Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

04/04/17
Reclameregels gelden ook voor vloggers

Sinds januari 2014 geldt de Reclamecode Social Media. De code is opgesteld omdat het voor consumenten soms onduidelijk is dat bedrijven betalen voor berichten, blogs en vlogs op social media. Of dat bedrijven op een andere manier betrokken zijn bij social media.

De Reclamecode Social Media verbiedt dit niet, maar verplicht bloggers en vloggers wel om hier eerlijk over te communiceren richting hun lezers, kijkers en fans. Dit kan bijvoorbeeld door het vermelden in de vlog of blog dat zij een product gratis hebben gekregen, dat is betaald door de adverteerder voor het aanprijzen ervan of dat de vlogger of blogger het product met korting of een ander voordeel heeft aangeschaft.

Duidelijkheid

Uit de praktijk blijkt volgens de Data Driven Marketing Association (DDMA) dat het niet altijd duidelijk is of de Reclamecode Social Media ook voor vloggers geldt. Daarom is daarover nu duidelijkheid geschept in de toelichting op deze code. Daarin staat nu expliciet vermeld dat de code ook voor vloggers geldt.

Samenwerkende partijen

DDMA heeft intensief samengewerkt met verschillende partijen, waaronder de Bond van Adverteerders (BvA), IAB, Thuiswinkel.org en samenwerkende uitgevers om te zorgen voor een heldere Reclamecode Social Media die laat zien wat wel en niet mag in de social media.

Bekijk de hele code inclusief toelichting op Reclamecode Social Media.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/10/19

TV-industrie committeert zich aan hoge standaard voor bereiksonderzoek

Nieuws

Egta, de Europese branchevereniging voor de TV- en radio-industrie, heeft een paper samengesteld waarin de visie van TV-broadcasters op een toekomstgericht TV-bereiksonderzoek is uitgewerkt. Dit

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

28/01/15

Comedy content verhoogt betrokkenheid bij TV-commercials

Comedy content verhoogt betrokkenheid bij TV-commercials

Onderzoek

Lachen heeft fysieke, emotionele en sociale voordelen. Mensen die veel lachen zijn lichamelijk gezonder, positiever ingesteld en hebben meer vrienden en een gezonder sex-leven.

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Reclame-effect, TV-reclame

25/09/23

Het belang van branding en emotie in TV-reclames

Onderzoek Kennis

Net zoals TV gewone mensen verandert in ‘Bekende Nederlanders’, verandert TV een onopvallend merk in een alom bekend A-merk. Uit veel onderzoeken blijkt dat reclamecampagnes

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

13 november

Marketing & Effie Live! 

Ontdek de grenzeloze wereld van marketing op het MarketingLive! congres, waar elk jaar het motto ‘Bright

9 -
10 december

The Future Of TV Advertising

Al meer dan 15 jaar is The Future of TV Advertising Global hét internationale event waar

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met