Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

13/07/16
Twitteren over TV-programma’s positief voor reclameherinnering

De algemene conclusie van multitasking-onderzoek is dat kijkers zich minder herinneren van bijvoorbeeld een TV-programma, als zij tegelijkertijd iets anders doen. Dat blijkt niet altijd zo te zijn. Als kijkers gestimuleerd worden om actief over een programma te praten, via social media of Twitter, heeft het juist een positief effect op de reclameherinnering. Dat blijkt uit onderzoek dat is gepubliceerd in het Journal of Advertising.

Multitasking zou altijd negatief effect hebben op de herinnering
De algemene conclusie van multitaskingonderzoek is kijkers zich minder herinneren, van bijvoorbeeld een televisieprogramma, als zij tegelijkertijd iets anders doen. De verklaring hiervoor is dat het aantal cognitieve capaciteiten van mensen beperkt. Als je ondertussen echter ook iets anders doet, zoals twitteren, dan moet je de cognitieve capaciteiten verdelen over zowel de reclame als de tweets. Hierdoor herinner je uiteindelijk minder van beide boodschappen, dan wanneer je ze allebei los had bekeken. Als adverteerder lijk je dus niet te willen dat mensen tijdens de reclame ook twitteren. Steeds vaker doen mensen echter andere dingen tijdens het TV-kijken. Daarom is het nodig om factoren te onderzoeken die mensen kunnen helpen bij herinnering.

Onderzoek maakt onderscheid tussen gerelateerde en niet gerelateerde tweets
In het onderzoek worden twee factoren onderzocht. De invloed van tweets en tekstberichten versturen/lezen en in hoeverre deze berichten gerelateerd zijn aan het TV-programma of niet. De onderzoekers kijken naar de herinnering van merken langs de zijlijn van een voetbalwedstrijd die de avond van te voren is uitgezonden op TV. Zij vergelijken hierbij mensen die 1) berichtjes hadden verstuurd die gerelateerd waren aan de wedstrijd, 2) berichtjes hadden gelezen die gerelateerd waren aan de wedstrijd, 3) berichtjes hadden verstuurd die niet gerelateerd waren aan de wedstrijd, en 4) berichtjes hadden gelezen die niet gerelateerd waren aan de wedstrijd. Hierdoor kunnen ze onderzoeken of er een verschil is in het effect op merkherinnering tussen verschillende vormen van multitasken. Het onderzoek is online ingevuld door 179 studenten.

Positief effect als kijkers gestimuleerd worden actief over het programma te praten
De resultaten van het onderzoek laten zien dat de herinnering en de herkenning van de merken uit de voetbalwedstrijd het grootste is als mensen tijdens de voetbalwedstrijd berichten versturen die te maken hebben met de voetbalwedstrijd in vergelijking met de andere drie groepen. Het onderzoek laat dus zien dat multitasking niet alleen maar slechte invloed heeft op de merkherinnering van kijkers. Het kan zelfs zo zijn dat het een positief gevolg heeft, maar alleen als kijkers worden gestimuleerd om actief over het TV-programma te praten.

Social media slim inzetten is uitdaging voor programmamakers en marketeers
Hier ligt de uitdaging voor TV-programmamakers en marketeers. Om een zo groot mogelijke reclame-impact te creëren zullen social media op een slimme manier moeten worden ingezet. Betrek kijkers bij het programma en stimuleer de dialoog. Dit zal uiteindelijk positief uitpakken voor de herinnering van de merken in het programma.

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van de blog op de site van SWOCC van Claire Segijn, promovendus bij de afdeling Persuasieve Communicatie aan de UvA. Het volledige artikel is getiteld ‘Don’t distract me when I’m media multitasking: Toward a theory for raising advertising recall and recognition’ en staat in nummer 45 van het Journal of Advertising.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

03/03/20

Ebiquity rapport ‘Mind the Gap’ waarschuwt: let op de kwaliteit van bereik

Nieuws Onderzoek

Marketing analytics bureau Ebiquity heeft een analyse gedaan op de data van vijftien verschillende mediacampagnes afkomstig van vijf vooraanstaande Britse adverteerders, om inzicht te krijgen

Topics: Jongeren en media, Reclame-effect, TV-reclame

09/06/16

Netto mediabestedingen in 2015 op zelfde niveau als vorig jaar

Onderzoek

De netto mediabestedingen in Nederland kwamen in 2015 met een minimale daling van 0,1% op vrijwel exact hetzelfde niveau uit als vorig jaar, namelijk €

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

11/02/19

The Currency of Marketing Effectiveness | De grote marketeers leggen het uit

Nieuws

In samenwerking met Thinkbox heeft Marketing Week een zevendelige videoserie uitgebracht onder de naam The currency of Marketing Effectiveness. In de zesde aflevering, getiteld ‘There’s

Topics: Reclame-effect, ROI

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

12 december

Webinar: De Kracht van Creatie

Ben je ook benieuwd hoe je de impact van commercials kunt verhogen? Samen met neuromarketingbureau

11 januari

Koffiedik Kijken | VIA

Koffiedik Kijken is dé nieuwjaarsbijeenkomst van de media, marketing- en communicatiebranche. Diverse sprekers nemen een

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Team Manager Data Science

Als Team Manager Data Science geef je leiding aan een team van acht data scientists die dataproducten bouwen die een directe

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met