Adverteerders haken ook dit jaar weer massaal in op het uit de VS overgewaaide koopjesfestijn Black Friday. Mediaregistratiebureau Adfact registreerde 23,5 miljoen euro aan non-digital reclamebestedingen die direct aan Black Friday waren gerelateerd. Dat is ruim 7,5 miljoen euro meer dan in 2018. Dat is een stijging van ruim 46 procent!
Koopjedeal.nl, een koopjes website, was ook dit jaar de grootste Black Friday adverteerder met 2 miljoen euro. Gevold door Kruidvat (1,9 miljoen) en Bol.com (1miljoen). In totaal haakte er 149 adverteerders in op het thema, vorig jaar waren dat er nog 105.
Er werd vooral ingezet op televisie, radio en dagbladen. Daar zagen ze de bestedingen flink toenemen. Vooral TV heeft verreweg het meest geprofiteerd aan Black Friday reclames. In 2018 werd nog 6,3 miljoen euro besteed. In 2019 kwam de teller op ruim 11 miljoen euro. Een stijging van 80% procent!
Besteding retailers het grootst
Retailers besteedden net als in 2018 het meeste geld aan reclames rondom Black Friday, het aandeel binnen de totale bestedingen is ook toegenomen. In 2018 waren de retailers goed voor 51 procent (8,1 miljoen euro) van de totale bestedingen aan black Friday reclames. In 2019 is dat gestegen naar 60% (13,7 miljoen euro). Opvallend is de daling van de bestedingen binnen de categorie Telecom van 26 procent bestedingsaandeel in 2018 (4,1 miljoen euro) naar 7,8 procent (1,8 miljoen euro) in 2019. De mediabestedingen aan activatie/prijs campagnes hebben nog steeds het grootste aandeel binnen de totale ‘above-the-line’-campagnes (1).
“Opvallend is dat thema’s als Black Friday, Singles day, Valentijnsdag steeds vaker worden aangegrepen voor grote activatiecampagnes Maar het volume en de snelle stijging van Black Friday is wel uitzonderlijk” zegt Lars de Vries, managing director van Adfact.
Bestedingen per jaar (bruto, non-digital media)
2019 23,5 miljoen euro
2018 15,9 miljoen euro
2017 9,7 miljoen euro
(1) Bruto mediabestedingen van non-digital media tussen 2019 (22-11 tm 02-12)