Mark Ritson is hoogleraar marketing aan de Melbourne Business School en gasthoogleraar aan de Singapore Management University. Ritson gaf eerder les aan onder meer de London Business School, MIT Sloan School of Management en de University of Minnesota. De eigenzinnige Australiër is wereldwijd erkend met meerdere onderscheidingen als een van de beste marketingdocenten.
Als marketingconsultant werkte Ritson aan projecten op het gebied van merkstrategie, marktonderzoek, merkacquisitie, merkwaardering, CRM en marketingcommunicatie. Zijn klanten waren onder meer Baxter, Loewe, McKinsey, PepsiCo, Subaru, Donna Karan, Shiseido, Johnson & Johnson, Sephora, Ericsson, Unilever en KPMG.
Van 2002 tot 2015 was Ritson verbonden aan LVMH, waar hij voor merken als Louis Vuitton, Dom Perignon, Dior en Hennessy werkte. Zijn wekelijkse column bij Marketing Week – waar hij al meer dan tien jaar voor schrijft – wordt gelezen door marketeers wereldwijd.
Zijn werk als adviseur, professor, academische schrijver en columnist heeft hem vele felbegeerde prijzen opgeleverd en zijn kennis met betrekking tot branding wordt door bedrijven in diverse industrieën over de hele wereld als essentieel beschouwd.