Van 3 tot en met 9 oktober laat Dutch Media Week de ontwikkeling zien van media en de impact ervan op mens en maatschappij. Samen met ruim 80 partners worden de vele ontwikkelingen en initiatieven in de Nederlandse media-industrie uiteengezet, aangemoedigd en gepromoot. Herman Dummer, programmamanager en bekend als Mr. Dutch Media Week, legt in een artikel op marketingtribune.nl uit wat de week inhoudt. Sprekers zijn wetenschappers en bekende journalisten, reclame- en programmamakers zoals Reinout Oerlemans, Roderick Veelo en Victor Knaap. Ook zijn de TV-CEO’s Frederieke Leeflang (NPO), Sven Sauvé (RTL Nederland) en Pim Schmitz (Talpa Holding) aanwezig tijdens deze Dutch Media Week.
Verticaal programma tijdens live event
In een festivalsetting ontmoeten professionals uit de media-industrie, jong talent, het publiek, scholieren en studenten elkaar. “We staan deze zevende editie stil bij ontwikkelingen in schrijvende media, AV-media en online media, maar besteden ook aandacht aan de impact van media en geven talentontwikkeling een podium. Je kunt tijdens Dutch Media Week netwerken, showcases presenteren en inspiratie opdoen”.
Nieuwe wereld
Tegenwoordig staan we met zijn allen 24/7 aan en Dutch Media Week wil stilstaan bij de vraag of het mogelijk is om “uit” te gaan. Zo ja, hoe dan? En wat kan je helpen om daar balans in te vinden? Het evenement heeft als thema ON/OFF. Om ‘uit te gaan’ te stimuleren is er de mogelijkheid om met kunstenaar Bruno van den Elshout iedere dag vóór het programma te wandelen, van 8.00 tot 09.00 uur.
Programma maandag 3 oktober: Social media & Innovatie
Dag 1 staat in het teken van social media & innovatie en Carlo van Lienden vertelt ons daar of – en hoe – de Metaverse het leven en bedrijven verandert. “Op heldere en humoristische wijze neemt hij je mee op ontdekkingstocht naar de échte Metaverse. Ook iemand van Metaverse Europe zelf doet deze nieuwe wereld uit de doeken. Dr. Ellen ter Gast, medisch bioloog en praktisch filosoof, houdt een spraakmakende keynote over innovatie. ‘s Middags zijn er lezingen, workshops en ronden we af met een Q&A met Victor van de Knaap, CEO van MediaMonks, het grootste digitale productiebureau van Europa”, aldus Dummer.
Programma dinsdag 4 oktober: Media & Business
De tweede dag gaat over media & business en wordt georganiseerd in samenwerking met Media Perspectives. Met de Podcast Summit LIVE duiken Mirjam Hegger van Podcast Academy en Dummer in de economische kant van podcasts. Ze beantwoorden vragen zoals ‘Hoe verdien je geld?’ en ‘Hoe versterken podcasts je marketing?’ en kijken naar wat er nodig is om succesvol te zijn met je podcast. Dummer: “Daarnaast doen we deze week een recordpoging: 200 uur onafgebroken podcasts maken. De inhoud staat deels gelijk aan het programma van het event maar om tot de recordpoging te komen, zetten we de deuren open voor van alles en nog wat. We sluiten de dag af met een diner en het International Media Top Convention waar de uit Amerika overgevlogen Reinout Oerlemans spreekt over ondernemen en het veranderende medialandschap.”
Media CEO’s aan het woord
Speciale aandacht op deze dag is er voor innovaties in media. Tijdens dit online Cross Media Café, georganiseerd in samenwerking met Beeld & Geluid en Media Perspectives, presenteren de media CEO’s hun gezamenlijke innovatieagenda. De minister van Economische Zaken, Micky Adriaansens, is gevraagd om deze in ontvangst te nemen. Sprekers tijdens deze sessie zijn onder meer Arno Otto (Talpa Network), Pim Schmitz (Talpa Holding), Sven Sauvé (RTL Nederland) en Frederieke Leeflang (NPO).
Programma woensdag 5 oktober: Talent & Onderwijs en BM Young Talent Award
Traditioneel staat de woensdag in het teken van talent en onderwijs. Tijdens het Remix Fest leert de bezoeker over het fantastische media-archief van Beeld & Geluid. “We willen niet dat al dat materiaal ligt te verstoffen en proberen met lezingen juist hergebruik te stimuleren. Om dit letterlijk en figuurlijk kracht bij te zetten verzorgen kunstacademies mooie installaties met materiaal uit het archief. Vandaag geeft trompettist Andre Heuvelman – vanaf 1997 verbonden aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest – een keynote over impact. Er is geen bedrijf dat niet met media bezig is. Met zijn muziek, kwetsbaarheid en enthousiasme daagt hij bezoekers uit om het te hebben over impact.” Op deze dag wordt ook de BM Young Talent Award uitgereikt aan iemand werkzaam in de media en maximaal 29 jaar oud. Daarnaast reikt een 3-koppige jury – bestaande uit vakmensen die hun sporen ruimschoots verdiend hebben – voor het eerst de Dutch Media Week Award uit aan degene die volgens hen dit jaar de meest positieve bijdrage heeft geleverd qua impact in de media.
Programma donderdag 6 oktober: Games
Vorig jaar werd de game-industrie binnengehaald en dat bleek een succes. Goede reden om dag vier geheel in het teken te zetten van games vond Dummer. “Veel bedrijven hebben nog een hoop te leren als het gaat om marketing en branding. Ze kunnen leren van de game-industrie. Een – als je het mij vraagt – ondergeschoven kindje in de media-industrie. Kijk maar naar serious gaming en hoe games een rol spelen in bijvoorbeeld de zorg en gebrek aan personeel. Zowel nationale als internationale sprekers geven een inkijkje in de ontwikkeling van games en hun persoonlijke verhaal. ‘s Avonds worden de Dutch Game Awards 2022 uitgereikt: negen awards gaan naar gameprojecten, vier zijn er voor prestaties binnen de game-industrie.”
Programma vrijdag 7 oktober: Journalistiek

De laatste doordeweekse dag maar zeker niet de minste gaat over journalistiek. In samenwerking met opleidingen kijken journalisten en het publiek naar de newsroom van de toekomst. Dummer hoopt dat hier meer samenwerkingen uit voort komen om Dutch Media Week verder uit te bouwen. “We staan 24/7 aan en er is veel te doen over nieuwsgaring waardoor discussies ontstaan over grenzen. Deze dag gaat over wat journalisten wel en niet kunnen maken. Ik stimuleer met dit programmaonderdeel het gesprek en hoop dat de inhoudelijke discussie een zaadje plant bij bezoekers. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, streamen we ook programma’s over social media en dagelijkse talkshows vanuit de televisiestudio in Beeld & Geluid. En we zorgen dat je keynotes en uitzendingen (terug) kunt kijken via onze website en ons YouTube-kanaal. Maar als je het mij vraagt, is het natuurlijk het leukste om af te reizen naar Hilversum!”
Meer weten over het gehele programma van het Media festival van 3 tot en met 9 oktober en het reserveren van tickets kan hier. Toegang is gratis.
Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het artikel op marketingtribune.nl