Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

16/03/18
Nederland warm voor online only-producties omroepen

Nederland warm voor online only-producties omroepen, zo schrijft Emerce op haar website. Miljoenen Nederlanders zagen vorige maand online video’s die de omroepen enkel op internet uitzonden, niet op TV. Publieke omroepen zijn de grootste leverancier hiervan. 

In totaal bereikten online only-programma’s in februari 3,04 miljoen kijkers in Nederland. Dat laten nieuwe cijfers van SKO zien. Dit is een aanzienlijk getal wanneer wordt gekeken naar het online bereik van werk dat voor TV is gemaakt: 3,6 miljoen kijkers.

Wat de onderzoeker niet vertelt is hoeveel online only-producties hoe vaak werden bekeken.

Steeds vaker produceren omroepen behalve voor TV, met internet als extra kanaal, ook puur voor verspreiding op internet. Directeur Sjoerd Pennekamp van SKO geeft als voorbeeld de interviews met sportcoaches of politici door de NOS. Op TV worden enkel wat fragmenten daaruit uitgezonden terwijl de complete vraaggesprekken dan alleen online staan.

De publieke omroepen zijn veruit de grootste leveranciers van dit soort unieke digitale kopij.

Nederland warm voor online only-producties omroepen (1)

Online only programma’s bereikten 1,6 miljoen kijkers in februari via de computer, 762.000 kijkers werden bereikt via de tablet en 1,5 miljoen via de smartphone.

Opvallend is ook, dat Nederland bijna even veel met de telefoon naar video kijkt als op de desktop en laptop. De beperkte omvang van dat scherm wordt niet meer als een drempel ervaren. Bij RTL is het zelfs zo dat zijn on demand-producties het meest per smartphone worden bekeken:

Nederland warm voor online only-producties omroepen (2)

Talpa TV is SKO’s nieuwe benaming voor de SBS-zenders.

Dit is een artikel van Emerce.nl.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en