Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

16/03/18
Nederland warm voor online only-producties omroepen

Nederland warm voor online only-producties omroepen, zo schrijft Emerce op haar website. Miljoenen Nederlanders zagen vorige maand online video’s die de omroepen enkel op internet uitzonden, niet op TV. Publieke omroepen zijn de grootste leverancier hiervan. 

In totaal bereikten online only-programma’s in februari 3,04 miljoen kijkers in Nederland. Dat laten nieuwe cijfers van SKO zien. Dit is een aanzienlijk getal wanneer wordt gekeken naar het online bereik van werk dat voor TV is gemaakt: 3,6 miljoen kijkers.

Wat de onderzoeker niet vertelt is hoeveel online only-producties hoe vaak werden bekeken.

Steeds vaker produceren omroepen behalve voor TV, met internet als extra kanaal, ook puur voor verspreiding op internet. Directeur Sjoerd Pennekamp van SKO geeft als voorbeeld de interviews met sportcoaches of politici door de NOS. Op TV worden enkel wat fragmenten daaruit uitgezonden terwijl de complete vraaggesprekken dan alleen online staan.

De publieke omroepen zijn veruit de grootste leveranciers van dit soort unieke digitale kopij.

Nederland warm voor online only-producties omroepen (1)

Online only programma’s bereikten 1,6 miljoen kijkers in februari via de computer, 762.000 kijkers werden bereikt via de tablet en 1,5 miljoen via de smartphone.

Opvallend is ook, dat Nederland bijna even veel met de telefoon naar video kijkt als op de desktop en laptop. De beperkte omvang van dat scherm wordt niet meer als een drempel ervaren. Bij RTL is het zelfs zo dat zijn on demand-producties het meest per smartphone worden bekeken:

Nederland warm voor online only-producties omroepen (2)

Talpa TV is SKO’s nieuwe benaming voor de SBS-zenders.

Dit is een artikel van Emerce.nl.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Marketing Communicatie Expert

Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Haar doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om

Teammanager data & insights

Ster zoekt een ondernemende, resultaatgerichte en inspirerende teammanager data & insights. Met jouw managementervaring weet

Eindregisseur / Playout Operator

SBS6, NET5, Veronica, SBS9 en TV538 zijn dé vijf TV-kanalen van Talpa Network. Als Eindregisseur

3 -
9 oktober

Dutch Media Week

Van 3 tot en met 9 oktober laat Dutch Media Week de ontwikkeling zien van

6 oktober

Festival of Marketing 2022

Introducing Marketing Week’s Festival of Marketing, taking place in-person, on 06 October 2022 at a

6 oktober

Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en