Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

02/07/18
Nieuw crossmediaal bereiksonderzoek in de maak

De organisaties voor bereiksonderzoek in Nederland hebben gezamenlijk een Request for Proposal (RfP) gepubliceerd voor de opzet en uitvoering van een nieuw mediabereiksonderzoek. Hiermee is Nederland het eerste land in de wereld waarin een tender wordt gestart voor een crossmediaal bereiksonderzoek. De RfP moet leiden tot een nieuwe, gezamenlijke standaard voor het meten en rapporteren van bereik van media en reclame.

Het onderzoek gaat het kijken, lezen en luisteren van en naar media en reclame via alle beschikbare kanalen – online en offline – samenbrengen. Aan onderzoekbureaus wordt gevraagd om met voorstellen te komen. Het doel is om in het najaar tot een keuze te komen.

De RfP is het resultaat van een hechte samenwerking tussen Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Stichting KijkOnderzoek (SKO) en de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX). Via deze organisaties zijn alle grote Nederlandse media-exploitanten en omroepen betrokken, alsmede de bond van adverteerders (BVA) en het Platform Media Adviesbureaus (PMA).

Nieuwe standaard
De RfP moet leiden tot een nieuwe, gezamenlijke standaard voor het meten en rapporteren van bereik van media en reclame. Het nieuwe onderzoek dient te voldoen aan een aantal uitgangspunten:

  1. Er is behoefte aan meer en continu inzicht in het crossmediale bereik en gebruik van media en reclame door doelgroepen; dit vraagt bijvoorbeeld om het creëren van overlap waar mogelijk.
  2. Het onderzoek dient future-proof te zijn door aan nieuwe vormen van mediaplanning, -inkoop en trading tegemoet te komen, zoals: addressable advertising, programmatic, mobile, SVOD-media.
  3. De verzamelde data over het kijken, lezen en luisteren moeten voldoen aan de geldende kwaliteitsstandaarden. Daarbij moet de opzet en dataverzameling volledig GDPR en E-privacy compliant zijn.
  4. Door de samenwerking tussen de bereiksonderzoeken moeten efficiency voordelen gerealiseerd worden.

Nieuwe organisatie
De initiatiefnemers van de tender, SKO, NLO, NOM en VINEX, zijn van plan om een nieuwe organisatie op te richten die verantwoordelijk wordt voor het nieuwe bereiksonderzoek. Over de organisatievorm en de mogelijke transitie naar een nieuwe organisatie zal in de komende maanden verder worden gesproken.

Deelname RfP
De RfP bestaat uit een Engelstalig document dat bij de initiatiefnemers is op te vragen door een verzoek te sturen via info@tmam.nl. Bureaus hebben tot 16 juli de tijd om aan te geven of zij mee willen doen aan de tender.


Over NOM
Stichting NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) is verantwoordelijk voor het leveren van bereikscijfers voor dagbladen, magazines en HAH-kranten in Nederland. Tegenwoordig is de doelstelling verbreed naar het in kaart brengen van het totaal lezen (het bereik) van mediamerken van nieuwsmedia en magazines, ongeacht het platform waarop content wordt verspreid. De participanten van NOM zijn: NDP Nieuwsmedia (NDP), Magazine Media Associatie (MMA), Platform Media Adviesbureaus (PMA) en de bond van Adverteerders (BVA). Voor meer informatie over NOM: www.nommedia.nl.

Over NLO
Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) is verantwoordelijk voor het onderzoek naar het radioluistergedrag van de Nederlandse bevolking en de rapportering daarvan. NLO is een Joint Industry Committee waarin de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), het Radio Advies Bureau (RAB), het Platform Media Adviesbureau (PMA) en de bond van adverteerders (BVA) samenwerken. Voor meer informatie over NLO: www.nationaalluisteronderzoek.nl.

Over SKO
Stichting KijkOnderzoek (SKO) is verantwoordelijk voor het onderzoek naar het kijkgedrag van de Nederlandse bevolking. SKO is verantwoordelijk voor de rapportering en de controle van de kijkcijfers en voor aanpassingen en innovaties in de methode van het kijkonderzoek. In SKO zijn de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), Screenforce (TV-marketingcentrum), het Platform Media Adviesbureau (PMA) en de bond van adverteerders (BVA) vertegenwoordigd. Voor meer informatie over SKO: www.kijkonderzoek.nl.

Over VINEX
VINEX staat voor Verenigde Internetexploitanten en is opdrachtgever van het online bereiksonderzoek in Nederland (NOBO). VINEX is een initiatief van vooraanstaande publishers, die streven naar transparantie en uniformiteit in de Nederlandse online (advertentie-)markt. Voor meer informatie over VINEX: www.vinex.nl.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

12 december

Webinar: De Kracht van Creatie

Ben je ook benieuwd hoe je de impact van commercials kunt verhogen? Samen met neuromarketingbureau

11 januari

Koffiedik Kijken | VIA

Koffiedik Kijken is dé nieuwjaarsbijeenkomst van de media, marketing- en communicatiebranche. Diverse sprekers nemen een

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Team Manager Data Science

Als Team Manager Data Science geef je leiding aan een team van acht data scientists die dataproducten bouwen die een directe

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met