Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

28/01/15
Comedy content verhoogt betrokkenheid bij TV-commercials

Lachen heeft fysieke, emotionele en sociale voordelen. Mensen die veel lachen zijn lichamelijk gezonder, positiever ingesteld en hebben meer vrienden en een gezonder sex-leven. 
Humoristische programma’s verhogen niet alleen de betrokkenheid van de kijkers bij het programma zelf maar ook de betrokkenheid bij de daaropvolgende TV reclames. Dat blijkt uit het onderzoek ‘The Power of Laughter’ van Viacom International Media Networks dat onlangs bekroond is als ‘Best Methodological Paper’ op het Esomar Congres 2014 in Nice.

Vernieuwend onderzoek maakt gebruik van GfK EMO Scan

Comedy-content-verhoogt-betrokkenheid-bij-TV-commercialsHet onderzoek werd bekroond door de Europese marketingorganisatie omdat het zowel heel gedegen als ook qua methode vernieuwend is uitgevoerd. Eerst is er voorbereidend online onderzoek uitgevoerd bij 1.350 personen in maar liefst 12 verschillende landen verspreid over de hele wereld, waaronder ook Nederland. Respondenten werden 10 minuten online ondervraagd over humor, lachen en de effecten daarvan op hun leven. Vervolgens werd in 9 landen bij 2.250 personen met een innovatieve gezichtsuitdrukking codering techniek (GfK EMO Scan) de impact van het kijken naar verschillende TV content en TV commercials gemeten.

Fysieke, emotionele en sociale voordelen

  • Zware lachers’ geven vaker aan dat ze ‘op hun ideale gewicht’ zitten en dat ze sporten dan ‘Incidentele lachers’
  • Nederland (59%) zit qua percentage ‘Zware lachers’ internationaal boven het gemiddelde (55%). Mexico staat bovenaan (78%) en Rusland onderaan (34%)
  • Zware lachers’ hebben een positiever wereldbeeld, worden vrolijk van humoristische programma’s en zijn meer tevreden over hun baan en hun toekomst
  • Zware lachers’ hebben meer Facebook vrienden dan ‘Incidentele lachers’ en zijn positiever over hun sex-leven

Comedy content heeft positief effect op de TV commercials erna

Met behulp van gezichtsuitdrukking codering werden de reacties van kijkers gevolgd op humoristsche TV programma’s gevolgd door TV reclames. Dit werd door middel van een webcam uitgevoerd waarbij 10 maal per seconde de gezichtsuitdrukking werd geanalyseerd. Dit leverde meer dan 12 miljoen emotionele touchpoints op. Uit de gezichtsuitdrukking analyses bleek dat lachen een direct effect heeft op de TV kijkers, waardoor de emotionele betrokkenheid zowel bij de programma inhoud als ook bij de daaropvolgende TV commercials wordt verhoogd. Dankzij de hogere betrokkenheid zijn consumenten positiever ingesteld en staan ze meer open voor de TV reclameboodschap.

Implicaties voor adverteerders

Comedy content levert een positief ‘halo effect’ dat doorgegeven wordt van de comedy content naar het reclameblok. Door je communicatieboodschap tussen of na comedy content op te nemen verhoog je de effectiviteit om je doelgroep te bereiken en te overtuigen.

Van het onderzoek is zowel een samenvatting beschikbaar.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

02/11/17

Mark Ritson: “Techbedrijven liegen: TV is helemaal niet dood”

Mark Ritson

Nieuws

Marketeers, stop met elkaar napraten en kijk eens naar de cleane cijfers. Televisie is namelijk nog steeds hét bereiksmedium met grote impact waar we nog

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Reclame-effect, TV-reclame

11/10/22

Volume TV-reclames online kansspelen niet tegenomen

Nieuws

Het volume TV-reclames voor online kansspelen is het eerste jaar na de openstelling van de onlinekansspelenmarkt niet toegenomen in vergelijking met het begin van de

Topics: TV-reclame

15/10/15

Marketeers voorzien sterke toename video advertising

SPOT Video Advertising

Onderzoek

Online video advertising is bezig aan een gestage opmars. Maar liefs 84% van de marketeers ziet online video snel belangrijker worden in de marketingmix. Dat

Topics: Reclame-effect, ROI, Mediabestedingen, Online Video

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met