Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

24/03/20
SKO publicatie: Corona houdt Nederland thuis aan de buis

Sinds 15 maart zijn in Nederland maatregelen van kracht om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Veel mensen werken vanuit huis, scholen en kinderdagverblijven zijn gesloten en datzelfde geldt voor eet- en drinkgelegenheden en sport- en fitnessclubs. Het effect van de maatregelen is duidelijk te zien in de kijkcijfers die SKO rapporteert.

Sinds week 11 (9 t/m 15 maart) is een duidelijke stijging zichtbaar in de aantallen kijkers. In dit bericht proberen we een overzicht te geven van de belangrijkste ontwikkelingen in de kijkcijfers van de afgelopen periode, waarbij de nadruk ligt op de voorbije twee weken: week 11 en 12 (maandag 9 maart t/m zondag 22 maart).

De resultaten zijn gebaseerd op de uitzenddag cijfers, tenzij anders vermeld. Het gaat hierbij om het kijkgedrag naar TV-zenders tijdens de uitzending (live) en uitgesteld kijken op de dag van uitzending. Indien er wordt gesproken over schermtijd betreft het alle kijktijd die werd doorgebracht voor het TV-scherm. Het gaat dan om kijkgedrag naar TV-zenders tijdens de uitzending (live) en uitgesteld op de dag van uitzending en overig kijken naar onder andere video on demand via het TV-scherm (overig schermgebruik).

Totale schermtijd fors gestegen. Live en uitgesteld kijken ook toegenomen
In de afgelopen twee weken (week 11 en 12) werd er meer live en uitgesteld gekeken naar TV-zenders. Er werd een kwartier per dag langer live TV gekeken. Een nog grotere stijging laat de schermtijd zien. De totale tijd die voor het TV-scherm werd doorgebracht was gemiddeld 225 minuten per dag. Dit is 33 minuten meer dan in dezelfde periode vorig jaar en zelfs meer 37 minuten meer dan in 2018, waarin de schermtijd nog 188 minuten was.

Meer kijkers in de (voor)avond
In de afgelopen week is het aantal kijkers in de (voor)avond gestegen ten opzichte van week 12 in 2019. Vanaf 17.00 uur schakelen gemiddeld meer mensen in, dit is het tijdstip waarop de meeste nieuws- en actualiteitenprogramma’s beginnen. De piek ligt in het tijdvak 20.00 – 21.00 uur met 7,1 miljoen kijkers.

Meer kijkers stemmen af op de actualiteit
In de periode 9 t/m 22 maart werd er relatief veel op programma’s in het non-fictie genre afgestemd. Vooral de kijktijd naar het nieuws- en actualiteitenprogramma’s nam een vlucht, naar 38% van de totale kijktijd. Ook werd er meer dan vorig jaar naar amusementsprogramma’s gekeken. Naar de genres sport en fictie (series en films) werd beduidend minder gekeken. Veel sportevenementen en daarmee de live verslagen en samenvattingen verdwenen van de TV.


Nieuws- en actualiteitenprogramma’s extra populair

In week 11 – de week waarin het coronanieuws op gang kwam – is een duidelijke stijging te zien in de kijkcijfers van een groot aantal goed bekeken nieuws- en actualiteitenprogramma’s. Een aantal programma’s, waaronder De Wereld Draait Door beleefden een kijkcijferrecord in de loop van de coronacrisis. Sommige titels hadden gemiddeld ruim 50% meer kijkers in de afgelopen twee weken dan in de week ervoor.


Bijzonder veel kijkers toespraken premier Rutte en koning Willem-Alexander

In de afgelopen twee weken waren er twee uitzonderlijke momenten waarop Nederland werd toegesproken. Naar de toespraak van minister-president Mark Rutte op 16 maart keken op verschillende zenders in totaal 7,4 miljoen Nederlanders. 6,6 miljoen Nederlanders zagen de toespraak van koning Willem-Alexander op 20 maart.

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

18/08/25

Geen traditionele Sportzomer, toch veel sport

Nieuws

Traditiegetrouw worden de zomers in de even jaren aangemerkt als sportzomers. Dan vinden over het algemeen de toernooien plaats die grote hoeveelheden kijkers trekken: de

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Kijkgedrag

30/08/16

TV-reclamemarkt komt uit op € 482 mio in eerste helft 2016

Onderzoek

De TV-reclamemarkt is uitgekomen op € 482 mio in de eerste helft van 2016. Een groei van 5,6% ten opzichte van 2015. Een deel van

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame

14/07/14

WK Voetbal breekt wereldwijd records TV-zenders

SPOT WK finale breekt wereldwijd records TV-zenders

Nieuws

Het WK Voetbal in Brazilië heeft wereldwijd records gebroken bij TV-zenders. De groepswedstrijden hadden op een aantal markten al gezorgd voor nieuwe TV-records, van België

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Reclame-effect, TV-reclame

9 -
10 december

The Future Of TV Advertising

Al meer dan 15 jaar is The Future of TV Advertising Global hét internationale event waar

8 januari

Koffiedik Kijken 2026

Op donderdag 8 januari 2026 verwelkomt KIT traditiegetrouw de marketingcommunicatie-industrie in het Koninklijk Instituut voor de

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met