Het aanvragen van TV-reclamezendtijd is een proces dat op maandbasis plaatsvindt. Om zo goed mogelijk bediend te worden door een exploitant is het belangrijk dat de aanvraag voor de desbetreffende maand tijdig verstuurd wordt. De exploitanten hanteren een strak schema voor de publicatie van hun programmering en tarieven en voor het in ontvangst nemen van de campagne-aanvragen.
De exploitanten hebben hun verkoop op maandbasis georganiseerd. Vijf weken voor een nieuwe maand start, publiceren zij hun programmering en tarieven. Hierop kunnen bureaus en adverteerders starten met het samenstellen van hun aanvraag. Hiervoor hebben zij gemiddeld acht dagen de tijd. Alle aanvragen die binnen deze termijn worden gedaan, worden door de exploitanten met voorrang behandeld. De planning van deze campagnes wordt binnen tien werkdagen gerealiseerd, waarna de bevestigingen van de ingedeelde campagnes verstuurd.
Uitleg schema
Start inkoop
Onder ‘publicatie’ staat de datum waarop de broadcasters hun tarieven en nieuwe programmering bekend maken. Dit is de eerste dag waarop mediabureaus en adverteerders in de gelegenheid worden gesteld om TV-campagnes aan te vragen.
Einde inkoop
‘Einde inkoop’ is de allerlaatste dag waarop adverteerders de aanvraag kunnen insturen. Voor de broadcasters is het belangrijk dat de aanvraag voor de desbetreffende maand tijdig – binnen deze periode – wordt ingediend. Na de sluitingsdatum verwerken de broadcasters alle campagneaanvragen in het TV-uitzendschema voor de adverteerders.
Ontvangen orderbevestigingen
De aanvraag wordt definitief vastgesteld op de datum vermeld onder ‘ontvangen orderbevestigingen’. De algemene voorwaarden van de broadcasters gelden vanaf deze datum.
Facturatiedatum
Op deze datum wordt de factuur verstuurd. Dit zijn echter streefdata en kunnen per broadcaster verschillen.
Kijk voor alle publicatiedata over 2023 én 2024 op de schema’s boven deze tekst.
TV-reclamezendtijd inkopen via TIP
TIP – TV Informatie Punt – wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan reclamebureaus, mediabureaus, adverteerders die rechtstreeks inkopen bij Ster, Talpa Network of Ad Alliance. Via TIP kun je eenvoudig een campagne aanvragen. De campagne aanvraag wordt samengesteld door voor elke exploitant de periode te kiezen en de juiste pakketten en doelgroepen te selecteren. Na het invullen van het budget worden de GRP’s berekend voor de gekozen doelgroep. Aanvragen worden automatisch doorgezet naar de betreffende exploitant. Na verwerking van de aanvraag is de campagne in TIP terug te zien.
Een verzoek tot het verkrijgen van een TIP login kan aan Screenforce verstuurd worden via dit formulier.