Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

21/01/19
TV-kijkgedrag in het jaar 2018

Op 21 januari heeft Stichting KijkOnderzoek (SKO) het Jaarrapport TV 2018 gepubliceerd. In dit rapport worden de belangrijkste resultaten van het TV-kijkgedrag in het jaar 2018 weergegeven. Gemiddeld keken Nederlanders in 2018 173 minuten per dag TV (2 uur en 53 minuten). Dit is 2,6% minder dan in 2017. De daling in de kijktijd is echter minder sterk dan vorig jaar (-3,0%).

Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2018 naar 9,9%, wat overeenkomt met 17 minuten per dag. In 2017 was dit nog 15 minuten per dag.

De TV Schermtijd – de totale tijd die voor het TV-scherm werd doorgebracht – was in 2018 188 minuten. Hierin was de kijktijd naar zenders 156 minuten. Naast het kijken naar TV-zenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten (o.a. Netflix, Videoland en Ziggo Movies & Series).

Het bereik van het medium TV blijft sterk. Het gemiddelde weekbereik van TV was in 2018 90%. In 2017 was dit 91,4%. Het gemiddelde weekbereik is het percentage personen van 6 jaar en ouder dat gemiddeld per week in het aangegeven tijdvak minimaal 1 seconde aaneengesloten naar een bepaalde zender heeft gekeken.

Meest bekeken programma’s in 2018
De top-25 meest bekeken programma’s in 2018 wordt aangevoerd door De Luizenmoeder van 4 februari 2018 met 4.745.000 kijkers. De meest bekeken sportuitzending is de halve finale van het WK voetbal tussen Frankrijk en België van 10 juli 2018 met 3.923.000 kijkers.

Meest uitgesteld bekeken programma’s in 2018
De Luizenmoeder van 4 februari 2018 is het meest uitgesteld bekeken programma met 2.360.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na uitzenddag.

Meest bekeken programma’s van de Olympische Winterspelen in 2018
De meest bekeken uitzending van de Olympische Winterspelen is het Schaatsen 10 kilometer heren van 15 februari 2018 met 2.990.000 kijkers, gevolgd door het Schaatsen 500 meter dames op 18 februari 2018 met 2.563.000 kijkers.

Meest bekeken uitzending van het WK Voetbal in 2018
Zoals eerder genoemd is de halve finale tussen Frankrijk en België van 10 juli 2018 de meest bekeken sportuitzending van 2018 en daarmee de meest bekeken uitzending van het WK voetbal in 2018 met 3.923.000 kijkers. Op de tweede plaats staat de halve finale tussen Kroatië en Engeland op 11 juli 2018 met 3.499.000 kijkers.

Marktaandelen zenders
Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep daalt licht van 34,9% naar 34,8%. RTL Nederland daalt van 27,5% naar 24,7% en het marktaandeel van SBS is licht gedaald van 18,2% naar 18,1%. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (22,0%) als de avond (23,4%).

In 2019 wijzigt de manier waarop we marktaandelen berekenen. De marktaandelen zullen worden bepaald op basis van het TV Zendertotaal waarin het kijken naar TV-zenders t/m 6 dagen na uitzending wordt meegenomen. Het kijken naar andere content van opnameapparaten als video-, DVD- en harddiskrecorders wordt niet meer meegenomen in de berekening.

De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 77,4% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2018 uitgekomen op 3,0%.

Download hier het volledige SKO Jaarrapport TV 2018. 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

13 juni

NIMA Marketing Day 2024

Op 13 juni 2024 organiseren NIMA en MarketingTribune de achtste NIMA Marketing Day. De NMD is

26 juni

M100 Summer Edition

Op woensdag 26 juni 2024, tegen het begin van de zomervakantie, presenteert Media Meetings & Magazines

Account Manager/ Client Lead

Ad Alliance is op zoek naar een Account Manager/ Client Lead Als Client Lead ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van

Media Director

ZIGT is per direct op zoek naar Media Director-Hoofddorp. Je hebt je strepen verdiend aan mediabureauzijde, waar je minimaal 5 jaar

Strategy Director

ZIGT is per direct op zoek naar Strategy Director-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met