Tijdens haar jaarlijkse CEO and Top Executives Summit heeft de Europese branchevereniging voor de TV- en radio-industrie, egta, Fabrice Mollier benoemd tot nieuwe voorzitter. Fabrice is President bij TF1 Distribution. Tijdens de summit benadrukten de industrieleiders het belang van samenwerking als voorwaarde voor toekomstige groei. De boodschap is duidelijk: consumenten kijken en luisteren op nieuwe manieren en adverteerders passen daar hun communicatiestrategie op aan. De radio- en TV-broadcasters veranderen volop mee.
Op 15 en 16 juni kwamen beleidsmakers uit de Europese radio en TV industrie in Stockholm, voor de egta CEO & Top Executives Summit. Het onderwerp op de agenda: verandering. Wat zijn de gevolgen van verandering en hoe speel je in op een veranderende omgeving? En welke grote innovaties zullen een positieve verandering teweegbrengen? Krachtige storytelling, slimme samenwerking met de concurrentie en effectieve communicatie vormen de sleutel tot groei
Tijdens het tweedaagse evenement konden onder meer de volgende boodschappen worden opgetekend van de industrieleiders uit Europa en de VS:
- TV-broadcasters kunnen niet langer volstaan met een propositie die zich volledig concentreert op de kijker. Om te voldoen aan de verwachtingen van consumenten moeten broadcasters communities voor gebruikers en fans realiseren, die beschouwd kunnen worden als een nieuwe currency.
- Broadcasters begrijpen hun publiek als geen ander en zijn meesters als het gaat om storytelling. Dat zijn unieke eigenschappen die merken kunnen inzetten in hun eigen groeistrategie.
- Het succes van mediacampagnes moet opnieuw geëvalueerd worden. De effectiviteit is cruciaal; het aantal bereikte kijkers alleen kan niet langer maatgevend zijn. Om merken de kans te geven hun verhaal te vertellen in een cross channel-omgeving, moet de media bereid zijn om datasets te integreren.
- Broadcasters moeten uitkijken dat ze zich niet alleen concentreren op hun eigen producten. De belangen en problemen van de consument moeten altijd aan de basis staan van alles wat broadcasters doen.
- De strijd om aandacht en om mediabudget win je alleen door slimme samenwerkingen aan te gaan met de juiste partners. Deze op samenwerking gebaseerde businessmodellen bieden kansen in de strijd tegen sterke competitie met de globals.
- Om de sterke kanten van een medium naar voren te brengen, moet aandacht worden besteed aan de formulering en het gebruik van de juiste vocabulaire. TV is een bewezen in plaats van een traditioneel medium, broadcasters maken TV-programma’s en geen content en advertenties die worden geserveerd aan een kijkerspubliek, dat net buiten de doelgroep van een merk ligt, vormen een bonus en geen verspilling.