Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

30/11/15
Live TV-kijken via mobiele telefoon verdubbeld

Volgens het Consumer Panelonderzoek van Telecompaper wordt de mobiele telefoon steeds vaker gebruikt voor andere functies dan communicatie. Het aantal mensen dat live TV-kijkt via de mobiele telefoon is verdubbeld in vergelijking met 2012.

Zij constateren in hun laatste meting van oktober 2015 een duidelijk stijgende lijn in het gebruik van mobiele toestellen als afstandsbediening voor TV, navigatie en om live TV mee te kijken.

Zowel smartphones als eenvoudige feature phones onderzocht
Telecompaper geeft als voorbeelden voor andere functies dan bellen of sms’en. Bij het onderzoek is zowel gekeken naar smartphones als naar eenvoudige feature phones:

  • Gebruik als afstandsbediening voor een TV of mediabox (zoals Apple TV, Google Chromecast)
  • Regelen van bankzaken
  • Persoonlijke hotspot
  • Navigatie
  • Wekkerfunctie of als horloge

Wekkerfunctie meest populair
Het vaakst worden mobiele toestellen gebruikt voor de wekkerfunctie. Van de mobiele telefoon bezitters gebruikt 60 procent minimaal eenmaal per maand de telefoon als wekker. Ook de agendafunctie (50%) en horlogefunctie (46%) worden vaak gebruikt. Van de Nederlanders gebruikt 44 procent het mobieltje voor bankzaken. De mobiele telefoons worden het minst vaak gebruikt voor het bedienen van de kachel/cv installatie en als afstandsbediening van een harddiskrecorder.

Mobieltje vaker gebruikt voor live TV
Telecompaper maakt ook de vergelijking met eerdere metingen van het Consumer Panel. Het blijkt dat het mobieltje vaker wordt ingezet als afstandsbediening, voor navigatie of om live TV te kijken. Het gebruik van een mobiel toestel is in vergelijking met drie jaar geleden als afstandbediening voor TV of mediabox meer dan verdubbeld, van 2 naar 5 procent. Bij live TV-kijken is er sprake van een verdubbeling van 5 procent in 2012 naar 10 procent in oktober 2015.

Grafiek gebruik mobiele telefoon toegenomen

Volgens Telecompaper kan de groei in het gebruik voor live TV-kijken te maken hebben met de groeiende penetratie van smartphones, deze steeg van 56 procent in Q3 2012 naar 84 procent in Q3 2015 volgens het recent verschenen Dutch Smartphone Users Rapport.

Deze tekst is een bewerking van de publicatie van dit onderzoek op telecompaper.com. Hier kunnen betalende abonnees van deze site het uitgebreide artikel met uitsplitsingen naar geslacht en leeftijd downloaden.

Trends in digitale media
Ook onderzoeksbureau GfK publiceert regelmatig onderzoek naar het gebruik van digitale apparaten. GfK vond in de ‘Trends in digitale media’ december 2014 meting dat 12 procent van de smartphone gebruikers zijn mobiele telefoon gebruikte om TV te kijken, zowel live als niet live TV-kijken. Voor de tablet bezitters was dit 32 procent. In december 2015 publiceert GfK de nieuwe resultaten.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

02/04/15

Effectiviteit TV-reclame bij gebruikers 2nd screen

SPOT Effectiviteit TV-reclame bij gebruikers 2nd screen

Onderzoek

Steeds vaker gebruiken consumenten tijdens het TV-kijken een second screen zoals een smartphone of tablet. Dit kan voor adverteerders een risico inhouden alsn de aandacht

Topics: 2nd screening, Reclame-effect, TV-reclame

31/05/13

Second screen positief voor TV-programma’s en reclames

SPOT voetbal met 2nd screens

Onderzoek

Het onderzoek ‘Screenlife: The view from the sofa’ van Thinkbox, de Engelse TV-marketingorganisatie, onderzocht de manier waarop Engelsen TV-kijken bij een tweede scherm.

Topics: TV-reclame, 2nd screening, Online Video, Reclame-effect

02/04/15

Steeds meer bewijs dat synced advertising werkt

SPOT Synced Advertising

Inspiratie

Synced advertsing is een relatief nieuw begrip. Het gaat hierbij om de combinatie van het gelijktijdig inzetten van TV-reclame en een second screen. Onlangs zijn

Topics: 2nd screening, Synchronized advertising, Targetted TV Advertising

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met