naar zendtijd heeft ook een opstuwend effect op de prijs gehad. Onder meer omdat adverteerders in tijden van schaarste eerder opteren voor de duurdere inkoopvormen.

De non-spotbestedingen zijn in 2021 uitgekomen op € 98 miljoen. Deze vorm van advertising laat een groei zien van maar liefst 16,6%. Hiermee komen de non-spotbestedingen boven het niveau van vóór de coronacrisis uit.

Retail grootste TV-branche, Procter & Gamble grootste TV-adverteerder
De bruto TV-spotbestedingen zijn in 2021 volgens Nielsen met 9% gestegen ten opzichte van 2020 en is uitgekomen op een totaal van € 3.866 miljoen. Ook dit jaar is de retail branche de grootste branche in de TV-reclamemarkt. Die bestedingen zijn dit jaar gegroeid met maar liefst 22%, ruim boven het groeicijfer van de gehele markt (+9%).

Het aantal adverteerders lag in 2021 bijna op het niveau van 2019. We komen in 2021 uit op 1.063 adverteerders die met 1.515 merken op TV adverteren. Procter & Gamble is nog altijd de grootste TV-adverteerder. Ondanks een groei van 24% van haar bestedingen wordt ze wel op de hielen gezeten door Jumbo. Deze supermarktketen besteedde maar liefst 62% meer op TV.

TV-schermtijd daalt licht naar 200 minuten per dag
In 2021 hebben we dagelijks gemiddeld 3 uur en 20 minuten TV gekeken. Een daling van 3% ten opzicht van het recordjaar 2020. Met een TV-schermtijd van 200 minuten zaten we in 2021 nog altijd 5% boven het niveau 2019, het jaar vóór de coronacrisis. Van deze 200 minuten kijken we 2 uur en 8 minuten live en kijken we 27 minuten uitgesteld. We kijken dus 2 uur en 35 minuten per dag naar de programma’s en reclames van de TV-zenders. We kijken dagelijks 46 minuten naar andere content op het TV-scherm. Ook wel ‘overig schermgebruik’ genoemd. Het leeuwendeel van deze tijd gaat naar het bekijken van de Video On Demand-platforms zoals Amazon Prime, Disney+, KIJK, Netflix, NPO Start, RTL XL, Videoland en YouTube.

De daling in kijktijd, van 206 minuten in 2020 naar 200 minuten in 2021 (-3%), is veroorzaakt doordat we minder live zijn gaan kijken (-5%). Hier tegenover staat dat we meer uitgesteld zijn gaan kijken (+13%). Het overig schermgebruik is gelijk gebleven op 46 minuten per dag.

TV Jaarrapport 2021 en webinar
Download het TV Jaarrapport 2021 hier.
De webinar van woensdag 9 maart is vanaf vrijdagochtend 11 maart terug te kijken op de website van Screenforce.

Begrippenlijst
In het TV Jaarrapport is een begrippenlijst opgenomen waarin de gebruikte begrippen zijn uitgelegd.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

28/01/19

In de retailmarkt leidt hoge Share Of Voice tot groter aandeel in omzet

FMCG - kinderen - supermarkt - boodschappen

Nieuws Onderzoek Kennis

Voor een artikel in Fonk heeft onderzoeksbureau Nielsen de marktaandelen van de retailers geïnventariseerd in de omzetten van 2017 en 2018. Uit deze analyse blijkt

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect

12/04/21

VAB onderzoek: Het Halo Effect van TV onderzocht voor 190 merken

Nieuws Onderzoek

De Amerikaanse TV-marketingorganisatie VAB heeft een analyse laten uitvoeren naar de data van TV-campagnes en internetsitebezoeken van 190 Amerikaanse adverteerders. De analyse omvat een periode

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

15/04/24

Peter Field: Waarom TV nog steeds de basis vormt van effectiviteit

Nieuws Onderzoek Kennis

Marketinggoeroe Peter Field is het meest bekend vanwege zijn effectiviteitonderzoeken en vanwege zijn interessante presentaties tijdens internationale marketingcongressen. Zijn laatste keynote tijdens de Future of

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

13 november

Marketing & Effie Live! 

Ontdek de grenzeloze wereld van marketing op het MarketingLive! congres, waar elk jaar het motto ‘Bright

9 -
10 december

The Future Of TV Advertising

Al meer dan 15 jaar is The Future of TV Advertising Global hét internationale event waar

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met