Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

28/01/15
Comedy content verhoogt betrokkenheid bij TV-commercials

Lachen heeft fysieke, emotionele en sociale voordelen. Mensen die veel lachen zijn lichamelijk gezonder, positiever ingesteld en hebben meer vrienden en een gezonder sex-leven. 
Humoristische programma’s verhogen niet alleen de betrokkenheid van de kijkers bij het programma zelf maar ook de betrokkenheid bij de daaropvolgende TV reclames. Dat blijkt uit het onderzoek ‘The Power of Laughter’ van Viacom International Media Networks dat onlangs bekroond is als ‘Best Methodological Paper’ op het Esomar Congres 2014 in Nice.

Vernieuwend onderzoek maakt gebruik van GfK EMO Scan

Comedy-content-verhoogt-betrokkenheid-bij-TV-commercialsHet onderzoek werd bekroond door de Europese marketingorganisatie omdat het zowel heel gedegen als ook qua methode vernieuwend is uitgevoerd. Eerst is er voorbereidend online onderzoek uitgevoerd bij 1.350 personen in maar liefst 12 verschillende landen verspreid over de hele wereld, waaronder ook Nederland. Respondenten werden 10 minuten online ondervraagd over humor, lachen en de effecten daarvan op hun leven. Vervolgens werd in 9 landen bij 2.250 personen met een innovatieve gezichtsuitdrukking codering techniek (GfK EMO Scan) de impact van het kijken naar verschillende TV content en TV commercials gemeten.

Fysieke, emotionele en sociale voordelen

  • Zware lachers’ geven vaker aan dat ze ‘op hun ideale gewicht’ zitten en dat ze sporten dan ‘Incidentele lachers’
  • Nederland (59%) zit qua percentage ‘Zware lachers’ internationaal boven het gemiddelde (55%). Mexico staat bovenaan (78%) en Rusland onderaan (34%)
  • Zware lachers’ hebben een positiever wereldbeeld, worden vrolijk van humoristische programma’s en zijn meer tevreden over hun baan en hun toekomst
  • Zware lachers’ hebben meer Facebook vrienden dan ‘Incidentele lachers’ en zijn positiever over hun sex-leven

Comedy content heeft positief effect op de TV commercials erna

Met behulp van gezichtsuitdrukking codering werden de reacties van kijkers gevolgd op humoristsche TV programma’s gevolgd door TV reclames. Dit werd door middel van een webcam uitgevoerd waarbij 10 maal per seconde de gezichtsuitdrukking werd geanalyseerd. Dit leverde meer dan 12 miljoen emotionele touchpoints op. Uit de gezichtsuitdrukking analyses bleek dat lachen een direct effect heeft op de TV kijkers, waardoor de emotionele betrokkenheid zowel bij de programma inhoud als ook bij de daaropvolgende TV commercials wordt verhoogd. Dankzij de hogere betrokkenheid zijn consumenten positiever ingesteld en staan ze meer open voor de TV reclameboodschap.

Implicaties voor adverteerders

Comedy content levert een positief ‘halo effect’ dat doorgegeven wordt van de comedy content naar het reclameblok. Door je communicatieboodschap tussen of na comedy content op te nemen verhoog je de effectiviteit om je doelgroep te bereiken en te overtuigen.

Van het onderzoek is zowel een samenvatting beschikbaar.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en