Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

13/07/16
Twitteren over TV-programma’s positief voor reclameherinnering

De algemene conclusie van multitasking-onderzoek is dat kijkers zich minder herinneren van bijvoorbeeld een TV-programma, als zij tegelijkertijd iets anders doen. Dat blijkt niet altijd zo te zijn. Als kijkers gestimuleerd worden om actief over een programma te praten, via social media of Twitter, heeft het juist een positief effect op de reclameherinnering. Dat blijkt uit onderzoek dat is gepubliceerd in het Journal of Advertising.

Multitasking zou altijd negatief effect hebben op de herinnering
De algemene conclusie van multitaskingonderzoek is kijkers zich minder herinneren, van bijvoorbeeld een televisieprogramma, als zij tegelijkertijd iets anders doen. De verklaring hiervoor is dat het aantal cognitieve capaciteiten van mensen beperkt. Als je ondertussen echter ook iets anders doet, zoals twitteren, dan moet je de cognitieve capaciteiten verdelen over zowel de reclame als de tweets. Hierdoor herinner je uiteindelijk minder van beide boodschappen, dan wanneer je ze allebei los had bekeken. Als adverteerder lijk je dus niet te willen dat mensen tijdens de reclame ook twitteren. Steeds vaker doen mensen echter andere dingen tijdens het TV-kijken. Daarom is het nodig om factoren te onderzoeken die mensen kunnen helpen bij herinnering.

Onderzoek maakt onderscheid tussen gerelateerde en niet gerelateerde tweets
In het onderzoek worden twee factoren onderzocht. De invloed van tweets en tekstberichten versturen/lezen en in hoeverre deze berichten gerelateerd zijn aan het TV-programma of niet. De onderzoekers kijken naar de herinnering van merken langs de zijlijn van een voetbalwedstrijd die de avond van te voren is uitgezonden op TV. Zij vergelijken hierbij mensen die 1) berichtjes hadden verstuurd die gerelateerd waren aan de wedstrijd, 2) berichtjes hadden gelezen die gerelateerd waren aan de wedstrijd, 3) berichtjes hadden verstuurd die niet gerelateerd waren aan de wedstrijd, en 4) berichtjes hadden gelezen die niet gerelateerd waren aan de wedstrijd. Hierdoor kunnen ze onderzoeken of er een verschil is in het effect op merkherinnering tussen verschillende vormen van multitasken. Het onderzoek is online ingevuld door 179 studenten.

Positief effect als kijkers gestimuleerd worden actief over het programma te praten
De resultaten van het onderzoek laten zien dat de herinnering en de herkenning van de merken uit de voetbalwedstrijd het grootste is als mensen tijdens de voetbalwedstrijd berichten versturen die te maken hebben met de voetbalwedstrijd in vergelijking met de andere drie groepen. Het onderzoek laat dus zien dat multitasking niet alleen maar slechte invloed heeft op de merkherinnering van kijkers. Het kan zelfs zo zijn dat het een positief gevolg heeft, maar alleen als kijkers worden gestimuleerd om actief over het TV-programma te praten.

Social media slim inzetten is uitdaging voor programmamakers en marketeers
Hier ligt de uitdaging voor TV-programmamakers en marketeers. Om een zo groot mogelijke reclame-impact te creëren zullen social media op een slimme manier moeten worden ingezet. Betrek kijkers bij het programma en stimuleer de dialoog. Dit zal uiteindelijk positief uitpakken voor de herinnering van de merken in het programma.

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van de blog op de site van SWOCC van Claire Segijn, promovendus bij de afdeling Persuasieve Communicatie aan de UvA. Het volledige artikel is getiteld ‘Don’t distract me when I’m media multitasking: Toward a theory for raising advertising recall and recognition’ en staat in nummer 45 van het Journal of Advertising.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

12/03/18

Effectiviteit TV en radio veel groter dan adverteerders en bureaus denken

Re-evaluating media

Nieuws

Adverteerders, media- en reclameprofessionals hebben de gewoonte om de effectiviteit van digitale media in merkcampagnes te overschatten en die van traditionele media te onderschatten. Dit

Topics: Reclame-effect, ROI

02/12/19

Denk bij het inzetten van TV-reclames zowel aan bereik als aan performance

Nieuws Onderzoek

Voor adverteerders die een zo groot mogelijk bereik nastreven is TV een goed medium. Maar bereik alleen is niet genoeg. De prestaties van TV-reclames zijn

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

25/09/24

Screenforce Day 2024: de kracht van premium content

Nieuws Inspiratie Kennis

Op dinsdagmiddag 24 september werd in de Johan Cruijff Arena Screenforce Day 2024 georganiseerd. Het programma bestond uit 2 delen: The Future of TV Advertising,

Topics: Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met