Maandag 3 juni heeft de Industry Meetup Influencer Marketing plaatsgevonden. Sprekers van SRC (Stichting Reclame Code), DDMA (Data Driven Marketing Association), OCW (ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en TUI gaven een toelichting op de twee bestaande social media codes (CvdM en SRC), op de nog komende aanpassingen in de Mediawet en op influencer marketing in de praktijk. Ook werd een campagne gepresenteerd die de herkenbaarheid van influencer marketing moet gaan vergroten.
Ook influencer marketing herkenbaar en betrouwbaar
Reclame moet herkenbaar en betrouwbaar zijn en dat geldt ook onverminderd voor influencer marketing. Alleen zo verdien je het vertrouwen van je social media publiek. Dat was de overkoepelende boodschap van de Industry Meetup Influencer Marketing.
Duidelijke uitleg en nieuwe praktijkvoorbeelden geven handvatten aan adverteerders
Terwijl de budgetten van adverteerders groeien, is de geloofwaardigheid van influencers schrikbarend laag. Daarom is de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing aangescherpt door de Stichting Reclame Code, in samenwerking met de DDMA en bvA. Met een duidelijke uitleg en nieuwe praktijkvoorbeelden geeft de code handvatten aan adverteerders, bureaus en influencers hoe zij reclame op social media herkenbaar kunnen maken. De regels in deze vernieuwde reclamecode zijn bindend voor de gehele industrie.
Gevolgen herziene Mediawet voor influencer marketing
Op de bijeenkomst gaf de SRC een toelichting op de pas gepubliceerde Reclamecode Social Media & Influencer Marketing en de ondersteunende website. OCW gaf uitleg over wat de herziene Mediawet gaat betekenen voor influencer marketing. Influencers zullen zich na aanpassing van de Mediawet volgend jaar moeten houden aan de bestaande regels voor reclame voor mediadiensten, maar ook aan de andere regels voor mediadiensten:
• Registreren bij het Commissariaat voor de Media.
• Bescherming minderjarigen tegen schadelijke content.
• 30 procent Europese producties
• Kijkwijzer classificaties (aanpassing NICAM codering).
Mediacampagne gaat gebruik #ad bekendheid geven
Influencer en reclameman Noah de Zeeuw en Rik Ledder van TBWA gaven een preview van de campagne over herkenbare influencer reclame die de SRC dit jaar gaat uitrollen. Hashtag ad (#ad) staat in de campagne symbool voor alle manieren waarop je reclame op social media platforms herkenbaar maakt.
De komende tijd zullen beide organisatoren – DDMA en bvA – de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing bij diverse bijeenkomsten over influencer marketing onder de aandacht brengen.
Welke influencers vallen hieronder?
Op dit moment is het nog onduidelijke welke influencers er straks ook onder de herziene Mediawet gaan vallen. Volgens Lisa van der Voort van OCW hangt dit nog af van de exacte formulering van de herziene Mediawet. Voorwaarde zal zijn dat ze een ‘economische dienst’ zijn en/of een verdienmodel gebruiken. De herziene Mediawet moet in de Tweede en de Eerste Kamer nog worden afgestemd en zal uiterlijk september 2020 in werking moeten treden. De social media codes van het CvdM en van de SRC zijn wel al in werking.
Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van de tekst van de bvA over de Industry Meetup aangevuld met eigen informatie. Op de website van de bvA staat meer informatie, zoals een hand-out van de samenvatting van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) en de presentaties van de sprekers op de Industry Meetup.
Klik op de afbeelding voor de volledige PDF