Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

30/08/16
TV-reclamemarkt komt uit op € 482 mio in eerste helft 2016

De TV-reclamemarkt is uitgekomen op € 482 mio in de eerste helft van 2016. Een groei van 5,6% ten opzichte van 2015. Een deel van deze groei wordt veroorzaakt door het samenvoegen van de omzetten van TV en online video. Echter de markt heeft in de eerste helft van het jaar ook een autonome groei laten zien van 1,7%. De spotmarkt is uitgekomen op € 422 mio, een groei van 5,1%, terwijl de non-spotmarkt met maar liefst 10,6% groeide naar een omzet van € 60 mio. Screenforce verwacht in de tweede helft van het jaar een groei van ca. 2,5%, waardoor de TV-markt in 2016 uit komt op een groei van ca. 4,0%.

De definitie van TV-reclame in publicaties van Screenforce is met ingang van 2016 aangepast aan de veranderingen in het TV-landschap. Als reactie op de verschuiving van de kijktijd naar online video heeft Stichting Kijkonderzoek (SKO) haar onderzoek verbreed met online video. Het scherm waarmee premium content wordt geconsumeerd, is ondergeschikt aan de plek en het moment van consumptie. Reclamecampagnes worden over alle schermen uitgeserveerd en uitgezonden. Omzetten die Screenforce rapporteert maken geen onderscheid meer in het scherm of wijze van inkoop. Het TV-toestel en het online platform zijn samengevoegd, ook in de definitie van de omzet.

Non-spotmarkt groeit met maar liefst 10,6%
De spotmarkt is uitgekomen op € 422 mio, een groei van 5,1%, terwijl de non-spotmarkt met maar liefst 10,6% groeide naar een omzet van € 60 mio. Met het gemis van Nederlandse deelname aan het EK Voetbal hebben we ook geen EK-effect in de TV-bestedingen gezien. De groei van spotreclame vond vooral plaats op de online platforms van de Screenforce-zenders. Non-spotreclame groeide met maar liefst 10,6%. Belangrijkste verklaring hiervoor is een breder aanbod van geschikte TV-formats op de commerciële zenders.

Unilever grootste TV-adverteerder en Belsimpel grootste e-commerce-adverteerder

Uit de bruto mediaregistratie van Nielsen voor de Top 25 TV-adverteerders blijkt Unilever net als in 2015 op nummer 1 te staan, ook al namen haar TV-bestedingen af met 23% ten opzichte van de eerste helft 2015. Opvallend is de toename in TV bestedingen van Unilever ’s concurrent Procter & Gamble. Haar bestedingen groeide met 50% naar € 37 mio, goed voor een derde plaats. Omdat e-commerce een steeds belangrijkere branche wordt, is in het rapport een Top 25 hiervan opgenomen. De grootste e-commerce-adverteerder in de eerste helft van dit jaar was Belsimpel.

Screenforce Infographic TV Halfjaarrapport 2016

Kijktijd daalt met 3,6% in eerste half jaar; Sport en Talent Shows trekken meer kijkers
De kijktijd is in de eerste helft van 2016 uitgekomen op 188 minuten, een daling van 3,6% ten opzichte van de eerste helft van 2015. De daling van de kijktijd doet zich in alle leeftijdsgroepen voor maar is sterker onder jongeren van 6 tot en met 34 jaar. Waar de programmagenres Non Fictie – Overig en Fictie Buitenlands minder bekeken werden, waren het in de eerste helft de genres Sport, Talent Shows en Spellen & Quizzen die juist meer kijkers trokken.

Eerste online kijkcijfers
Uit de eerste online cijfers van SKO blijkt dat heel Nederland gemiddeld 34 minuten videocontent per maand bekijkt. Online videokijkers kijken driemaal zoveel, 97 minuten per maand oftewel 3,2 minuten per dag. Vrouwen kijken meer dan mannen en de jongeren van 13-24 jaar kijken meer dan volwassenen en ouderen.

Screenforce TV Halfjaarrapport
Het halfjaarrapport 2016 is kun je downloaden via deze link. In ScreenNews geeft Michel van der Voort, directeur Screenforce, een toelichting op de cijfers over de eerste helft van het jaar en de verwachtingen voor de tweede helft van 2016.

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en