Lachen heeft fysieke, emotionele en sociale voordelen. Mensen die veel lachen zijn lichamelijk gezonder, positiever ingesteld en hebben meer vrienden en een gezonder sex-leven.
Humoristische programma’s verhogen niet alleen de betrokkenheid van de kijkers bij het programma zelf maar ook de betrokkenheid bij de daaropvolgende TV reclames. Dat blijkt uit het onderzoek ‘The Power of Laughter’ van Viacom International Media Networks dat onlangs bekroond is als ‘Best Methodological Paper’ op het Esomar Congres 2014 in Nice.
Vernieuwend onderzoek maakt gebruik van GfK EMO Scan
Comedy-content-verhoogt-betrokkenheid-bij-TV-commercialsHet onderzoek werd bekroond door de Europese marketingorganisatie omdat het zowel heel gedegen als ook qua methode vernieuwend is uitgevoerd. Eerst is er voorbereidend online onderzoek uitgevoerd bij 1.350 personen in maar liefst 12 verschillende landen verspreid over de hele wereld, waaronder ook Nederland. Respondenten werden 10 minuten online ondervraagd over humor, lachen en de effecten daarvan op hun leven. Vervolgens werd in 9 landen bij 2.250 personen met een innovatieve gezichtsuitdrukking codering techniek (GfK EMO Scan) de impact van het kijken naar verschillende TV content en TV commercials gemeten.
Fysieke, emotionele en sociale voordelen
- Zware lachers’ geven vaker aan dat ze ‘op hun ideale gewicht’ zitten en dat ze sporten dan ‘Incidentele lachers’
- Nederland (59%) zit qua percentage ‘Zware lachers’ internationaal boven het gemiddelde (55%). Mexico staat bovenaan (78%) en Rusland onderaan (34%)
- Zware lachers’ hebben een positiever wereldbeeld, worden vrolijk van humoristische programma’s en zijn meer tevreden over hun baan en hun toekomst
- Zware lachers’ hebben meer Facebook vrienden dan ‘Incidentele lachers’ en zijn positiever over hun sex-leven
Comedy content heeft positief effect op de TV commercials erna
Met behulp van gezichtsuitdrukking codering werden de reacties van kijkers gevolgd op humoristsche TV programma’s gevolgd door TV reclames. Dit werd door middel van een webcam uitgevoerd waarbij 10 maal per seconde de gezichtsuitdrukking werd geanalyseerd. Dit leverde meer dan 12 miljoen emotionele touchpoints op. Uit de gezichtsuitdrukking analyses bleek dat lachen een direct effect heeft op de TV kijkers, waardoor de emotionele betrokkenheid zowel bij de programma inhoud als ook bij de daaropvolgende TV commercials wordt verhoogd. Dankzij de hogere betrokkenheid zijn consumenten positiever ingesteld en staan ze meer open voor de TV reclameboodschap.
Implicaties voor adverteerders
Comedy content levert een positief ‘halo effect’ dat doorgegeven wordt van de comedy content naar het reclameblok. Door je communicatieboodschap tussen of na comedy content op te nemen verhoog je de effectiviteit om je doelgroep te bereiken en te overtuigen.
Van het onderzoek is zowel een samenvatting beschikbaar.