Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

16/01/15
Lange termijneffect TV-reclame hoger dan korte termijn

Uit recent onderzoek van CBS Networks, Kellogg’s en Nielsen blijkt dat het lange termijneffect van TV-reclame 3,2 maal hoger is dan het korte termijneffect. Veel adverteerders onderschatten het lange termijneffect van hun TV-campagnes.

De afgelopen decennia was de vuistregel, dat indien een campagne succesvol was in het eerste jaar, de twee volgende jaren het resultaat zou verdubbelen. Uit het nieuwe onderzoek dat afgelopen juni in New York is gepresenteerd op de ARF Audience Measurement Conference, blijkt dat voor fmcg campagnes dit lange termijn effect maar liefst gemiddeld 3,2 maal zo hoog is als het korte termijn effect.

Gemiddeld over de verschillende TV-campagnes 3,2 maal hoger

De analyse zoals gepresenteerd op de ARF conferentie is gebaseerd op verschillende FMCG-campagnes voor verschillende productcategorieën: verpakte maaltijdproducten, frisdranken en tandpasta. Effect is hier gedefinieerd als sales resultaat in termen van omzet. Het lange termijn effect varieerde tussen minimaal 1,8 en maximaal 4,5 maal hoger dan het korte termijneffect. Gemiddeld over de verschillende campagnes is dat 3,2 maal hoger.

Kellogg’s Special K: grootste stijging effect bij incidentele kopers en frequente kopers

Als voorbeeld werden door Jeff Doud van Kellogg’s de resultaten gepresenteerd van de Kellogg’s Special K TV-campagne. Uit de figuur blijkt dat de toename van het lange termijn effect het sterkste is bij de incidentele kopers en frequente kopers. Respectievelijk 3,7 en 4,7 hoger dan het korte termijn effect. De gemiddelde stijging onder alle kopersgroepen is 2,5 maal hoger. De lange termijn waarde van TV reclame voor Kellogg’s Special K is volgens de onderzoekers dus 1 (korte termijn) + 2,5 (lange termijn) is 3,5. En dus bijna dubbel zo hoog als ingeschat volgens de verouderde vuistregel dat 2 is.

 

Correctie op het onderschatte effect van TV-reclame

David Poltrack namens CBS, Kellogg’s en Nielsen: ‘Wij geloven dat deze onderzoekresultaten de start zullen zijn voor een correctie van de vastgeroeste praktijk om het effect van TV reclame te onderschatten.’

Onderzoeksopzet

Voor het onderzoek maakte Nielsen gebruik van single source data waarbij zowel de minuut tot minuut kijkgedrag TV data als de aankoop data per respondent worden gecombineerd. Zo kunnen analyses gemaakt worden waarbij huishoudens die wel in contact zijn gekomen met de TV reclames afgezet worden tegen huishoudens die niet in contact zijn gekomen met de TV reclames. En bij de analyses wordt onderscheid gemaakt tussen de verschillende klantgroepen, probeer aankopers, kopers die van merk veranderden, incidentele kopers, etc. Hierbij werd op verzoek van Kellogg’s en Nielsen, korte termijn gedefinieerd als ‘binnen een maand’ en lange termijn als ‘later dan een maand’.

Duits onderzoek SevenOne Media bevestigt conclusies Amerikaans onderzoek

De resultaten van dit Amerikaanse onderzoek komen overeen met de conclusies uit een eerder onderzoek van de Duitse TV exploitant SevenOne Media. Hierin heeft zij de korte en de lange termijn effecten onderzocht van 200 Duitse fmcg TV campagnes. De gemiddelde Return on Investment (ROI) ligt in dit onderzoek 2,3 maal hoger dan het korte termijn effect. Op de korte termijn is de ROI € 1,15 en op de lange termijn €2,66. Lange termijn is hier gedefinieerd als vijf jaar. Op de SPOT website vind je een samenvatting van het onderzoek en een videoverslag van de presentatie van Gerald Neumuller tijdens het SPOT on TV event.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/05/24

Hoe groter, hoe beter: bioscoopreclame heeft de hoogste impact, zo blijkt uit onderzoek

Nieuws Onderzoek

Adverteren op het witte doek blijkt een slimme zet, mits de adverteerder een boodschap uitdraagt die past bij het bioscoopgevoel. Die en meer inzichten delen

Topics: ROI

02/02/17

Jongeren zien 63 procent minder alcoholreclames

Screenforce Alcoholreclame en jongeren

Kennis

Uit gegevens van Stichting Kijkonderzoek geanalyseerd in samenwerking met Screenforce blijkt dat jongeren van 12 t/m 17 jaar bijna tweederde minder alcoholreclames zien in vergelijking

Topics: TV-reclame, Jongeren en media, Reclame-effect

12/03/15

Leuke en korte online commercials zijn het afkijken waard

Leuke en korte online commercials zijn het afkijken waard

Onderzoek

Uit het Video Impact Onderzoek van Mediacom en SPOT uit 2013 bleek al dat de combinatie van TV en online video effectiever is dan deze

Topics: Online Video, Reclame-effect

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

24 september

Webinar: The Case for Creativity | Sir John Hegarty en Orlando Wood

Why bold ideas and brilliant TV are needed more than ever Woensdag 24 september, 16:00 –

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met