Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

23/12/20
Mark Ritson: Amazon is perfecte voorbeeld waarom grote merken moeten adverteren

Marketingprofessor Mark Ritson is columnist bij Marketingweek.nl en laat geregeld zijn mening horen over marketing gerelateerde zaken. Dit keer schrijft hij over de ommezwaai van Amazon. Het Amerikaanse e-commerce bedrijf staat nu bovenaan de lijst van wereldwijde advertentie-uitgaven, ondanks de oorspronkelijke scepsis van oprichter Jeff Bezos ten opzichte van adverteren. Screenforce heeft het opiniestuk van Mark Ritson op Marketingweek.nl samengevat.

Amazon is een vreemde kampioen op het gebied van adverteren. Het is een bedrijf dat zowel geld verdient als geld uitgeeft aan advertenties. Terwijl het dit jaar $ 11 miljard vrijmaakte om reclame te maken voor zijn producten, ontving het zelfs nog meer geld van bedrijven die betaalden om hun producten te promoten via het almachtige platform. Maar de belangrijkste reden waarom Amazon een vreemde match lijkt met reclame, is dat het – samen met Tesla – wordt gezien als het belangrijkste voorbeeld van een bedrijf dat helemaal niet hoeft te adverteren.

Meerdere keren per dag citeert een techneut Jeff Bezos op Twitter dat adverteren ‘de prijs is die je betaalt voor het hebben van een onopvallend product of onopvallende dienst’. Het is een citaat dat veel aandacht trekt van mensen die reclame over het algemeen als een anachronisme beschouwen in de moderne marketingwereld van first-party data, content en purpose. Dit zijn dezelfde mensen die beweren dat Tesla nooit hoeft te adverteren omdat ‘er meer vraag dan aanbod is’ of die hun schouders ophalen bij de bedrijven die in de rij staan om te adverteren tijdens de Super Bowl.

De kracht en impact van advertentie-uitgaven
Bezos kwam tot inkeer in 2018, toen hij tegenover zijn personeel bekende dat hij van gedachten was veranderd over reclame. Eeuwig nieuwsgierig en open voor ideeën, besefte Bezos dat Amazon aan het veranderen was, net als zijn concurrenten. Het bedrijf had nu ook producten waarvoor reclame gemaakt moest worden. Zijn focus zou blijven op de klant- en productinnovatie, maar die aandacht belette niet langer dat reclame ook deel uitmaakt van het plan.

Bezos werd zich ook bewust van de groeiende focus van zijn concurrenten op het succes van Amazon. De meeste advertentie-uitgaven zijn defensief. En Amazon heeft veel te verdedigen. Met traditionele retailers – met aan de leiding Walmart – die hun eigen online mogelijkheden steeds verder uitbreidden met grote advertentie-investeringen, moest Amazon deze rivalen evenaren.

Amazon is misschien een vreemd bedrijf om bovenaan de ranglijst van advertentie-bestedingen te staan, maar ze zijn ook een belangrijk voorbeeld voor anderen die de kracht en impact van investeren in advertentie-bestedingen in twijfel trekken. En gezien de spectaculaire groei van Amazon (zelfs tijdens de Covid-19 maanden) en het nieuwe geloof van de CEO in de kracht van reclame, zou het de komende 30 jaar zijn toppositie aan het hoofd van de tafel kunnen behouden.

Dit is een samenvatting van Screenforce van het opiniestuk van Mark Ritson op Marketingweek.nl. Lees hier het volledige artikel.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en