Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

28/01/15
Comedy content verhoogt betrokkenheid bij TV-commercials

Lachen heeft fysieke, emotionele en sociale voordelen. Mensen die veel lachen zijn lichamelijk gezonder, positiever ingesteld en hebben meer vrienden en een gezonder sex-leven. 
Humoristische programma’s verhogen niet alleen de betrokkenheid van de kijkers bij het programma zelf maar ook de betrokkenheid bij de daaropvolgende TV reclames. Dat blijkt uit het onderzoek ‘The Power of Laughter’ van Viacom International Media Networks dat onlangs bekroond is als ‘Best Methodological Paper’ op het Esomar Congres 2014 in Nice.

Vernieuwend onderzoek maakt gebruik van GfK EMO Scan

Comedy-content-verhoogt-betrokkenheid-bij-TV-commercialsHet onderzoek werd bekroond door de Europese marketingorganisatie omdat het zowel heel gedegen als ook qua methode vernieuwend is uitgevoerd. Eerst is er voorbereidend online onderzoek uitgevoerd bij 1.350 personen in maar liefst 12 verschillende landen verspreid over de hele wereld, waaronder ook Nederland. Respondenten werden 10 minuten online ondervraagd over humor, lachen en de effecten daarvan op hun leven. Vervolgens werd in 9 landen bij 2.250 personen met een innovatieve gezichtsuitdrukking codering techniek (GfK EMO Scan) de impact van het kijken naar verschillende TV content en TV commercials gemeten.

Fysieke, emotionele en sociale voordelen

  • Zware lachers’ geven vaker aan dat ze ‘op hun ideale gewicht’ zitten en dat ze sporten dan ‘Incidentele lachers’
  • Nederland (59%) zit qua percentage ‘Zware lachers’ internationaal boven het gemiddelde (55%). Mexico staat bovenaan (78%) en Rusland onderaan (34%)
  • Zware lachers’ hebben een positiever wereldbeeld, worden vrolijk van humoristische programma’s en zijn meer tevreden over hun baan en hun toekomst
  • Zware lachers’ hebben meer Facebook vrienden dan ‘Incidentele lachers’ en zijn positiever over hun sex-leven

Comedy content heeft positief effect op de TV commercials erna

Met behulp van gezichtsuitdrukking codering werden de reacties van kijkers gevolgd op humoristsche TV programma’s gevolgd door TV reclames. Dit werd door middel van een webcam uitgevoerd waarbij 10 maal per seconde de gezichtsuitdrukking werd geanalyseerd. Dit leverde meer dan 12 miljoen emotionele touchpoints op. Uit de gezichtsuitdrukking analyses bleek dat lachen een direct effect heeft op de TV kijkers, waardoor de emotionele betrokkenheid zowel bij de programma inhoud als ook bij de daaropvolgende TV commercials wordt verhoogd. Dankzij de hogere betrokkenheid zijn consumenten positiever ingesteld en staan ze meer open voor de TV reclameboodschap.

Implicaties voor adverteerders

Comedy content levert een positief ‘halo effect’ dat doorgegeven wordt van de comedy content naar het reclameblok. Door je communicatieboodschap tussen of na comedy content op te nemen verhoog je de effectiviteit om je doelgroep te bereiken en te overtuigen.

Van het onderzoek is zowel een samenvatting beschikbaar.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/03/24

Verslag TV Jaarrapport 2023: TV in transitie

Nieuws Onderzoek Kennis

De jaarlijkse Screenforce-presentatie van de belangrijkste TV-cijfers is altijd een goed moment om de peilstok weer ’s in de televisiemarkt te steken. De presentatie van

Topics: TV-reclame, Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, TV Jaarrapport

15/05/23

Verslag Screenforce webinar Connected en Addressable TV

Kijktip Kennis

Op donderdag 11 mei heeft Screenforce live vanuit de studio van de Radiofabriek in Hilversum de online webinar Connected en Addressable TV georganiseerd. De sprekers

Topics: Targetted TV Advertising, TV-reclame

05/07/19

Waarom de lengte van een TV-commercial belangrijk is

Nieuws Onderzoek

Is het mogelijk om je verhaal te vertellen in een paar seconden? Het Engelse onderzoeksbureau Work Research heeft in opdracht van Thinkbox het effect van

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Marketing Executive voor 16 uur per week

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand ‘uitgespeeld’ en vaak je oortjes in voor

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met