Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

12/12/19
Adverteerders besteden weer fors meer aan Black Friday reclames

Adverteerders haken ook dit jaar weer massaal in op het uit de VS overgewaaide koopjesfestijn Black Friday. Mediaregistratiebureau Adfact registreerde 23,5 miljoen euro aan non-digital reclamebestedingen die direct aan Black Friday waren gerelateerd. Dat is ruim 7,5 miljoen euro meer dan in 2018. Dat is een stijging van ruim 46 procent!

Koopjedeal.nl, een koopjes website, was ook dit jaar de grootste Black Friday adverteerder met 2 miljoen euro. Gevold door Kruidvat (1,9 miljoen) en Bol.com (1miljoen). In totaal haakte er 149 adverteerders in op het thema, vorig jaar waren dat er nog 105.
Er werd vooral ingezet op televisie, radio en dagbladen. Daar zagen ze de bestedingen flink toenemen. Vooral TV heeft verreweg het meest geprofiteerd aan Black Friday reclames. In 2018 werd nog 6,3 miljoen euro besteed. In 2019 kwam de teller op ruim 11 miljoen euro. Een stijging van 80% procent!

Besteding retailers het grootst
Retailers besteedden net als in 2018 het meeste geld aan reclames rondom Black Friday, het aandeel binnen de totale bestedingen is ook toegenomen. In 2018 waren de retailers goed voor 51 procent (8,1 miljoen euro) van de totale bestedingen aan black Friday reclames. In 2019 is dat gestegen naar 60% (13,7 miljoen euro). Opvallend is de daling van de bestedingen binnen de categorie Telecom van 26 procent bestedingsaandeel in 2018 (4,1 miljoen euro) naar 7,8 procent (1,8 miljoen euro) in 2019. De mediabestedingen aan activatie/prijs campagnes hebben nog steeds het grootste aandeel binnen de totale ‘above-the-line’-campagnes (1).

Opvallend is dat thema’s als Black Friday, Singles day, Valentijnsdag steeds vaker worden aangegrepen voor grote activatiecampagnes Maar het volume en de snelle stijging van Black Friday is wel uitzonderlijk” zegt Lars de Vries, managing director van Adfact.

Bestedingen per jaar (bruto, non-digital media)

2019 23,5 miljoen euro
2018 15,9 miljoen euro
2017 9,7 miljoen euro

(1) Bruto mediabestedingen van non-digital media tussen 2019 (22-11 tm 02-12)

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met