Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

30/08/16
TV-reclamemarkt komt uit op € 482 mio in eerste helft 2016

De TV-reclamemarkt is uitgekomen op € 482 mio in de eerste helft van 2016. Een groei van 5,6% ten opzichte van 2015. Een deel van deze groei wordt veroorzaakt door het samenvoegen van de omzetten van TV en online video. Echter de markt heeft in de eerste helft van het jaar ook een autonome groei laten zien van 1,7%. De spotmarkt is uitgekomen op € 422 mio, een groei van 5,1%, terwijl de non-spotmarkt met maar liefst 10,6% groeide naar een omzet van € 60 mio. Screenforce verwacht in de tweede helft van het jaar een groei van ca. 2,5%, waardoor de TV-markt in 2016 uit komt op een groei van ca. 4,0%.

De definitie van TV-reclame in publicaties van Screenforce is met ingang van 2016 aangepast aan de veranderingen in het TV-landschap. Als reactie op de verschuiving van de kijktijd naar online video heeft Stichting Kijkonderzoek (SKO) haar onderzoek verbreed met online video. Het scherm waarmee premium content wordt geconsumeerd, is ondergeschikt aan de plek en het moment van consumptie. Reclamecampagnes worden over alle schermen uitgeserveerd en uitgezonden. Omzetten die Screenforce rapporteert maken geen onderscheid meer in het scherm of wijze van inkoop. Het TV-toestel en het online platform zijn samengevoegd, ook in de definitie van de omzet.

Non-spotmarkt groeit met maar liefst 10,6%
De spotmarkt is uitgekomen op € 422 mio, een groei van 5,1%, terwijl de non-spotmarkt met maar liefst 10,6% groeide naar een omzet van € 60 mio. Met het gemis van Nederlandse deelname aan het EK Voetbal hebben we ook geen EK-effect in de TV-bestedingen gezien. De groei van spotreclame vond vooral plaats op de online platforms van de Screenforce-zenders. Non-spotreclame groeide met maar liefst 10,6%. Belangrijkste verklaring hiervoor is een breder aanbod van geschikte TV-formats op de commerciële zenders.

Unilever grootste TV-adverteerder en Belsimpel grootste e-commerce-adverteerder

Uit de bruto mediaregistratie van Nielsen voor de Top 25 TV-adverteerders blijkt Unilever net als in 2015 op nummer 1 te staan, ook al namen haar TV-bestedingen af met 23% ten opzichte van de eerste helft 2015. Opvallend is de toename in TV bestedingen van Unilever ’s concurrent Procter & Gamble. Haar bestedingen groeide met 50% naar € 37 mio, goed voor een derde plaats. Omdat e-commerce een steeds belangrijkere branche wordt, is in het rapport een Top 25 hiervan opgenomen. De grootste e-commerce-adverteerder in de eerste helft van dit jaar was Belsimpel.

Screenforce Infographic TV Halfjaarrapport 2016

Kijktijd daalt met 3,6% in eerste half jaar; Sport en Talent Shows trekken meer kijkers
De kijktijd is in de eerste helft van 2016 uitgekomen op 188 minuten, een daling van 3,6% ten opzichte van de eerste helft van 2015. De daling van de kijktijd doet zich in alle leeftijdsgroepen voor maar is sterker onder jongeren van 6 tot en met 34 jaar. Waar de programmagenres Non Fictie – Overig en Fictie Buitenlands minder bekeken werden, waren het in de eerste helft de genres Sport, Talent Shows en Spellen & Quizzen die juist meer kijkers trokken.

Eerste online kijkcijfers
Uit de eerste online cijfers van SKO blijkt dat heel Nederland gemiddeld 34 minuten videocontent per maand bekijkt. Online videokijkers kijken driemaal zoveel, 97 minuten per maand oftewel 3,2 minuten per dag. Vrouwen kijken meer dan mannen en de jongeren van 13-24 jaar kijken meer dan volwassenen en ouderen.

Screenforce TV Halfjaarrapport
Het halfjaarrapport 2016 is kun je downloaden via deze link. In ScreenNews geeft Michel van der Voort, directeur Screenforce, een toelichting op de cijfers over de eerste helft van het jaar en de verwachtingen voor de tweede helft van 2016.

 

 

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

27/11/23

Het effect van influencers en de kracht van de combinatie met TV

Onderzoek Kennis

Bij zowel Ad Alliance als Talpa Network is digital native content een belangrijk onderdeel van hun ‘total video’ aanbod. Om deze reden doen zowel Ad

Topics: Jongeren en media, Online Video, TV-reclame

04/11/24

Hoe nieuwe en terugkerende merken kunnen groeien met TV

Onderzoek Kennis

Adverteren op TV is de juiste beslissing voor bedrijven die willen opschalen. Maar door veronderstelde drempels, zoals hoge kosten, kunnen bedrijven terughoudend zijn. Toch kan

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, TV-reclame, Aandacht, Creatie

07/12/23

Ad Alliance sluit exclusieve samenwerking met Fremantle voor advertentieverkoop YouTube-inventory in Nederland

Nieuws Persberichten

Vanaf heden sluiten media saleshuis Ad Alliance en content productiemaatschappij Fremantle een exclusief partnership. Hierbij gaat Ad Alliance de advertentieverkoop verzorgen van de hele Youtube-inventory

Topics: Online Video, TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met