Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

30/11/15
Live TV-kijken via mobiele telefoon verdubbeld

Volgens het Consumer Panelonderzoek van Telecompaper wordt de mobiele telefoon steeds vaker gebruikt voor andere functies dan communicatie. Het aantal mensen dat live TV-kijkt via de mobiele telefoon is verdubbeld in vergelijking met 2012.

Zij constateren in hun laatste meting van oktober 2015 een duidelijk stijgende lijn in het gebruik van mobiele toestellen als afstandsbediening voor TV, navigatie en om live TV mee te kijken.

Zowel smartphones als eenvoudige feature phones onderzocht
Telecompaper geeft als voorbeelden voor andere functies dan bellen of sms’en. Bij het onderzoek is zowel gekeken naar smartphones als naar eenvoudige feature phones:

  • Gebruik als afstandsbediening voor een TV of mediabox (zoals Apple TV, Google Chromecast)
  • Regelen van bankzaken
  • Persoonlijke hotspot
  • Navigatie
  • Wekkerfunctie of als horloge

Wekkerfunctie meest populair
Het vaakst worden mobiele toestellen gebruikt voor de wekkerfunctie. Van de mobiele telefoon bezitters gebruikt 60 procent minimaal eenmaal per maand de telefoon als wekker. Ook de agendafunctie (50%) en horlogefunctie (46%) worden vaak gebruikt. Van de Nederlanders gebruikt 44 procent het mobieltje voor bankzaken. De mobiele telefoons worden het minst vaak gebruikt voor het bedienen van de kachel/cv installatie en als afstandsbediening van een harddiskrecorder.

Mobieltje vaker gebruikt voor live TV
Telecompaper maakt ook de vergelijking met eerdere metingen van het Consumer Panel. Het blijkt dat het mobieltje vaker wordt ingezet als afstandsbediening, voor navigatie of om live TV te kijken. Het gebruik van een mobiel toestel is in vergelijking met drie jaar geleden als afstandbediening voor TV of mediabox meer dan verdubbeld, van 2 naar 5 procent. Bij live TV-kijken is er sprake van een verdubbeling van 5 procent in 2012 naar 10 procent in oktober 2015.

Grafiek gebruik mobiele telefoon toegenomen

Volgens Telecompaper kan de groei in het gebruik voor live TV-kijken te maken hebben met de groeiende penetratie van smartphones, deze steeg van 56 procent in Q3 2012 naar 84 procent in Q3 2015 volgens het recent verschenen Dutch Smartphone Users Rapport.

Deze tekst is een bewerking van de publicatie van dit onderzoek op telecompaper.com. Hier kunnen betalende abonnees van deze site het uitgebreide artikel met uitsplitsingen naar geslacht en leeftijd downloaden.

Trends in digitale media
Ook onderzoeksbureau GfK publiceert regelmatig onderzoek naar het gebruik van digitale apparaten. GfK vond in de ‘Trends in digitale media’ december 2014 meting dat 12 procent van de smartphone gebruikers zijn mobiele telefoon gebruikte om TV te kijken, zowel live als niet live TV-kijken. Voor de tablet bezitters was dit 32 procent. In december 2015 publiceert GfK de nieuwe resultaten.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/02/22

NLZIET breidt aanbod uit met Vlaamse zenders

Persberichten

Vanaf vandaag zijn de Vlaamse zenders Eén, Canvas en Ketnet toegevoegd aan het zenderaanbod van streamingdienst NLZIET. Het aanbod van live zenders op NLZIET groeit

Topics: 2nd screening

06/07/21

Track the succes: hoge effectiviteit TV-reclame dankzij kijkgedrag en fit umfeld

Nieuws Onderzoek

Screenforce Duitsland heeft onderzoeksbureau Eye Square gevraagd om vervolgonderzoek te doen op het Duitse Not all Reach is Equal onderzoek dat Karen Nelson-Field begin 2020

Topics: 2nd screening, Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

21/02/17

Fox Sports zendt Feyenoord-PSV uit in Virtual Reality

Nieuws

Tv-zender Fox Sports zendt de wedstrijd Feyenoord-PSV aanstaande zondag in Virtual Reality uit. Dat staat meerdere cameraperspectieven toe, maar ook VR-replays en bijzondere data-analyses. Naast

Topics: 2nd screening, Techniek

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en